به گزارش خبرنگار مهر، قدرتالله صلح میرزایی کارگردان و شهرام عبدلی بازیگر مجموعه تلویزیونی "دختری به نام آهو" در بخش اول گفتگو با خبرگزاری مهر درباره فیلمنامه این مجموعه صحبت کردند.
*خبرگزاری مهر - سرویس فرهنگ و هنر: آقای صلحمیرزایی قبول دارید مجموعه تلویزیونی "دختری به نام آهو" با ایرادهای عمدهای رو به رو است؟
- صلح میرزایی: قبل از اینکه فیلمنامه برای ساخت به دست کارگردان سپرده شود، مورد تایید سازمان صدا و سیما قرار میگیرد و این طور نیست کارگردان بتواند تغییرات عمدهای در فیلمنامه بدهد، بلکه باید همه چیز بعد از تغییر هم تایید شود. من با تمام توان این مجموعه را ساختم و تلاش کردم مجموعه مورد توجه مردم قرار بگیرد.
*ولی شما در زمان نگارش فیلمنامه مجموعه "دختری به نام آهو" اعلام کرده بودید که با نظارت شما فیلمنامه نوشته میشود؟
- صلح میرزایی: دقیقاً با نظارت من نوشته شد، ولی من نمیتوانستم تغییرات عمدهای به این کار بدهم، چون هر پروژهای برای ساخت ناظر کیفی هم دارد و او باید در جریان تغییرات باشد.
*شما چقدر این تغییرات را در فیلمنامه دادید و تا چه حد اعمال شد؟
- صلح میرزایی: برای تولید کارهای مناسبتی زمان کمی در اختیار داریم. فیلمنامه باید نوشته شود و بعد از اینکه مورد تایید قرار گرفت کارگردان آن را بسازد. تمام این کارها ممکن است ظرف چند روز صورت بگیرد. بنابراین ما چند ماه فرصت نداشتیم روی فیلمنامه کار کنیم، چون زمان در کار مناسبتی خیلی کم است.
- عبدلی: گاهی کارگردان پیشنهادهای زیادی میدهد، اما ممکن است نویسنده چندان استقبال نکند یا مورد تایید سازمان قرار نگیرد. به همین دلیل آقای صلح میرزایی ممکن است یک صفحه پیشنهاد بدهد، ولی یک خط اعمال شود. من هم در جاهایی به نقش خودم انتقاد داشتم، اما وقتی با کارگردان صحبت کردم؛ مجاب میشدم.
*نقشی که شما در مجموعه "دختری به نام آهو" را بازی کردید به لحاظ شخصیتپردازی با خلاهایی رو به رو بود. خودتان در این باره اعتراضی نکردید؟
- عبدلی: من و آقای صلح میرزایی دوست داشتیم یک مقدار به خانواده من بیشتر پرداخت میشد. شخصیتپردازی نقش من کمبودهایی داشت، اما ضعف نبود. به هر حال چون خانواده پنج تا بچه داشت باید به همه پرداخت میشد. اگر قرار بود من فیلمنامه را بنویسم، دو پسر را در اولویت اول قرار میدادم و چند شخصیت فرعی میگذاشتم. بعد آنها را در راستای شخصیت اصلی معرفی میکردم. من اگر بودم این طور برخورد میکردم.
ما یک گروه بودیم که طبق سفارش سازمان باید کاری را انجام میدادیم. از سوی دیگر ما شرقیها احساسی هستیم. قصه را با کلمات تعریف میکنیم، اما ممکن است مردم با سینمای تارانتینو ارتباط برقرار نکنند، چون قصه را با تصویر تعریف میکند. برای مردم باید قصه را از یکی بود یکی نبود شروع کنیم.
*علاوه بر ایرادهای فیلمنامه، بازیها در این مجموعه چندان هدایت شده به نظر نمیرسند. به عنوان مثال میر طاهر مظلومی قرار است بار کمدی سریال را داشته باشد، اما نوع بیان او برای صدا کردن مادر و پدرش برای بیننده چندان دلچسب نیست. چرا این نوع تکه کلام برای مظلومی انتخاب شد؟
- صلح میرزایی: نه چنین چیزی در فیلمنامه نبود، ولی ما خلق کردیم. بر خلاف نظر شما این تکه کلام او خیلی هم خوب بود. از سوی دیگر مادرش در صحبتهایی که دارد تاکید میکند که او از بچگی این مشکل را داشته است. همچنین مردم کوچه و بازار و بچهها در مدارس از تکه کلام مظلومی استقبال کردند و آن را دوست دارند. نباید خیلی خشک برخورد کنیم. به همین دلیل ما چنین تکه کلامهایی را در کار قرار دادیم.
- عبدلی: بازیگر میتواند بازی خودش را ارائه دهد. گرچه کارگردان نظر آخر را میدهد، اما بازیگر از تجربیاتش استفاده میکند تا نقشی را خلق کند. مردم ما بازی استرلیزه و زیر پوستی را دوست ندارند و با آن ارتباط برقرار نمیکنند. اتفاقاً برخی نزدیکان من از بازی میر طاهر مظلومی استقبال کردند و به من گفتند که به او بگویم که کله قند و بینظیر است.
مردم ما احمد آقالو را نمیشناسند. در حالی که او در بازیگری نابغه بود، اما چون بازیاش خیلی بیرونی نبود. همچنین این سریال در ابتدا قرار بود برای نوروز پخش شود. بنابراین میخواستیم سریال فان باشد و مردم از دیدن آن لذت ببرنند، نه اینکه درباره فلسفه کانت صحبت کنیم. مخاطب ما بازی گل درشت را دوست دارد و این مسئله یک واقعیت است.
*کار با آقای صلح میرزایی برایتان چه تجربهای به همراه داشت؟
- عبدلی: کار کردن با صلح میرزایی تجربه خوبی بود. من آدم رک هستم و عادت ندارم پشت سر کسی حرف بزنم. به لحاظ اخلاقی و کاری ارتباط خوبی داشتم. آقای صلح میرزایی ریسک کرد که برای من بازیگر و بقیه لذتبخش بود. او از گونههای مختلف بازیگران در این مجموعه بهره برد. در این مجموعه بازیگران طنز حضور داشتند. در کنار آنها بازیگران تئاتر، بازیگران تلویزیون هم بودند.
کنار هم گذاشتن و اداره کردن این همه بازیگر کار سختی بود. در واقع اجرای این کار هارمونی خاصی میطلبید. کلیت این کار خیلی قشنگ بود. البته حق بدهید یک جاهایی بیرون بزند، ولی در مجموع او و بازیگران سعی کردند فاصله جنس بازیها را به هم نزدیک کنند.
*و صبحت آخر.
- صلحمیرزایی: من در مجموعه "دختری به نام آهو" تلاش کردم به مسائل تربیتی بپردازم. خوشحالم که مورد توجه مردم قرار گرفته است و رضایت زیادی از این مجموعه داشتند.
----------------
گفتگو: فاطمه عودباشی
نظر شما