۱۵ خرداد ۱۳۹۱، ۱۴:۵۹

در سال حمایت از سرمایه ایرانی؛

سوزن دوزان سیستان و بلوچستان بیمه نیستند

سوزن دوزان سیستان و بلوچستان بیمه نیستند

همه افتخار معاونت صنایع دستی به داشتن قطب سوزن دوزی ایران یعنی استان سیستان و بلوچستان است اما هنرمندان صنایع دستی پیشکسوت آن نه تنها از وضعیت معیشتی مناسبی برخوردار نیستند بلکه نامشان در فهرست پیشکسوتان سوزن دوزی سازمان میراث فرهنگی نیز قرار ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، روستای قاسم‌آباد استان سیستان و بلوچستان را همه به عنوان یکی از مراکز سوزن‌دوزی بلوچ می شناسند ولی هیچیک از اعضای شرکت تعاونی سوزن‌دوزان این منطقه بیمه نیستند.

سوزن دوزیهای قدیمی این روستا و در کل استان سیستان و بلوچستان به نام سه زن  مشهور است. آنها خارج از روستا و استان محل زندگیشان هم شهرت دارند. از مهتاب نوروزی، که از دهه 40 معروف بوده است در دو کتاب که قبل از سال 1357 منتشر شده نام برده شده است. در کتاب "جای پای اسکندر" اسلام کاظمی اشاره می‌کند: "مهتاب را در قاسم‌آباد دیدم و کارش را" و همچنین در کتاب "سیری در صنایع دستی" که در سال 1355 چاپ شده از سوزن‌دوزان بلوچ، نام مهتاب و زرخاتون که امروز به ملک خاتون معروف است آمده است. یکی دیگر از بزرگان این عرصه شهناز خلیلی ایرندگانی است.

شهناز ایرندگانی سوزن دوز پیشکسوت

این سه زن، اکنون با بیش از 50 سال سابقه کار پیر شده اند و در اداره میراث فرهنگی برای پیگیری بیمه از این اتاق به آن اتاق میروند اما جوابی نمی گیرند.

شهناز ایرندگانی و زرخاتون ایرندگانی، سال‌ها برای اداره صنایع دستی کار کرده‌اند. قراردادهای آنها نشان از حقوق قانونی آنها برای استفاده از بیمه دارد.

به شهناز پیرزن هنرمند سوزن دوز، تنها وعده سفر حج عمره داده اند. حال آنکه او از سال 62 می بایست تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گرفت و اکنون بازنشسته می شد اما تا کنون هیچ اقدامی برای وی انجام نشده است.

وعده هایی که از چند سال پیش به شهناز دادند ولی عملی نشد

در این میان مهتاب نوروزی، پیرزن 70 ساله ای که شهره لباسهای سوزن کاری شده اش از قبل از انقلاب تا کنون در ایران پیچیده است به گمان خودش حق و حقوقی بر گردن کسی ندارد چرا که در یکی دو نمایشگاه صنایع دستی در خانه هنرمندان ایران از وی، تقدیر کرده اند و او به همین راضی است!

مهتاب نوروزی یکی از پیشکسوتان سوزن دوز

اکنون که سال حمایت از سرمایه ایرانی نامیده شده است و فرارسیدن روز جهانی صنایع دستی نیز نزدیک است هنرمندان سوزن دوز و کهنه کار استان سیستان و بلوچستان، منتظرند بعد از گذشت حداقل 50 سال از کار حرفه ای امسال بتوانند مشکلات بیمه ایشان را حل کنند چرا که هنر دست یکی از بارزترین تولیدات ملی است.

کد خبر 1617275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha