۱۳ اسفند ۱۳۸۳، ۹:۳۱

با مقدمه مصطفي ملكيان

"پروسلوگيون‌" آنسلم‌ قديس‌ منتشر مي‌شود

كتاب‌ پروسلوگيون‌،اثر مهم‌ آنسلم‌ قديس‌ ، به زودي با ترجمه‌ افسانه‌ نجاتي‌ منتشر مي‌شود.

به گزارش گروه دينو انديشه "مهر" به نقل از اهنامه اخبار اديان ، مترجم‌،  درباره‌ اين‌ كتاب‌ گفت ‌: كتاب‌ پروسلوگيون‌ يكي‌ از مشهورترين‌ و مهمترين‌ آثار آنسلم‌ قديس‌ است‌. وي‌ در اين‌ كتاب‌ برهان‌ وجودشناختي‌ خود را درباره‌ اثبات‌ وجود خداوند ارائه‌ مي‌كند و ضمن‌ آن‌ خدا را به‌منزله‌ بزرگترين‌ وجود ادراك‌پذير معرفي‌ مي‌كند و گزاره‌هاي‌ خلاف‌ اين‌ مدعا را مورد بررسي‌ قرار مي‌دهد.

مترجم‌ كتاب‌ اعترافات‌ آگوستين‌ قديس‌ درباره‌ مفهوم‌ واژه‌ "پروسلوگيون‌" گفت‌ : پروسلوگيون‌ به‌معناي‌ نطق‌ است‌. اين‌ نطق‌ بنا به‌ ترغيب‌ برخي‌ از برادران‌ ايماني‌ آنسلم‌ به‌ رشته‌ تحرير درآمده‌ است‌.

وي‌ در پاسخ‌ به‌ اين‌ سوال‌ كه‌ آنسلم‌ چگونه‌ به‌ وجود خداوند مي‌نگريسته‌، افزود: آنسلم‌ مي‌گويد، در صورتي‌ كه‌ اين‌ هستي‌ بزرگ‌، وجود واقعي‌ نداشته‌ باشد، صاحب‌ آن‌ وجود در مرتبه‌اي‌ نازل تر از وجودي‌ قرار مي‌گيرد كه‌ به‌واقع‌ هست‌.

اين‌ مترجم‌ درباره‌ نوع‌ نگاه‌ آنسلم‌ به‌ موضوع‌ ايمان‌ و عقل‌ گفت‌ : آنسلم‌ براي‌ اثبات‌ بداهت‌ وجود الهي‌ از ادله‌ عقل‌ استفاده‌ مي‌كند و درمي‌يابد كه‌ ايمان‌ به‌منزله‌ چراغ‌ هدايتي‌ است‌ كه‌ در پرتو آن‌ مي‌توان‌ به‌ كنه‌ حقيقت‌ نايل‌ شد و از بيراهه‌ در امان‌ ماند. وي‌ استدلال‌ را ابزار عقل‌ مي‌داند، اما ابزاري‌ كه‌ در كوره‌ ايمان‌ گداخته‌ و آبديده‌ نشود كارآمد نخواهد بود. به‌علاوه‌، وي‌ ايمان‌ را محل‌ استقرار نمي‌داند و معتقد است‌ به‌ محض‌ نيل‌ به‌ ايمان‌ چنانچه‌ در آن‌ مرحله‌ بمانيم‌ كاري‌ عبث‌ كرده‌ايم‌. آنسلم‌ در يك‌ كلام‌ ادراك‌ را اجر محتوم‌ ايمان‌ محض مي‌داند. چنانچه‌ به‌ قول‌ "الكساندر كويره‌"، ايمان‌ درصدد معرفت‌، ايمان‌ مقرون‌ به‌ معرفت‌ نيز هست‌.

نجاتي‌ در پاسخ‌ به‌ اين‌ سوال‌ كه‌ اين‌ اثر در چه‌ مرحله‌اي‌ از زندگي‌ آنسلم‌ نوشته‌ شده‌ است‌ و آيا در عصر خود نيز محل‌ چالش‌ و بحث‌ بوده‌ است‌ يا نه‌، گفت‌ : مورخين‌، حيات‌ فكري‌ آنسلم‌ را به‌ سه‌ دوره‌ تقسيم‌ مي‌كنند: دوره‌ اول‌، ورود به‌ دير "بك‌" در "نورماندي‌" و اقامت‌ در آن‌ به‌ عنوان‌ يك‌ راهب‌ (1063-1078). دوره‌ دوم‌، دوره‌ تصدي‌ رياست‌ دير (1078-1093) و بالاخره‌ دوره‌ سوم‌، دوره‌ اسفقي‌ وي‌ در كانتربري‌ (1093-1109). دير بك‌ در دوران‌ رياست‌ وي‌ يكي‌ از معتبرترين‌ مراكز فكري‌ اروپاي‌ غربي‌ به‌ شمار مي‌رفت‌. آنسلم‌، پروسلوگيون‌ را در مقطع‌ ماموريتش‌ در دير بك‌ حوالي‌ سال‌هاي‌ 1070-1073 نوشته‌ است‌. اين‌ رساله‌ آنقدر مورد عنايت‌ قرار گرفته‌ كه‌ بارها و بارها از روي‌ آن‌ رونويسي‌ شده‌ و دست‌ به‌ دست‌ گرديده‌ است‌. اين‌ كتاب‌ با واكنش‌ راهبي‌ كاتوليك‌ به‌ نام‌ "گونيلون" (يا گونيلو) مواجه‌ شد و آنسلم‌ پس‌ از اقامه‌ برهان‌ مشهور هر كسي‌ را كه‌ اين‌ امر بديهي‌ را انكار كند، سفيه‌ مي‌انگارد؛ اين‌ سفيه‌ به‌ كسي‌ اطلاق‌ مي‌شود كه‌ در دل‌ خود مي‌گويد، خدا وجود ندارد. گونيلون‌ در قالب‌ جانبداري‌ از سفيه‌ مورد اشاره‌ آنسلم‌، در مقام‌ مناظره‌ و مخالفت‌ برمي‌آيد و همين‌ واكنش‌ سبب‌ مي‌شود آنسلم‌ "آپولوژي‌" يا دفاعيه‌اي‌ در اين‌ باره‌ بنويسد.

اين‌ مترجم‌ در پاسخ‌ به‌ اين‌ سوال‌ كه‌ اين‌ ترجمه‌ بر مبناي‌ كدام‌ نسخه‌ صورت‌ پذيرفته‌ است‌، گفت ‌: اين‌ ترجمه‌ بر اساس‌ نسخه‌ فرانسوي‌ الكساندر كويره‌ كه‌ يكي‌ از مراجع‌ بلامنازع‌ شناخت‌ اين‌ برهه‌ از تاريخ‌ انديشه‌ غرب‌ است‌، صورت‌ گرفته‌ است‌. وي‌ نسخ‌ متعددي‌ را مورد ارزيابي‌ و شناسايي‌ قرار داده‌ به‌ طوري‌ كه‌ حاصل‌ اين‌ تلاش‌ نسخه‌ معتبري‌ است‌ كه‌ چاپ‌ هشتم‌ آن‌ در سال‌ 1992 از سوي‌ انتشارات‌ فلسفي‌ "ژ. ورن‌". به‌ صورت‌ دوزبانه‌، فرانسه‌ و لاتين‌، در پاريس‌ منتشر شد.

اين‌ كتاب‌ با مقابله‌ "سوسن‌ شريعتي" و با مقدمه‌ استاد "مصطفي‌ ملكيان‌" از سوي‌ انتشارات‌ قصيده‌ سرا به‌زودي‌ منتشر مي‌شود.

کد خبر 162367

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha