به گزارش خبرنگار مهر، نزدیک به دو هفته پس از آنکه امیرحسین علمالهدی بهعنوان کارشناس امور پخش و اکران سینما در گفتگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد: "سینمای ایران در بهار سال 91 با ریزش 70 درصدی مخاطب روبرو است" و در این ارتباط هشدار داد شواهد و قراین نشان دهنده بیتوجهی به این هشدارها است.
براساس آمار رسمی فروش فیلمها که توسط بنیاد سینمایی فارابی منتشر میشود، سینمای ایران این روزها در شرایط خوبی به سر نمیبرد و این موضوع باعث نگرانی برخی سینماداران و دفاتر پخش شده و شرایط به گونهای پیش رفته که به سختی میتوان سالی پربار به لحاظ اقتصادی را برای سینمای ایران پیشبینی کرد.
از طرف دیگر در شرایطی که سالنهای سینمایی فیلم برای اکران عمومی در اختیار ندارند و روی به نمایش فوتبال آوردهاند. برنامهای که این روزها حاشیههای زیادی برای سینما به وجود آورده است و مدیران سینمایی ترجیح میدهند به جای پرداختن به اصل موضوع ریزش مخاطب به اینچنین حواشی بپردازند که شاید با بیان کردن چنین موضوعاتی فضای رسانهها را به سمتوسویی متفاوت از مسائل و مشکلات اصلی سینما سوق دهند.
جالب اینکه در کنار فروش پایین فیلمهای روی پرده حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتوگو با برخی رسانهها از معضلی جدید رونمایی کرد و گفت: "به دلیل عدم تقاضا برای اکران فیلم، دو گروه سینمایی بدون فیلم هستند." این اظهارنظر با درنظر گرفتن حجم قابل توجه فیلمهای حاضر در بخشهای مختلف جشنواره سیام فیلم فجر که هنوز به اکران عمومی در نیامدهاند در تضاد است.
تماشاگران فوتبال در سالنهای سینمایی با مخاطبان فیلمها فرق میکنند
سعید سعدی مدیر دفتر نسیم صبا که این روزها فیلم "روزهای زندگی" را پخش کرده است، در این ارتباط میگوید: فیلم سینمایی "روزهای زندگی" هم اکنون با پایان اکران در سرگروه، فقط در چند سالن به نمایش درمیآید. از اینرو سینماداران برای پخش فوتبال در زمان اکران این فیلم تصمیمگیری میکنند. در صورتی که سینماداران باید برای این کار رضایت تهیهکننده آن اثر را جلب کنند.
قوانین جدید پخش دست و پا گیرند
علی سرتیپی تهیهکننده سینما و مدیر موسسه فیلمیران بهعنوان یکی از پخشکنندههای فعال سینمای ایران یکی از دلایل به وجود آمدن این شرایط را قوانین جدیدی میداند که برای دفاتر پخش تعیین شدهاست. وی در این باره به خبرنگار مهر میگوید: همانطور که میدانید هر دفتر پخش طبق مصوبه جدید باید در طول سال فقط 8 فیلم اکران عمومی کند و در عین حال نمیتوانند دو فیلم را به طور همزمان به نمایش بگذارند.
سرتیپی همچنین میافزاید: این شرایط به هیچ وجه ارتباطی با نبود فیلم آماده اکران و کمبود تولید در سینمای ایران ندارد. باید مجموعه شرایط و ناامنی که برای نمایش فیلمها و شرایط جدید برای دفاتر پخش را هم مدنظر قرار دهیم. همه از این اتفاقات متضرر میشوند.
وی در تشرح برنامههای فیلمیران میگوید: از فیلمهایی که ما در دست داریم فقط زمان اکران "کلاه قرمزی و بچه ننه" مشخص شدهاست که این فیلم هم با توجه به فضایی که دارد تقریبا تمامی سرگروههای سینمایی متقاضی نمایش آن هستند. باید به این موضوع توجه کنیم که فقط حضور یک یا دو فیلم از این گونه آثار برای سینمای ایران بسیار کم است و باید فکر راه حل باشیم.
سرتیپی با اشاره به اکران عمومی فیلم "خوابم میآد" ساخته رضا عطاران هم گفت: این فیلم از همین هفته روی پرده میرود و امیدوارم اکران فیلم عطاران بتواند رونق دوبارهای برای گیشه سینماها به وجود آورد.
فیلمهای زیادی متقاضی اکران در گروه استقلال هستند
غلامرضا فرجی مدیر پخش و بازاریابی مرکز خدمات سینمایی حوزه هنری هم با رد صحبتهای حبیب کاوش درباره کمبود فیلم موارد دیگری را مسبب شرایط فعلی سینمای ایران میداند.
فرجی که مدیریت گروه سینمایی استقلال را هم برعهده دارد در پاسخ به پیگیری خبرنگار مهر به این توضیح بسنده کرد: خلاف صحبتهای سخنگوی شورای صنفی اکران ما در گروه سینمایی استقلال تاکنون چندین تقاضا برای اکران داشتهایم. جدا از اینکه خود ما هم برای اکران فیلمهایی که مورد توجه است وارد مذاکره شدهایم.
وی با تأکید بر اینکه "از فیلمهای دیگری هم ما تاکنون تقاضاهای متعدد برای اکران داشتهایم" نبود فیلم برای اکران در گروههای سینمایی را به طور کامل رد کرد.
دفاتر پخش و تهیهکنندگان بیاطمینان شدهاند
از طرف دیگر سعید پاکستانی از مسئولان پخش موسسه "هدایت فیلم" هم از شرایط موجود در سینماها ابراز نارضایتی میکند و میگوید:وضعیت اقتصادی مردم و شروع بازیهای یورو 2012 هم میزان استقبال مخاطبان از سینما را کم کرده است. باید در نظر بگیریم که ماه رمضان را هم درپیش داریم و همچنین بازیهای المپیک نیز در آینده آغاز میشود. تمامی این اتفاقات میتواند بیش از پیش موجب ریزش مخاطب شود.
پاکستانی همچنین با انتقاد از هزینه بالای تبلیغات تاکید میکند: زمانی با مساعدت تلویزیون ما برای هر فیلمی در چندین نوبت تیزر مجانی دریافت میکردیم. در صورتیکه در حال حاضر ما باید برای هر چهار نوبت پخش تیزر باید حدود 30 میلیون تومان هزینه کنیم. کدام فیلم سینمایی میتواند چنین هزینههایی را انجام دهد. در بخش نصب بیلبوردها نیز همین شرایط وجود دارد.
با وجود تمام این اظهارات آنچه مسلم است کاهش قابل توجه استقبال مخاطبان از سینماست. واقعیتی که فراتر از هر تحلیلی نیازمند تدبیر و درمان است.
نظر شما