به گزارش خبرنگار هنري " مهر " ايرج تنظيفي استاد دانشگاه و هنرمند نقاش و مجسمه سازدر نشست بررسي بازار هنر ايران در خبرگزاري "مهر" ضمن تاكيد بر لزوم بررسي ريشه اي تر مسئله فروش آثار هنري گفت : در زماني كه خريد و فروش آثار هنري حالت ركود پيدا مي كند مخصوصا در شرايط فعلي كه اوضاع اقتصادي كشور نيز در وضعيت مطلوبي نيست انتظاري از افرادي كه در اين موقعيت حتي تامين ارزاق خانواده برايشان مشكل است براي خريد اثر هنري نمي رود بلكه اين انتظار از سازمانها و نهاد هاي دولتي وجود دارد كه با شروع به خريد اين آثار عرصه هنر را همچنان فعال نگاه دارند . پس از حوادث تروريستي يازدهم سپتامبر شركت هاي هواپيمايي در آمريكا به فروش آثار هنري كه در زمان اوج درآمد هاي خود خريداري كرده بودند پرداختند و با اين تدبير خود را از ورشكستگي نجات دادند يعني خريد اين آثار سرمايه گذاري مطمئني براي اين گونه نهاد ها و ارگان ها هم هست كه مي تواند در مواقع بحراني راهگشايشان باشد . اما سوال اصلي در اينجاست كه در ايران چه فكري براي چنين زمانهايي شده است ؟
وي سپس در باره ضرورت انجام اينكار توسط ارگان ها و نهاد هاي دولتي گفت : اتفاقا ، شهرداري بايد بودجه اي را دقيقا به اين نوع كارها اختصاص دهد . هنگامي كه يك نهاد دولتي كه درآمد هم دارد در شرايطي كه بازار هنر كشور در شرايط بحراني است گامي در جهت پشتيباني از هنرمند بر ندارد چه انتظاري از يك تاجر مي توان داشت كه اثر هنري خريداري كند . آن هم در شرايطي كه در اثر عدم آموزش تاجر ايراني اصلا با فرهنگ اين كار بيگانه است . اول بايد نهادي مثل شهرداري اين فرهنگ را بستر سازي كند .
اين هنرمند در ادامه سخنان خود در باره نحوه انجام كارشناسي و قيمت گذاري آثار هنري و كاستي هاي اين كاردر ايران گفت : اين اعتقاد قلبي من است كه هنر از فلسفه جدا و دور نيست . در زمان قديم فيلسوف به كسي مي گفتند كه جامع المعلومات بود . و علومي مثل فيزيك شيمي نجوم و پزشكي را مي دانست . به مرور با رشد فلسفه و منطق هركدام از اين علوم براي خود شاخه مستقلي شد د رحالي كه امروز هنر مندان جاي فيلسوفان پيشين را گرفته اند . يعني هنرمند از هركدام از اين علوم در آثارش استفاده مي كند .
وي در ادامه با تاكيد بر اين امر كه جامعه شناسي و مردم شناسي و فلسفه از رشته هايي هستند كه ارتباط تنگاتنگي با خلق و درك اثر هنري دارند بداند افزود : در حال حاضر كليه كارشناسي هايي كه در ايران انجام مي شود ناقص است. در تمام بينال ها اكثرا خود هنرمندان قضاوت آثار را انجام مي دهند در حالي كه هر گز از يك فيلسوف براي قضاوت آثار كمك نگرفته نشده است در حالي كه يكي از بخش هاي مهم فلسفه زيبايي شناسي است . كدام جامعه شناس را كه سمبل ها و مناد ها را بشناسد در اين بينال ها براي قضاوت آثار دعوت كرده اند؟ اگر هنرمندي با استفاده از سمبل ها ي قديمي اثر هنري خلق كند در حالي كه اكنون با آن سمبل ها در اثر گذشت زمان بيگانه شده ايم چكونه به كيفيت اثرش پي ميبريم ؟
ايرج تنظيفي در ادامه سخنانش افزود : مابراي تعيين قيمت آثار در حال حاضر فقط مي بينيم هنرمند تا چه حد اثر فروخته است ؟ تا چه حد شهرت دارد ؟ و تاچه حد با كارشناسان و دلالان آثار هنري ارتباط دوستانه برقرار كرده است . با تمام احترامي كه براي گروه هاي كارشناسي قئل هستم بايد بگويم هنوز بايد در ماهيت اين گروه ها فكر كرد ، تا بتوان گام درستي براي هنر اين كشور برداشت .
وي با اشاره به شرايط بوجود آمده با تصويب بودجه نيم درصدي گفت : با تصويب اين بودجه اين نهاد ها و ارگان ها هستند كه از گالري ها آثار هنري خريداري خواهند كرد بنابراين اين امر به عهده گالري دار ها است كه با تشكيل گروه هاي كارشناسي بتواند بازار هنر را درجهت درستي هدايت كنند .
نكته جالبي كه خانم محمودي گفتند اين است كه كارشناسان تنها از افراد به نام اثر هنري خريداري نكنند بلكه از جوانهايي كه تازه راه خود را آغاز كرده اند نيز اثر هنري خريداري كنند زيرا آنها نيز براي ادامه راه هنري خود و پيشرفت به حمايت مالي نياز دارند و از آنها هم بايد اثر هنري خريد .
وي سپس بار ديگر در تاكيد بر مسئله تدقيق در كارشناسي آثار هنري و استفاده از كارشناسان مختلف به نقل جمله اي از بزرگمهر پرداخت و گفت : همه چيز را همه كس دانند، همه كس يكجا هنوز نزادند .
نظر شما