به گزارش خبرنگار مهر، رینهای در این نمایشگاه 35 اثر نقاشیخط در اندازههای 110 × 155 و 100 × 70 و با تکنیک رنگ روغن و اکرلیک همراه با ورق طلا را به معرض تماشا گذاشته است.
وی در مورد دورههای کاریای که تاکنون داشتهاست گفت: آثار من به سه دوره تقسیمبندی میشوند نخست ارایه کارهایی به شکل سنتی و کلاسیک و به خصوص در قطعات سیاه مشق، دوم آثاری با تلفیق مینیاتور و اجرا شده به شکل کاملا کلاسیک و با وفاداری به آثار سنتی دورههای تیموری و صفوی و دوره پایانی که نقاشیخطهای حاضر در فرهنگسرای نیاوران است. این آثار محصول دو سال اخیر است که نتیجه تحقیق و پژوهش من هستند.
رینهای دلیل روی آوردن به نقاشیخط را چنین توصیف کرد: به دلیل تحصیلات مرتبط در دانشگاه در گرایش نقاشی به نگارگری نقاشیخط همیشه دغدغه من بود و اولین آثارم را با رنگ و مینیاتور به عنوان نقاشی خط در سال 72 در گالری سیحون ارایه دادم.
وی در این آثار، خوشنویسی را به صورت سیاه مشق و کتیبه آورده که در ارتباط تنگاتنگ فرمی و محتوایی با مینیاتور ایرانی قرار دارند و در نهایت کمپوزیسیونی خاص و متفاوت را پدید آوردهاند.
رینهای از اشعار شعرای کلاسیک ایرانی همچون سعدی، حافظ، مولانا و... برای به تحریر در آوردن سیاه مشقهایش استفاده کرده است. این هنرمند نقاشیخط در این باره میگوید: از اشعار، شعرای کلاسیک استفاده کردم و مضامین با تصاویر ارتباط مستقیم دارند و این به ارتباط بیشتر کار با مخاطب کمک بهسزایی میکند.
وی افزود: خوشنویسی به کار رفته در این آثار به شکل سیاهمشق و در اشکال مختلف به خصوص کتیبه اجرا شده و شیوه اجرای خوشنویسی این آثار تلفیقی از دوره صفوی، قاجار و معاصر است که قابلیت اجرا با رنگهای اکرلیک و در اندازه بزرگ را داشته باشند.
سبک به کار رفته در بیشتر نقاشیخطها از دوره مکتب اصفهان و طراحیهای رضا عباسی است و در شیوه و اجرای خوشنویسی نیز از شیوههای مختلف دوره صفوی، قاجار بویژه میرزا غلامرضا اصفهانی و دوره معاصر استفاده شده که با لحن شخصی هنرمند ترکیب شده و بر روی بوم نقش بسته است.
وی در مورد مینیاتورهای به کار برده در آثار گفت: این مینیاتورها از دوره صفوی (مکتب اصفهان) انتخاب شدهاند. پختگی این آثار به ویژه در آثار رضا عباسی به عنوان یکی از درخشانترین دورههای مینیاتور ایران، دیده میشود. از سویی دیگر لطافت چهرهها و سابقه ذهنی از حضور این آثار در موزههای ایران و خارج از کشور، یادآور سابقه تاریخی این هنر در ذهن بیننده این آثار خواهد بود.
رینهای با اشاره به استفاده از رنگهای بسیار درخشان در این آثار اضافه کرد: در ارایه این آثار از رنگها درخشان و شفاف بهره گرفتم که اثری از کهنگی در آنها نیست. مهم برای من ارتباط این رنگها و تلفیق و همنشینی آنها در آثار بود و میبایست با در نظر گرفتن رنگهای سرد و گرم و قرار گرفتن آنها در نقاط مشخص و معین، تعامل صحیح در هارمونی رنگها بوجود میآوردم.
وی در مورد برتری نقاشی بر خوشنویسی و یا بالعکس در این آثار گفت: خواسته یا ناخواسته در بعضی از تصاویر وجه یکی بر دیگری غالب و در بعضی این تناسب در یک حد رعایت شدهاست و سعی نکردم طبق تعریف و جدول خاصی کار کنم زیرا در این صورت احساس هنری تحتتاثیر قاعدهمندیهای بیش از حد قرار میگرفت و با روح اجرای یک اثر هنری منافات داشت.
رضا رینهای با بیان اینکه برای هنرمندان نقاشیخط دانستن خود نقاشی الزامی است، گفت: دانش و شناخت رنگی و اشراف بر فرم و کمپوزیسیون صفحه که با هنر گرافیک هم در ارتباط هست برای ورود به این عرصه لازم است. همچنان که یک نقاش بدون شناخت خوشنویسی و دانش آن (حداقل در سطح متوسط) نمیتواند از تمامی ظرفیتهای لازم برای آفرینش آثار نقاشی خط بهره ببرد.
وی در پایان گفت: وظیفه هنرمندان پیشکسوت اجرای آثاری است که برای نسل جوان ایجاد انگیزه کند، انتخاب و گزینش این آثار و پیدا کردن راه برای پیشرفت به عهده خود هنرجویان و علاقمندانی است که میبایست استعداد و پتاسیل واقعی خود را یافته و با راه تطبیق دهند.
رضا رینهای متولد 1347 تهران است. وی دارای مدرک دکترای هنر از شورای ارزشیابی هنر کشور و همچنین درجه استادی انجمن خوشنویسان ایران است. رینهای فارغالتحصیل رشته نقاشی با گرایش هنرهای ایرانی و نگارگری از دانشکده هنر تهران است .
وی مبدع شیوه نوین در ترکیببندی خوشنویسی و نگارگری و تذهیب بر پایه آثار کلاسیک در نگاهی نو است که در سال 1388 نمایشگاهی از این آثار را در گالری امروز به نمایش گذاشت. وی تاکنون در نمایشگاههای انفرادی و گروهی متعددی از جمله گالری والی، گالری سیحون، موزه رضا عباسی، گالری امروز، باشگاه ایرانیان دوبی، تاجیکستان، انگلستان، مراکش و... شرکت داشته است.
نظر شما