۷ تیر ۱۳۹۱، ۱۵:۵۲

حجازی خبر داد:

وجود 85 مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر در قم

وجود 85 مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر در قم

قم - خبرگزاری مهر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم از وجود 85 مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر در قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، شمس الدین حجازی ظهر چهارشنبه در همایش تجلیل از فعالان مواد مخدر که در فرهنگسرای جوان استان قم برگزار شد با اشاره به اینکه پدیده ترک اعتیاد بلای شوم جهانی است بیان کرد: علی رغم پیشرفت علم در جوامع این بلا متوقف نشده است بلکه رویکرد جدیدی داشته است که جوامع را به شدت درگیر خود کرده است.

وی گفت: اعتیاد به مواد مخدر تنها جنبه فردی نداشته بلکه جنبه اجتماعی نیز دارد و امروزه تمامی کشور های دنیا با این بلای خانمان سوز دست به گریبان هستند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم بیان کرد: برای نخستین بار در سال 1325 در کشور قانونی در خصوص استفاده از تریاک وضع شد و در بهداری وقت نیز ترک اعتیاد راه اندازی شد، در سال 1342 نیز برای نخستین بار قانون اعدام تصویب شد.
 
در سال 76 جامع پزشکی مکلف به ورود به درمان معتادان شد

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای نخستین بار قانون تشدید مجازات معتادان به مواد مخدر تصویب شد و در سال 86 نیز قانون مبارزه با مواد مخدر تکمیل تر شده و در سال 1376 جامعه پزشکی مکلف به ورود به درمان و بازتوانی معتادان شد.
 
وجود 85 مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر

حجازی بیان کرد: تا پایان سال 90، در استان قم 85 مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر راه اندازی شد که از میان آن ها 2 مرکز دولتی و باقی مراکز خصوصی هستند.
 
وی با اشاره به  افرادی که در مراکز دولتی ترک اعتیاد نگهداری می شوند افزود: اشخاصی هستند که از زندان آزاد شده اند یا دارای HIV مثبت هستند که این افراد به طور ویژه در مراکز درمانی دولتی نگهداری می شوند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم بیان کرد: سایر داوطلبان ترک اعتیاد به مراکز خصوصی مراجعه می کنند.
 
نگهداری برخی از معتادان در مراکز DIC

وی گفت: برخی از معتادان تزریقی که توسط واحدهای گشت یا اطرافیان آن ها شناسایی می شوند و به مصرف مواد مخدر وابستگی شدیدی دارند در مراکز DIC نگهداری می شوند.
 
حجازی ادامه داد: یک مرکز DIC بهزیستی و یک مرکز DIC نیز دانشگاه علوم پزشکی دارد که در آنجا سوزن در اختیار آن ها قرار داده می شود و همچنین آموزش های لازم به آن ها داده می شود و از این طریق از گسترش بیماری های میکروبی جلوگیری می شود.
 
مرکز اقامتگاه اجباری احداث می شود

وی بیان کرد: مرکز اقامتگاه اجباری نیز ایجاد می شود که این برای معتادان تزریقی است که بین سنین 16 تا 37 سال هستند و میل به ترک ندارند که به این مراکز فرستاده می شوند و در آنجا پزشک و پرستار حضور دارند و به آنها آموزش های فردی داده می شود و بعد از ترک نیز تحت پوشش اقداماتی قرار می گیرند تا مجددا به سمت مواد مخدر نروند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با اشاره به اینکه ترک مواد مخدر جدید بسیار دشوار است افزود: روشی که بیشتر برای ترک مواد مخدر استفاده می شود متادون درمانی است.
 
وی بیان کرد: علوم پزشکی در سال 90 به طور مشترک با چند دانشگاه دیگر رتبه نخست را در درمان کسب کرد.
 
حجازی گفت: استان قم تنها استانی است که در آن روانشناسان آموزش های لازم را برای ترک مواد روانگردان گذرانده اند به همین منظور سال گذشته درمان شیشه به دانشگاه علوم پزشکی قم داده شد.
 
11 هزار و 150 نفر تحت درمان سوء مصرف مواد مخدر وجود دارد

وی بیان کرد: در سال 88 در قم 26 مرکز، سال 90، 49 مرکز و در سال 91، 88 مرکز مصرف مواد مخدر در قم وجود دارد و 11 هزار و 150 نفر نیز تحت درمان سوء مصرف مواد مخدر وجود دارد.
 
بیش از 6 هزار نفر با متادون درمان می شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: درمان با متادون به بیش از 6 هزار و 500 نفر رسیده است که بیشترین آمار را درمان با متادون تشکیل می دهند.
 
وی بیان کرد: آموزش و برگزاری کلاس های بازآموزی ویژه پزشکان و روانشناسان جهت تقویت بنیه علمی آن ها، گسترش نگرش کاهش تقاضا و سیاست گذاری، انجام عملیات پیشگیری از اعتیاد در چارچوب سند جامع پیشگیری از اعتیاد و برگزاری اردوهای تفریحی از دیگر اقدامات سازمان علوم پزشکی است.
کد خبر 1636830

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha