به گزارش خبرنگار مهر، در حاشیه هشتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، نشست تخصصی بیداری اسلامی در روز دوم این همایش نیز با ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر زمانی، معاون بین الملل حوزه های علمیه و دبیری حجت الاسلام و المسلمین میرزایی برگزار شد و مقالاتی از جمله «عدالت مهدوی عنصر مقاومت اسلامی»، «عوامل بیداری اسلامی مصر»، «بیداری اسلامی خط بطلانی بر ایده حرمت قیام علیه حاکم جائر»، «فلسفه قیام امام مهدی» و همچنین «بازتاب های منطقه ای و بین المللی بیداری اسلامی» ارائه گردید.
سالم صباغ، فعال سیاسی مصر، یکی از سخنرانان و ارائه دهندگان مقاله در این نشست تخصصی بود که با موضوع «عوامل بیداری اسلامی در مصر» به ایراد سخن پرداخت و صحبت های خود را با طرح این پرسش که «انقلاب های اخیر که تحت عنوان بیداری اسلامی از آن یاد می شود، چه ارتباطی با مهدویت دارند؟» آغاز کرد.
وی بر این باور بود که برای یافتن پاسخ چنین پرسشی باید به فلسفه مهدویت مراجعه کرد و در لابلای چنین بحث هایی پاسخ را جستجو نمود.
وی در اینباره و تقسیم بیداری های اسلامی، اظهار داشت: بیداری اسلامی ایرانی در 1979 میلادی به وقوع پیوست و امروزه شاهد بیداری اسلامی عربی هستیم که کشورهای عربی را دربرگرفته است.
صباغ، ارتباط روحی با حضرت مهدی را یکی از سه ویژگی بیداری اسلامی ایرانی معرفی کرد و گفت: این در حالی است که از وجود چنین عنصری در انقلاب های عربی اخیر خبری نیست و ویژگی دوم انقلاب ایران نیز بهرهمندی از مرد بزرگ و عرفانی، حضرت امام خمینی(ره) است.
وی درباره سومین ویژگی بیداری اسلامی ایرانی اظهار داشت: مشخص بودن هدف این انقلاب و بیداری، از دیگر مشخصه های این انقلاب است که در نتیجه باعث می شود که همه با هم هماهنگ پیش روند و به هدف مشترک خود دست یابند.
صباغ بر این باور بود که مشروعیت رهبری را امام خمینی از طریق نیابت از امام زمان گرفته بود و بنابراین ایشان نیز توانست به بهترین وجه عمل کرده و انتظار مثبت ظهور را به نمایش بگذارد.
وی این ویژگیهای انقلاب ایران را موجب ماندگاری بیداری اسلامی ایرانی دانست و گفت: هر چند انقلاب های عربی از داشتن چنین ویژگی های محروم هستند، ولی به امید خدا این انقلاب ها نیز به پیروزی کامل دست خواهند یافت.
صباغ در بخش پایانی سخنانش، انقلاب اسلامی ایران را زمینه ای عملی برای ظهور امام زمان دانست و مدعی شد: باور به مهدویت همچنان تأثیر و ارتباط وسیعی با بیداری اسلامی در کشورهای عربی دارد و امید داریم که این ارتباط به نتایج مورد انتظار مطلوب منتهی گردد.
عبدالله ماحوزی، فعال سیاسی بحرینی، از دیگر سخنرانان این نشست بود که با عنوان «عدالت مهدوی، عنصر مقاومت اسلامی» مقاله خود را ارائه کرد. وی در ابتدای سخنانش با تجلیل از شهدای بحرینی که حتی از حقوق مردگان نیز بهرهمند نیستند تجلیل کرد و به خاک سپرده شدن سکوت آمیز ایشان را نشان از مظلومیت بی حد آن ها دانست.
وی با بیان اینکه پیامبران الهی و رسالت های آسمانی هماره به دنبال تحقق جوامع عدالت محور بوده اند، اظهار داشت: عدالت مهدوی اوج این حرکت الهی و نهایت تلاش اولیا و پیامبران است که در نهایت با ظهور حضرت، تمام ظلم برچیده می شود و عدالت محض محقق می گردد.
ماحوزی در همین باره توضیح داد: در واقع می توان گفت که یک نقطه اشتراکی بین تمام این حرکت هایی که تحت عنوان بیداری اسلامی در کشورهای عربی شناخته می شود با بحث امید به حکومت عدل مهدوی وجود دارد و همین امر می تواند از لحاظ ریشه ای نقطه ای مشترک بین ملت ها ایجاد کند.
وی سر کشیدن فریاد «یا مهدی ادرکنا» در قیام ملت بحرین را نشان از همین اشتراکات دانست و گفت: مهدویت در میان مردم بحرین ریشه دارد و هنگامی که در جریان پنجشنبه سیاه بحرین، که در هفدهم فوریه سال پیش رخ داد، مردم برای رساندن پزشکان به محل حادثه برای مداوای مجروحان زنجیره انسانی تشکیل دادند، این فریاد «یا مهدی ادرکنا» بود که به آنان نیرویی مضاعف عطا می بخشید تا به حرکت خود ادامه دهند.
ماحوزی اعتقاد به اصل مهدویت را باعث ایجاد یک جامعه پیشرو معرفی کرد و اظهار داشت: اگر ملت های عرب و جوامع اسلامی با آموزههای انتظار و مهدویت همراه باشند، می توانند انقلاب های خود را به بهترین وجه ممکن به پیش برده و توقع ایجاد یک جامعه متعالی را داشته باشند.
وی با اشاره به تلاش های فتنه انگیزانه و دسیسه های غرب برای ایجاد شکاف و جدایی میان فرقه های مختلف اسلامی و ماهی گرفتن از این آب گل آلود، افزود: جنبش بحرین در حالی پیش می رود که به شدت تحت حمله رسانه های دسته جمعی داخلی است که با ادبیات بسیار اهانت آمیزی این جنبش را مخاطب قرار می دهند و حکومت نیز از هرگونه اقدامی برای سرکوب آن خودداری نمی کند، حتی از تخریب مساجد و سوزاندن قرآن.
یکی دیگر از سخنرانان این نشست، دکتر طراد حماده، وزیر پیشین حزب الله در دولت لبنان بود که سخنان خود را با پرسش از ریشه های انقلاب های منطقه آغاز کرد و اظهار داشت: البته در میان این ریشه های انقلابی می توان به دو محور اساسی تکیه داشت: فکر اصیل و حادثه.
وی در همین باره افزود: هنگامی که در طول تاریخ به انقلاب ها توجه شده و ریشه یابی می گردد، هم افکار اصیل و هم برخی حادثه های مختلف در پشت تمام انقلابها دیده می شود و امروزه ما باید این دو محور را درباره انقلابهای منطقه پیگیری کرده و افکار و حادثهها را از هم تکفیک نماییم تا بتوانیم درباره آینده انقلاب ها پیش بینی درستی داشته باشیم.
حماده سه ویژگی ژئوپلتیک عربی، غلبه فقه سنی و همچنین پویایی را از خصیصه های انقلاب های عربی اخیر برشمارد و اظهار داشت: امروزه، حکومت ایران را می توان حکومت اسلامی واقعی نامید؛ چرا که توانسته است در سطح بین المللی به توانمندی های قابل تحسینی دست یافته و مشکلات داخلی و خارجی حکومت خود را حل نماید.
وی در پایان سخنانش به نقش مهم و بی بدیل رهبر در انقلاب های مختلف اشاره کرد وگفت: اگر رهبری حکیم و آگاه انقلاب را به پیش نبرد و آن را راهنمایی نکند، تمام تلاش های ملت مانند آب در هاون کوبیدن هیچ اثری نخواهد داشت.
نظر شما