۱۷ تیر ۱۳۹۱، ۱۶:۵۵

عوارض خطرناک لامپ مهتابی منزل در نوزادان مبتلا به زردی

عوارض خطرناک لامپ مهتابی منزل در نوزادان مبتلا به زردی

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی شهیدبهشتی گفت: بر خلاف تصور برخی افراد، لامپهای مهتابی موجود در منازل در فتوتراپی نوزادان مبتلا به زردی کارایی ندارد و استفاده از این لامپها به ادامه زردی نوزاد و عوارض خطرناک بعدی منجر می شود.

به گزارشخبرگزاری مهر، فاطمه علایی اظهار کرد: نور فتوتراپی برای درمان زردی نوزادان باید با دستگاههای مخصوص انجام شود و نور مورد استفاده برای  این کار با لامپهای مخصوص باید ترجیحاً آبی و در مواردی سبز باشد  که نوری با طول موج کوتاه است تا بدین ترتیب بیلی روبین موجود در سطح پوست نوزاد شکسته و دفع شود.

وی ادامه داد: حداقل فاصله لامپ از نوزاد باید 45 تا حداکثر 75 سانتی متر باشد و لامپی با فاصله بیشتر از 75 سانتی متر نتیجه مناسب درمانی را نمی دهد. همچنین لامپ مورد استفاده طول عمر مشخصی دارد و غالباً 1200 تا 2000 ساعت کارکرد دارد. از این رو باید بر اساس طول عمر مفید از این لامپها استفاده شود تا اثر درمانی داشته باشد

این کارشناس ارشد آموزش پرستاری کودکان گفت: در هنگام فتوتراپی برای جلوگیری از آسیب چشمی باید در طول مدت فتوتراپی چشم های نوزاد را با آی پد بست و شاخص مهم محافظت چشم این است که پس از برداشتن آی پد دور چشم نوزاد زرد رنگ است.

علایی افزود: ناحیه ژنیتال از دیگر مناطق حساس در نوزادان است که در نوزادان پسر نیز طول موج های کوتاه سبب عقیمی آنها می شود از این رو محافظت این ناحیه در هنگام فتوتراپی الزامی است.

وی ادامه داد: به نوزاد تحت فتوتراپی باید مایعات فراوانی داده شود چون در این مدت میزان تبخیر پوستی افزایش می یابد البته برای بهتر شدن میزان دفع نوزاد تغذیه با شیر مادر بیش از  هر موضوعی و در درجه نخست اهمیت توصیه می شود.

کد خبر 1644120

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha