به گزارش خبرنگار مهر، بیست و یکمین پاتوق هنری خانه عکاسان ایران با بررسی جایگاه "انسان در هنر" با حضور امیر علی جوادیان؛ عضو هیات موسس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و از پایه گذاران انجمن ملی عکاسی ایران برگزار شد و در این نشست پیرامون آنچه لازمه نگاه و بینش هنرمدانه است و به یک هنرمند کمک می کند تا دید منحصر به فرد و حضور مستمر در عرصه هنری داشته باشد سخن گفت.
بیست و یکمین پاتوق هنری خانه عکاسان با توضیحات رسول اولیازاده مدیر خانه عکاسان درباره سابقه و حضور جوادیان به عنوان یکی از عکاسان تاثیر گذار در شاخههای مختلف عملی، تدریس،نگارش و چاپ کتاب آغاز شد. وی به آثار جوادیان از حوادث جنگ و دفاع مقدس و جوایز او در جشنوارهها و کشورهای مختلف اشاره و اهدای نشان درجه یک هنری که چند سال پیش از جانب شورای ارزشیابی هنرمندان کشور به این هنرمند اهدا شد را برازنده وی دانست.
در ادامه امیرعلی جوادیان رعایت اصول پایه در هنر را رمز ماندگاری یک اثر هنری عنوان کرد و در توضیح این اصول گفت: هر چیزی که با موسیقی و ریتم همراه باشد با روحیه و فطرت انسان هماهنگ می شود و در جان و ذهنها باقی میماند. وی قوای عقلانی و دانش، قدرت حسی و درک و ضمیر اشراقی و ناخودآگاه را سه ضلع یک مثلث عنوان کرد که فعال کردن همزمان آنها هنرمند را در تولید و خلق آثار تامل برانگیز یاری میکند.
عضو هیات موسس انجمن عکاسان در توضیحات خود از تاثیر ناخودآگاه وغیرقابل انکار برخی ویژگیهای اقلیمی و انعکاس آن در آثار هنری اشاره کرد و گفت: ایرانی ها در مقایسه با اروپائیان از احساسات بیشتری برخوردارند و به عکس اروپائیان از منطق بالاتری برخوردارند. امتداد این شناخت برای کسی که میخواهد عکاسی مستند اجتماعی انجام دهد در شیوه برخورد با افراد جوامع مختلف بسیار حائز اهمیت است.
جوادیان تصریح کرد: ویژگیهایی هستند که سعی میکردند انسان را از دیگر موجودات تفکیک کنند اما شاید بتوان همه این تعاریف را به نوعی در سایر موجودات دید اما انتخاب مهمترین توانایی انسان است که مسیر زندگی و در نهایت حتی دنیا را عوض میکند. وی از بینش به عنوان دومین رکن از داشتههای یک هنرمند عنوان کرد و افزود: فراموش نکنیم که خداوند تمام پیامبرانش را بر اساس بینش آنها نه دانشی که داشتند انتخاب کرد. بینش حتی فراتر از دانش است.
وی از بینش بهعنوان زیربنای تمدنهای ریشهدار و عمیق و وجه تمایز آنها با تجدد که گاه سبب دوری از آرامش و اصالت میشود نام برد و تقویت بینش و همگام شدن آن با دانش خوب دیدن را به علاقهمندان هنر توصیه کرد. جوادیان در تکمیل سخنانش عشق را تکمیل کننده دانش و بینش دانست و تاکید کرد: در نبود هر کدام از این موارد یک جای کار حتما میلنگد.
این هنرمند از برخورد مراکز دانشگاهی با عکاسی به عنوان یک مهارت انتقاد کرد و یاد آور شد: مختصات ایران، شناخت پتانسیلها و جایگاهش در دنیا مورد غفلت خیلی از کسانی است که امروز مسئولیت آموزش را عهدهدار هستند. تنها کمی توجه به اینکه ما در کشوری زندگی میکنیم که حدود پانصد رسم و آیین در 365 روز سال آن برگزار میشود، به اندازه کافی سوژههایی که نیاز به خوب دیدن و خوب درک کردن و ثبت شدن دارد را نشان و میتواند هنرمندان خلاق و با بینشی را تحویل جامعه هنری دهد.
جوادیان در جمعبندی سخنان خود گفت: در عکاسی باید با هر ترفندی عکس بگیریم. نداشتند، نگذاشتند و نتوانستند در عکاسی بهویژه عکاسی خبری معنی ندارد و لازمه همه اینها شناخت است و به کارگیری مواردی که اشاره شد.
بیست و یکمین پاتوق هنری خانه عکاسان با پخش نمونه عکسهای امیر علی جوادیان از عشایر ایران و آیینهای آنها، دوران جنگ ایران و عراق و... به پایان رسید.
نظر شما