۷ فروردین ۱۳۸۴، ۱۱:۴۵

همزمان با كنگره بين المللي اخلاق زيستي

بيانيه انجمن ايراني اخلاق در علوم و فناوري صادر شد

انجمن ايراني اخلاق در علوم و فناوري به مناسبت برگزاري نخستين كنگره بين المللي اخلاق زيستي بيانيه اي را صادر كرده كه در آن تأكيد شده است : تدوين چارچوب ملي اخلاق زيستي ، تدوين قوانين و مقررات ملي اخلاق زيستي ، آموزش و اطلاع رساني به جامعه علمي و عمومي مي تواند آغاز گر حركت " اخلاق زيستي " در كشورمان باشد .

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر"، دربيانيه فوق با اشاره به اين كه برنامه هاي توسعه ايران بر اساس چشم انداز 1404 و برنامه پنجساله " توسعه مبتني بر دانايي" طراحي شده و نقش علم و فناوري و جامعه علمي در دهه هاي آينده بسيار پررنگ خواهد بود ، اختصاص جايزه اي به نام "ابن سينا" در زمينه اخلاق در علوم و فناوري و اعطاي اين جايزه به نخستين برنده در سال 1383 ، يادآوري شده است .

در ادامه اين بيانيه با اعلام اين كه در آغاز قرن 21 ميلادي (14 شمسي) چالش هاي مهمي پيش روي جامعه علمي در سطح جهان و ايران قرار دارد ، آمده است : انجمن ايراني اخلاق در علوم و فناوري ، با همياري عده اي از استادان ، محققان و متخصصان و علاقمندان براي پيشبرد و ارتقاي اخلاق در علوم و فناوري و همچنين استفاده از گنيجيه عظيم فرهنگ ملي و آموزه هاي ديني تأسيس شده است .

اين بيانيه مي افزايد : تجلي اخلاق در علوم و فناوري در تمامي ابعاد جامعه علمي منعكس مي شود ، اخلاق و رفتار دانشمندان ، اخلاق و منابع طبيعي و خدادادي ، تعهدات اجتماعي انديشمندان ، اخلاق در آموزش و پژوهش ، اخلاق حرفه ، اخلاق يادگيري (دانشجو) ، اخلاق در زمينه هاي جديد فناوري و مرتبط با انسان (زيستي) ، اخلاق و مديريت سازمان هاي علمي ، صداقت و اعتبار علمي و دانشگاهي ، اخلاق داده ها و اطلاعات از زمينه هايي هستند كه نياز به بررسي و تبيين اصول و آيين نامه دارند .

در بخش ديگري از بيانيه ، انجمن ايراني اخلاق در علوم و فناوري از مجامع علمي كشور ، براي آغاز حركتي وسيع و با عزم ملي براي برخورد با چالش هاي اخلاق در علوم فناوري ، دعوت به عمل آورده و اظهار اميدواري كرده است" توسعه مبتني بر دانايي" در كشورمان با اصول و مباني اخلاق همراه باشد .

در اين بيانيه همچنين آمده است : بيوتكنولوژي كه امكانات گسترده تري براي تشخيص ژن هاي معيوب ، توليد گياهان و حيوانات ترانس ژنتيك ، كلون سازي انسان و حيوان و دسترسي به اطلاعات ژنتيكي انسان را فراهم آورده ، چالش ها و مسئوليت هاي اخلاقي جديدي را مطرح كرده است .

در پايان بيانيه انجمن ايراني اخلاق در علوم وفناوري تصريح شده است : تدوين چارچوب ملي اخلاق زيستي ، تدوين قوانين و مقررات ملي اخلاق زيستي ، آموزش و اطلاع رساني به جامعه علمي و عمومي مي تواند آغاز گر حركت " اخلاق زيستي " در كشورمان باشد .

 

کد خبر 167629

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha