۴ شهریور ۱۳۹۱، ۹:۲۴

رویکرد ایران در قبال سوریه با اهداف جنبش "نم" مطابقت دارد

رویکرد ایران در قبال سوریه با اهداف جنبش "نم" مطابقت دارد

سفیر سابق ایران در اردن در یادداشتی برای "مهر" به سیاستهای آمریکا در منطقه و به ویژه سوریه اشاره می کند و می نویسد: ایران می تواند رویکرد اصلی خود درباره سوریه را در نشست جنبش غیر متعهدها که با اهداف این جنبش همخوان است به آمریکا دیکته کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نصرت الله تاجیک در این باره می نویسد: اگرچه مخالفان دولت سوریه یکدست نیستند و اهداف واحدی را هم دنبال نمی کنند، ولی اینکه گفته شده است که جمهوری اسلامی در آینده نزدیک میزبان گفتگوهای دولت و مخالفین سوری خواهد بود هم جای امیدواری برای نجات این کشور از جنگ داخلی است و هم نشان دهنده تقابل سیاست ایران که به دنبال صلح و آرامش در سوریه است با سیاست آمریکا که در صدد شعله ور کردن جنگ داخلی در سوریه است خواهد بود و این معنا در آستانه اجلاس سران عدم تعهد معنای ویژه ای دارد.

تاجیک در ادامه مطلب خود آورده است : بر این باورم که در یک نگاه کلی آمریکا به دنبال حذف عنصر مقاومت از صحنه مسائل خاورمیانه بوده و هدفش از تعویض رژیم در سوریه تغییر معادلات منطقه است. هدف اصلی نیز کاهش حضور و کند کردن ابزار تاثیر گذاری ایران در حمایت از عناصر مقاومت در مسائل خاورمیانه و رویارویی با رژیم صهیونیستی است تا بعد به مسئله مقاومت لبنان در پرداخته و عنصر ایدئولوژیک و نیز حساسیت جهان اسلام را از قضیه فلسطین و قدس حذف و با قطع این پشتوانه سپس با راحتی آسوده به مسئله فلسطین و رژیم صهیونیستی بپردازد و این مسئله را از دغدغه مسلمانان خارج و تبدیل به یک مسئله حقوقی بین دو واحد در صحنه روابط بین الملل نماید. این روی دیگری از راهبرد جدید آمریکا در مسئله خاورمیانه است که اگر نمی تواند به حل این منازعه بپردازد حداقل بحران را از این طریق مدیریت کند.

 

 آمریکا بر آن است تا با حذف پشتوانه مقاومت در منطقه با خیالی آسوده به مسئله فلسطین و رژیم صهیونیستی بپردازد و این مسئله را از دغدغه مسلمانان خارج و تبدیل به یک مسئله حقوقی بین دو واحد در صحنه روابط بین الملل کند.
 تاجیک

این کارشناس ایرانی در بخش دیگری از این یادداشت می نویسد: ایران بحران سوریه را فارغ از مسئله داخلی سوریه و انتظاراتی که مردم این کشور از حکومت و دولت خود دارند می بیند. البته اگر چه آمریکا و دوستانش قائل به دخالت موثر و مسئولانه ایران در مسئله سوریه نیستند ولی کتمان حقایق و نقشی که ایران می تواند در مصالحه در این کشور ایفا کند بر کسی پوشیده نیست و این مسئله باید در اجلاس عدم تعهد به طور بارزی خود را نشان داده و ایران ضمن برملا کردن اهداف آمریکا در سوریه از کمک تمام کشورهای عضو برای استقرار صلح در این کشور استفاده کند.

در ادامه یادداشت دیپلمات سابق ایران آمده است: البته راهبرد ایران در این قضیه باید فراتر از مسائل داخلی و حقوق مردم سوریه برای داشتن حکومتی فراگیر که همه اقشار و گروهها بتوانند آزادانه در انتخابات شرکت کرده و نمایندگان خود را به نهادهای قانونگذاری و اجرائی گسیل دارند باشد و مردم سوریه بدون دخالت خارجی باید به تعیین سرنوشت خود بپردازند. زیرا هر جا دولتهای خارجی و مخصوصا دولتهای استعمارگر همچون آمریکا پا بگذارند پاکترین و اصیلترین جنبشهای اجتماعی را آلوده و از مسیر خود در دستیابی به اهداف پاک و حقه خویش منحرف می کنند. لذا حتی خواسته های مشروع مردم سوریه با آنچه که در سوریه در جریان است تا حدی متفاوت بوده و برنده تداوم این وضع در یک نتیجه نهایی تر رژیم صهیونیستی خواهد بود و نه مردم سوریه که حتی ممکن است تا مرز جنگ داخلی نیز پیش بروند. در حقیقت با این توضیح به پیچیدگی صحنه سوریه و آنچه در جریان است پی میبریم.

وی همچنین به نقش بسیار حساس و تعیین کننده ایران در خاورمیانه اشاره می کند و می نویسد: آمریکا نمی تواند این نقش را نادیده بگیرد و اتفاقا به نفع صلح جهانی است که آمریکا از این توانمندی ایران برای استقرار آرامش در سوریه استفاده کند و همانطوریکه قبلا نوشته ام ایران باید در اجلاس عدم تعهد جایگاه ویژه ای برای حل بحران سوریه و اثر آن بر  صلح در خاورمیانه به تبیین راهبرد سه محوری خود اختصاص دهد.

وی همچنین عقیده دارد که ایران باید با قدرتهای موثر برای ایستادن مقابل یکه تازی آمریکا و دوستانش در منطقه و قطع کمک تسلیحاتی آنها به مخالفین دولت سوریه همکاری و با مخالفین وطن پرست و دولت سوریه برای ایجاد زمینه گفتگوی ملی و برملا کردن اهداف آمریکا در سوریه و برخورد دوگانه آمریکا با مسائل منطقه نیز تماس برقرار کند تا به گفته این دیپلمات سابق دو طرف بتوانند در یک فضای سیاسی به گفتگو و حل مسائل خود بپردازند.

در پایان این یاد داشت تاجیک می نویسد: با اجرای این راهبرد ایران به دنیا نشان خواهد داد که برخلاف غرب و دوستانش در منطقه که با سیاستهای غیر شفاف به دنبال جنگ افروزی هستند ایران به دنبال مصالحه ملی در این کشور از طریق گفتگو است. این راهبرد ایران هم در راستای اهداف کلی جنبش عدم تعهد برای رهایی کشورها از زیر یوغ استعمار و استثمار و هم رودررویی با سیاستهای آمریکا در صحنه جهانی است.

کد خبر 1679527

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha