۴ شهریور ۱۳۹۱، ۱۷:۴۶

رکنی خبر داد:

ایستگاه سنجش هوای سیار توسط محیط زیست قم افتتاح شد

ایستگاه سنجش هوای سیار توسط محیط زیست قم افتتاح شد

قم - خبرگزاری مهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست قم از احداث ایستگاه سنجش هوای سیار توسط این اداره در قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود علی رکنی در نشست خبری که ظهر شنبه در محل نمایشگاه جلوه های خدمت ماندگار برگزار شد، اظهار داشت: در هفته دولت احداث پروژه هایی مانند پاسگاه محیط بانی راهجرد در منطقه پلنگ دره قم  و توسعه پاسگاه محیط بانی سمندری را در دست اجرا داریم، در واقع برای پاسداری از ارزش های طبیعی لازم است که از مجموعه نیروهای محیط بانی و پاستگاه ها استفاده شود.

وی ادامه داد: در سازمان محیط زیست استان با دو بخش روبه رو هستیم که یکی از آن ها محیط زیست طبیعی است و پاستگاه محیط بانی سمندری در کنار سایر گروه های محیط بان یکی از پایگاه هایی است که می تواند دراین زمینه کمک کند، همچنین ایجاد پاسگاه سیار یکی دیگر از اقدامات برای کمک به محیط زیست است.

آموزش مردم برای حفظ سلامت زیست گاه‌ها

مدیر کل حفاظت از محیط زیست قم با بیان اینکه یک منطقه زیست محیطی زمانی پویایی دارد که هم به لحاظ زیست محیطی شرایط مناسبی داشته باشد و هم بتواند سلامت زیست گاه‌ها را تامین کند، گفت: از این جهت برنامه‌هایی در زمینه آموزش عموم مردم را در این راستا در نظر گرفته ایم، از جمله فعالیت‌ها در این زمینه، اهدای بسته‌های آموزشی به بازدیدکنندگان در مناطق مختلف و البته غرفه سازمان محیط زیست در نمایشگاه "جلوه های خدمت ماندگار" است.

وی افزود: همچنین تلاش برای ایجاد رشته فقه محیط زیست برای اصلاح بعضی الگوهای کنونی و نصب بیلوردهایی در ورودی شهر قم از جمله این اقدامات است، البته سایت اینترنتی هم راه اندازی شده است تا هر گونه فعالیتی در زمینه حفاظت از محیط زیست در سطح استان انجام می شود به استحضار مردم عزیز برسد و البته یکی از مهمترین هدف های ما بهبود هرچه بیشتر این سایت برای ارائه خدمات به مردم، در جهت کاهش رفت و آمدهای فیزیکی که خود می تواند آلاینده محیط باشد، است.

تاسیس آزمایشگاه سیار به منظور بررسی آب و فاضلاب

رکنی با اشاره به افتتاح ایستگاه سنجش هوای سیار و تلاش برای احداث ایستگاه سنجش هوای ثابت توسط اداره کل حفاظت محیط زیست قم، گفت: تاسیس آزمایشگاه سیاری برای بررسی آب و فاضلاب نیز در دست اجرا داریم، همچنین با توجه به جایگاه شهر قم در بین سایر مناطق کشور بسیار حیاتی است که با همکاری سایر نهادهای استان، مراتع تحت حفاظتی را افزایش می‌دهیم.

وی در این زمینه گفت: از جمله پیشنهاداتی که ارائه کرده ایم این است که منطقه حوض سلطان به عنوان منطقه ممنوع شکار معرفی شود، همچنین مناطقی مانند کهک، کهندان و پلنگ دره از دیگر مناطقی است که به عنوان مناطق شکار ممنوع شناسایی شده اند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست قم با اشاره به اینکه ظرفیت های طبیعی دو تالاب نمک و حوض سلطان باید شناسایی و حفظ شوند، گفت: این دو تالاب در حال حاضر آب چندانی ندارند و لازم است تا حق آب های زیست محیطی آنها تامین شود، در واقع باید حالت اکوسیستمی آنها حفظ شود، از بین رفتن زنجیره های غذایی موجب می شود کم شدن ذخایر ژنتیکی می شود که این شرایط اصلا مناسب یک منطقه زیست محیطی نیست.

لزوم تقویت پوششهای گیاهی استان و شهر قم

وی تصریح کرد: به منظور پالایش فضای شهری و کاهش آلودگی های ناشی از ریزگرد ها لازم است که فضای سبز یا کمربند سبز اطراف شهر قم تقویت شوند، در واقع نبودپوشش گیاهی مناسب و بومی به میزان کافی نه تنها موجب افزایش ورود آلاینده ها می شود بلکه موجب می شود تا در فصل زمستان سرمای طاقت فرسا و در فصل تابستان گرمای زیاد هوا تشدید یابند.

رکنی در پایان ضمن بیان اینکه در زمینه محیط زیست شهری کار زیادی انجام نشده، گفت: لازم است در زمینه هایی مانند آب و فاضلاب، آلودگی هوا، بازیافت زباله ها و تفکیک زباله های خشک و تر اقداماتی انجام گیرد.

کد خبر 1680259

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha