۱۱ شهریور ۱۳۹۱، ۸:۵۱

نحستین آشنایی با غرب-2/

پیامدهای تمدنی شکست از روسها در زمان عباس میرزا

پیامدهای تمدنی شکست از روسها در زمان عباس میرزا

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: شکست ایران در جنگ‏های ایران و روس در زمان فتحعلی شاه قاجار نشانه ضعف و ناتوانی ایران در برابر قدرت‏های خارجی بود که سرخوردگی ایرانیان را در پی داشت.

عباس میرزا به خاطر ناکامی قشون ایران دربرابر روس از "ژوبر" می‎پرسد: "چه قدرتی است که شما برتری و مزیتی را که نسبت به ما دارید عطا می‎کند؟علت ترقی روز افزون و ضعف مداوم ما چیست؟ شما فنون حکومت کردن، پیروز شدن و استفاده کردن از کلیه قوا و استعدادهای بشری را به خوبی می‏دانید، حال آن که ما-چنین می‏نماید- در جهل غوطه وریم، در بی خبری و غفلت نشوو نما می‎کنیم و هرگز به آینده نمی‏اندیشیم. آیا مشرق زمین از لحاظ جمعیت، حاصلخیزی، ثروت کمتر از اروپا است؟ و آیا اشعه خورشید، که قبل از رسیدن به شما برما می‏تابد، تأثیرات مفیدشان روی سرما کمتر است؟ و یا آن که در درگاه قادر متعال که مراحمش بر بسیط زمین گسترده است، شما مقرب‏تر از ما هستید؟ من که نمی‎توانم چنین امری را قبول کنم. اجنبی، حرف بزن، با من بازگوی که برای بیدار کردن ایرانیان از خواب غفلت چه باید کرد؟ آیا مانند تزار روسیه که تاج و تخت خود را ترک گفته، به بازدید شهرهای شما آمد، من هم باید ایران و تمام این دستگاه قدرت را ترک کنم؟ یا آن که باید دست به دامان حکیمی مدبر و عاقل زده از وی بخواهم تا آنچه را برای مملکت‏داری لازم است به من بیاموز."

شکل گیری نیازهای جدید ایرانیان در حوزه نظامی با توجه به ضعف قشون ایران در برابر روس‏ها و ناکارآمدی قواعد قدیم حاکم بر قشون ایران و وارد آمدن ضربات متعدد بر ایرانیان از این راه و از سوی دیگر جاذبه‏های قدرت ناشی از به کارگیری تکنیک‏های جدید در نزد دولت‏های اروپایی که در قالب فنون و صنایع متجلی می‏شد، ایرانیان را نسبت به اخذ فنون و صنایع رایج در غرب ترغیب می‎کرد. شوق و نیاز ایرانیان به محصولات تمدن جدید که در نتیجه مواجهه ایرانیان با غرب ایجاد شده بود، اقدام حاکمان و دولتمردان جامعه ایران را به منظور پرکردن فاصله میان جامعه خود و دولت‏های اروپایی را در پی داشت.

از آنجا که آغاز برخورد ایرانیان با تمدن جدید غرب از راه وجه قهری آن بود، نخستین اقدام‎های حاکمان جامعه ایران بنا به اضطرار پیش آمده در زمینه تأمین ابزار و ادوات جنگی و تاکتیک‏های نوین نظامی شکل گرفت.

از این رو تلاش‏ها برای حضور هیئت‏های نظامی اروپایی در ایران آغاز شد. همان طور که در قسمت گذشته نیز به آن پرداخته شد، با انعقاد معاهده "فین کن اشتاین" میان ایران و فرانسه، هیئت نظامی فرانسه به سرپرستی ژنرال "گاردان" به منظور ارایه خدمات نظامی به قشون ایران در برابر روسیه و همچنین بررسی شرایط ایران برای حمله به هندوستان ازجانب ناپلئون به ایران فرستاده شد. جدای از پرداختن به جنبه اخیر، مأموریت این هیأت حضور ژنرال گاردان و همراهانش در ایران همراه با ارایه خدماتی از جانب ایشان برای قشون ایران بود. پس از سست شدن روابط ایران و فرانسه، و بازگشت هیأت فرانسوی از ایران، به علت تداوم نیاز ایران در حوزه نظامی، هیأت‏های نظامی انگلستان جایگزین هیأت فرانسوی شد.

ارایه خدمات انگلیسی‏ها به ایرانیان تحت تأثیر شرایط روسیه در نبرد ایران بود و تنها آن جایی که احساس می‏شد، از ایران به مثابه سدی در برابر پیشروی روسیه به جنوب استفاده کرد. افسران و مأموران انگلیسی حاضر در ایران ملزم به همکاری با قشون ایران بودند در غیر این صورت با بهانه گیری‏های خود از یاری رساندن در برابر روس‏ها سرباز می‏زدند. با تأمین نشدن منویات دولتمردان ایران در بهره‏گیری از کمک و خدمات هیأت‏های نظامی انگلیس و فرانسوی در جدال با روسیه و ضربات وارده به ایرانیان در این راستا، تلاش‏ها برای استفاده از محصولات و مظاهر تمدن جدید غرب و رفع نواقص جامعه ایران در مواجهه با اروپائیان از راه‏های دیگر ادامه یافت.
 
دردوره ولیعهدی عباس میرزا و وزارت قائم مقام اول و با حمایت‏های ایشان، ترجمه برخی از کتب اروپایی دردارالسلطنه تبریز آغاز شد. این کتب در درجه اول با توجه به نیازی که قشون آذربایجان به کتب فنی و نظامی داشتند بیشتر شامل کتاب‏های نظامی بود. درآیین‏نامه‏های مانور پیاده نظام و کتاب‏های نظامی"گیبرت" از جمله کتب نظامی ترجمه شده در این زمینه هستند. علاوه بر این در زمینه تاریخ، کتاب تاریخ محاربات فرانسه با پادشاهان قرال نمچه و روس الموسوم به "حوادث نامه" توسط محمدرضا تبریزی از ترکی به فارسی در 1222 ه.ق ترجمه شد. میرزا مهندس باشی نیز کتاب"تاریخ پطر کبیر"را از انگلیسی به فارسی ترجمه کرد. تا از این راه نخستین آشنایی‏ها با تاریخ اروپا برای ایرانیان حاصل گردد.
 
دارالسلطنه تبریز علاوه بر کتب نظامی و تاریخی، از ترجمه کتب در زمینه‏های دیگر که ناظر به تأمین نیازهای جامعه از راه ورود مباحث جدید باشد نیز استقبال می‏کرد که کتاب" تعلیم نامه در اعمال آبله ردن" تألیف دکتر کرمیک انگلیسی توسط میرزا محمدبن عبدالصور نمونه گویایی در زمینه پزشکی جدید غربی است که می‏توانست برای ایرانیان راهگشا باشد. وابستگی ایرانیان به آموزش‏ها و خدمات هیأت‏های اروپایی حاضر در ایران به منظور رفع نیازها و حل مشکلات مبتلا به دوران جدید و همچنین نگاه یک طرفه اروپائیان به تأمین منافع خود در ایران که تزلزل و بی‏ثباتی را در روابط اروپاییان با ایران در پی داشت، دولتمردان ایران خاصه اهالی دارالسلطنه تبریز را بر آن داشت که به منظور ایجاد تداوم در بهره‏گیری از محصولات تمدن جدید اروپایی راه‏های بهتری نظیر اعزام محصل به اروپا را مورد استفاده قرار دهند.
 
محصلین ایرانی با حضور در اروپا علاوه بر آشنایی با علوم و فنون غربی می‏توانستند در بازگشت به ایران آموخته‏های خود را در راه ترقی مملکت و رفع نیازهای آن به کار بندند. برای نخستین بار این قضیه در سال 1226 ه.ق عملی شد. "سرهارفورد جونز"که در این سال پس از پایان دوران مأموریتش در ایران به انگلستان بازگشت، زمانی که در تبریز اشتیاق نایب السلطنه در اعزام محصل به فرنگستان را دید پیشنهاد داد تا دو نفر از جوانان ایرانی را به جهت تحصیل به لندن ببرد. عباس میرزا نیز "کاظم" پسر نقاش باشی خود را به منظور تحصیل و فراگیری نقاشی و"حاج بابا افشار" پسر یکی از صاحب منصبان دارالسلطنه تبریز را برای تحصیل طب و داروسازی همراه جونز روانه انگلستان کرد.
 
دسته دوم محصلین نیز 4سال بعد و در 1230 با ترغیب عباس میرزاتوسط "قولونل خان"(سروان ویلیان ناکس دارسی) از افسران انگلیسی حاضر در ایران، به انگلستان اعزام شدند. این گروه از محصلین به سرپرستی"میرزا صالح شیرازی" به لحاظ تعداد نفرات و تنوع مأموریت آموزشی‏شان و نسبت آن با مسایل جامعه ایران کارآمدتر و مهم‏ترجلوه می‏کردند.میرزا صالح شیرازی آموختن حکمت طبیعی و السنه را در این سفردنبال می‏کرد."میرزا محمد جعفر" مأمور به آموختن طب بود. او و میرزا رضا با توجه به نیازهای قشون ایران موظف به یادگیری مهندسی توپخانه بودند و " محمد علی آهنگر" نیز می‏بایست کلید سازی و قفل سازی را آموزش می‏دید.
 
 به این ترتیب و در راستای پرکردن فاصله موجود میان جامعه ایران و دولت‏های اروپایی و بر اساس خواست و سیاست دولتمردانن ایرانی و با توجه به ضرورت و نیازی که جامعه ایران احساس می‏کرد گروهی از محصلان ایرانی این امکان را به دست آوردند تا به بهانه یادگیری علوم و فنون اروپاییان، تمدن جدید اروپا را از نزدیک مشاهده کنند، پیش ازاین نیز در موارد معدود افراد و گروه‏هایی بر حسب ضرورت سیاسی و اقتصادی روابط ایران با دولت‏های اروپایی به منظور سفارت به اروپا سفر کرده بودند اما اقتضای شرایط جدید موجبات سفارت‏های بعدی ایرانیان به اروپا و اعزام افراد و گروه‏های افزون‏تر را به جغرافیای تمدن جدید غرب فراهم می‏ساخت. ضمن اینکه سفر ایرانیان به اروپا در این قالب‏ها محدود نمی‏شود و با توجه به تصوری که از جامعه اروپا در نزد ایرانیان و پس از آشنایی‏های  اولیه با قدرت و محصولات آن به وجود می‏آید. مسافرت ایرانیان به غرب ادامه پیدا می‏کند.
 
با ورود ایرانیان به غرب در قالب دسته‏های یادشده، جنبه‏های تازه‏ای از تمدن جدید اروپایی که برای ایشان مجهول بود، یا از نزدیک تا پیش از این امکان مشاهده آن نبود به وجود می‏آید. صحنه‏هایی که علاوه بر دانسته‏ها و مشاهده‏های پیشین ایشان در ارتباط با تمدن غرب واکنش‏ها، ادراک‏ها و دریافت‏های متفاوت مسافران ایرانی نسبت به تمدن جدید اروپایی را در پی داشت.
کد خبر 1682883

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha