۲۷ شهریور ۱۳۹۱، ۱۰:۴۸

تاثیرات متقابل هنر و خانواده/

خانواده‌های ایرانی نسبت به هنر پیش‌داوری دارند

خانواده‌های ایرانی نسبت به هنر پیش‌داوری دارند

نشست تاثیرات متقابل هنر و خانواده شب گذشته در سالن چاردیواری نمایشگاه نشریات خانواده با حضور فرهاد آییش، مائده طهماسبی و عباس کریمی برگزار شد.

  به گزارش خبرنگار مهر در ابتدای این نشست مائده طهماسبی که هم اکنون نمایش "کلمه، سکوت، کلمه" را بازی فرهاد آییش روی صحنه دارد گفت: نشریات خانوادگی علاوه بر سرگرمی نقش آموزشی مهمی را در بین مخاطبان دارند و باید تلاش کنند علاوه بر ایجاد جاذبه بصری برای مخاطب در زمینه تولید محتوا ارتقا یابند.

این کارگردان و بازیگر سینما و تئاتر در خصوص موضوع نشست گفت: هنر می‌تواند نقش مثبتی در خانواده و روابط حاکم بر آن داشته باشد  و چگونگی برخورد خانواده ها با فرزندانشان و تشویق آنها به روی آوردن به هنر اهمیت زیادی دارد هر چند عمده خانواده های ایرانی بچه هایشان را از روی آوردن به حرفه های هنری منع می کنند.

در ادامه فرهاد آئیش با بیان اینکه شخصیت هنری بسیاری از فعالان حرفه ای عرصه هنر از خردسالی شکل می گیرد گفت: خانواده های ایرانی جلوی فعالیت فرزندانشان را نگیرند.  در ایران بیشتر خانواده ها جلوی فرزندان خود را برای فعالیت های هنری می گیرند البته گاهی این امر خوب است چون بچه ها افراطی رفتار می کنند اما باید استعدادها را شناخت و خانواده در این زمینه نقش مهمی دارد.

مائده طهماسبی در ادامه با اشاره به نقش خانواده در استعدادیابی هنر در فرزندان گفت: متاسفانه خانواده های ایرانی نسبت به هنر پیش داوری دارند برای همین آنها سعی می‌کنند تا بچه‌های خود را از این فضا دور نگه دارند.

وی افزود: خانواده ها باید علایق فرزندان خود را از کودکی بشناسند تا بتوانند آنها را در مسیر درست هدایت کنند.

در ادامه نشست عباس کریمی به پدیده نشریات زرد اشاره کرد و گفت: ما در ایران نشریاتی داریم که تکلیف آنها مشخص نیست یعنی عده ای به آنها نام نشریه زرد را می دهند و برخی آنها را از بهترین مجلات کشور می دانند! دلیل این موضوع این است که هنوز تعریف صحیحی از این پدیده در ایران وجود ندارد.

این فعال رسانه و هنر افزود: پاپاراتزی‌ها پدیده ای غربی اند که هیچ سنخیتی با فرهنگ و عرف و شرع ما ندارند و در ایران نیز چنین کسانی را نداریم تا نشریات آن را داشته باشیم اما در حال حاضر برخی نشریات هستند که به حریم خصوصی هنرمندان وارد می شوند و به تعبیر یکی از دوستان گلاسه های زرد نام دارند. آیا صرف مردمی بودن یا توجه عموم به یک نشریه آن را زرد می‌کند یا نه؟

آئیش در مورد این موضوع توضیح داد: گرایش هایی در افراد فرهنگی و هنری وجود دارد که مجلات تخصصی را بیشتر می پسندند برای همین به نشریات خانوادگی عنوان زرد را می زنند. استفاده از این کلمه درست نیست زیرا یک جامعه نیازهای مختلفی دارد و بد و خوب کردن موضوعات از دموکراسی به دور است.

آئیش خاطرنشان کرد: یک جامعه علاوه بر نیاز به نشریات تخصصی و عام به مجلاتی که به اصطلاح مطالب سطحی نیز منتشر می کنند احتیاج دارد که نباید بعد آموزشی آن را در میان خانواده ها فراموش کرد.

وی ادامه داد: جامعه در بطن خود باهوش است و می داند که چه چیزی را دوست دارد بنابراین ما به عنوان افراد روشن فکر نباید آنها را احمق فرض و به خانواده ها نیازهای آنها را دیکته کنیم.

مائده طهماسبی نیز در این ارتباط توضیح داد: چون رشد نشریات خانوادگی و به اصطلاح کم محتوا نسبت به مجلات تخصصی زیاد شده و تعادل میان آن دو برهم خورده، انتقادهایی را در میان افکار مختلف ایجاد کرده است.

وی با گله مندی از برخی نشریات خانوادگی افزود: تعهد در مجلات خانواده این است که اگر عرفی وجود دارد آنها رعایت کنند. نشریات تخصصی و غیر تخصصی باید در جامعه وجود داشته باشد چرا که تمام افراد جامعه نگاه تخصصی ندارند و مخاطب با نگاه عام نیز در جامعه وجود دارد.

این کارگردان در پایان بیان کرد: گاهی دیده می شود که از بعضی نشریات به عنوان نشریات زرد یاد می شودکه این نگاه درست نیست چرا که برخی از محتویات که از آن به عنوان محتوای زرد یاد می شود مورد علاقه مخاطب است و با او ارتباط برقرار می کند. نشریات باید به صورت متوازن در کنار هم فعالیت کنند یعنی اگر یک نشریه در قالب طنز از نظر حجمی افزایش می یابد, نشریات دیگر در حوزه های دیگر هم باید افزایش یابند.

 این بازیگر ادامه داد: رشد متوازن  در نشریات می تواند مخاطب را در  تمام اقشار راضی نگه دارد.

کد خبر 1697919

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha