به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به کرمانشاه، نشست تخصصی با موضوع مقاومت و با حضور محمد گلریز، محمد جلیل عندلیبی و خبرنگاران اعزامی رسانهها به کرمانشاه در محل برگزاری کنسرتهای گروهها در سالن انتظار کرمانشاه برگزار شد.
در آغاز این نشست محمد گلریز؛ دبیرچهارمین دوره جشنواره موسیقی مقاومت، به تشریح اهداف جشنواره پرداخت و گفت: هدف از برگزاری جشنواره مقاومت شناسایی گروههای جدی موسیقی در شهرستانها و پرورش آنهاست. گروههای انتخاب شده باید بتوانند بعداز پایان جشنواره در تمامی شهرهای ایران به اجرای برنامه بپردازند.
وی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی از کارهای مناسبتی حمایت می کند، تاکید کرد: به عنوان مثال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده که هر گروهی با موضوع "حضرت محمد" برای حضور در جشنواره فجر، قطعه ای بسازد از آنها حمایت خواهد کرد.
وی ادامه داد: گروههایی که مقامهای اول تا سوم را کسب می کنند، باید دعوت به همکاری شوند تا بتوانند پیشرفت قابل توجهی داشته باشند. اگر این گروهها برای اجرای برنامه به خارج از کشور فرستاده شوند، می توانند به جهانیان معرفی شوند تا نماینده موسیقی کشورمان در کشورهای جهان باشند.
گلریز بیان کرد: در ایران با سه گونه گروه مواجه هستیم. یک گروه رو به خوب داریم که قابل تایید هستند تعدادی از گروهها نیاز به پرورش دارند و نیز موسیقی محلی که مورد توجه همه ملت است.
وی خواستار حمایت از موسیقی مقاومت شد و گفت: این موسیقی با حمایت می تواند ورد زبان خاص و عام شود . در این صورت می توانیم با آنچه در ماهواره های به خورد مردم داده می شود، مقابله کنیم. متولیان است شبکه های ماهواره ای، برای برنامه هایشان میلیون ها دلار هزینه می کنند و آنها را به خورد جوانان می دهند. به همین دلیل ما نباید در هزینه کردن برای موسیقی خساست به خرج دهیم و باید تعصبها را کنار بگذاریم.
وی درباره نحوه دعوت از گروههای موسیقی برای شرکت در چهارمین دوره جشنواره موسیقی مقاومت، گفت: برای شرکت گروهها در جشنواره مقاومت ابتدا طی یک فراخوان عمومی از گروههای مختلف که در زمینه موسیقی مقاومت آثارمختلفی دارند دعوت شد تا این آثار را در اختیارجشنواره قرار دهند تا بر اساس آنها بتوانیم برترینها را در جشنواره شرکت بدهیم. از میان این آثار با کیفیت ترین آنها انتخاب شد و از آنها خواسته شد تا برای حضور در جشنواره آماده شوند.
گلریز درباره معرفی این گروهها برای فعالیتهای بعدی گفت: با اجرای چندین کنسرت در کشور می توان این گروهها را به مردم شناساند. لازم است برای این معرفی، زمینه های مناسب را برای آنها فراهم کنیم و بدون هر گونه غرض ورزی راه را برای آنها باز کنیم. اگر بتوانیم از پس این مهم بر آییم دیگر خوانندگان مطرح برای یک اجرای دم دستی مبلغ هنگفت درخواست نمی کنند .
این خواننده انقلابی مسولان دولتی را موظف دانست تا جوانهای این عرصه را مورد حمایت جدی خود قرار دهند و از آنها برای نوآوری و بدعت بهره مند شوند. همچنین در زمینه موسیقی محلی نیز موظف به نوآوری هستیم تا این نوآوریها را در اختیار جوانان قرار دهیم.
گلریز در پاسخ به اینکه جشنواره موسیقی مقاومت بین المللی شده خود را از چه زمانی تجربه خواهد کرد، گفت: وقتی توانایی حمایت از گروههای داخلی نیست، چگونه می توان گروههای خارجی را حمایت کرد؟ ما به سختی توانستیم جایزه های برندگان جشنواره را مهیا کنیم. در حالی که اگر بودجه بیشتری به این بخش تعلق گیرد، شاهد توانایی های بسیاری از هنرمندان جوان وگمنام خواهیم بود.
در ادامه این نشست، محمد جلیل عندلیبی، حمایت ارگانهایی همچون بسیج، سپاه پاسدارن و دیگر ارگانها از موسیقی مقاومت را در رشد و بقای آن موثر دانسته و در این باره گفت: همه باید برای اشاعه این موسیقی بسیج شوند و همین طور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید حمایتهای خود را نیز لحاظ کند. اگر کسی به حال موسیقی کشور دل بسوزاند دیگر شاهد انواع موسیقی های مبتذل در این عرصه نخواهیم بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره جایگاه موسیقی مقاومت خاطر نشان کرد: اگر این موسیقی حمایت نشود نمی تواند جایگاه خوبی پیدا کند. این جایگاه زمانی تثبیت می شود که موسیقی مقاومت ریشه یابی شود. در این ریشه یابی هم پول می تواند کمک کننده باشد و هم رسانه های مختلف.کسانی که در این 32 سال در موسیقی فعالیت کردند ازموسیقی مقاومت حمایت و دفاع نکردند. اگر اینطور بود موسیقی مقاومت اوضاع بهتری داشت.
این آهنگساز در ادامه جشنواره را یک جشنواره حرفه ای دانسته وخاطر نشان کرد: گروههای خوبی در این دوره از جشنواره حضور داشتند که چشم انداز خوبی خواهند داشت. اما شاید گروههای بهتری نیز بوده اند که علاوه براینکه به آنها توجه نشده است، امکاناتی برای نشان دادن خود ندارند. در این زمینه وزارت ارشاد موظف است توجه بیشتری از خود نشان دهد.
وی تصریح کرد: جشنواره مقاومت بهترین بهانه بوده تا ارشاد بتواند بودجه بگیرد و این فرصت مناسبی برای جوانهای عرصه موسیقی است تا بتوانند خود و موسیقی اشان را به همه معرفی کنند.این جشنواره می تواند بهترین بودجه ها را به خود اختصاص دهد اما متاسفانه از آنجایی که موسیقی در حاشیه است ، کمترین بودجه را به آن اختصاص می دهند. ما چوب کمی بودجه را میخوریم.
نظر شما