دکتر علی محمد صابری در مورد قبح رشوه و حکم اسلام درباره آن به خبرنگار مهر گفت: رشوه یکی از عوارض بد اقتصاد غیر علمی و بیمار است نوعی از حرکت ایستادن اقتصاد کشور و حتی کار است. در آیات و روایات و احادیث از رشوه به عنوان فعل حرام ذکر شده است. رشوه از اعمال منکر است که با ربا که حکمش اعلان جنگ با خداست و از زنا بدتر عنوان شده برابری میکند.
وی افزود: خداوند خواسته که اگر کاری برای کسی انجام میدهیم بدون منت و اذیت وی باشد. درقرآن داریم مومنین کسانی هستند که از آن چیزی که دوست دارند انفاق میکنند و میبخشند و نسبت به دوستان خودشان شفقت و دوستی نشان میدهند. کاری که همراه با مزد دنیایی باشد پیش خداوند ارزشی ندارد. زیرا مالکیت همه چیز از آن خداست و مالکیت انسان بر امور مادی مالکیت مجازی است یعنی امانت خدا در دست بنده است ونه او مالک حقیقی است زیرا خداوند بلافاصله آن چیز را از انسان میگیرد و یا او را از آن جدا میکند.
نویسنده "سلطان عشق" تصریح کرد: فبح رشوه هم به اندازهای است که وقتی نجاستی بر میداریم همه عمل ما را نجس العین میکند و انفاقات چه واجب و چه مستحب را ازبین میبرد. یعنی ارزش معنوی کارها را ضایع میکند. رشوه گیرنده فکر میکند روزی که خدا برای او مقرر کرده بدستش نمیرسد مگر با مطالبه از مردم. در حالیکه در اسلام فقط باید به خدا توکل کرد و از او یاری خواست و مطالبه از مردم یعنی سربار جامعه شدن.
نویسنده"حدیث عشق"در مورد وضعیت رشوه در کشور ما هم گفت: متأسفانه برای اینکه اقتصاد ما غیر علمی و غیر اسلامی است افرادی یک شبه به ثروتهای بادآوردهای میرسند و رابطه جای ضابطه را گرفته است. یعنی خلاقیت در تولید و کار مشاهده نمیشود و اقتصاد دلالی در جامعه یک فضیلت به جای رذیلت شده است. در میان مردم اینطور جا افتاده اگر رشوه ندهی کارت پیش نمیرود یا به کارت رسیدگی نمیکنند.
استاد گروه فلسفه مجتمع آموزشی تربیت دبیر پیامبر اعظم(ص) درمورد آثار اجتماعی و اقتصادی رشوه هم تصریح کرد: رشوه باعث میشود برای کوچکترین کار افراد هزینه بالا مطالبه کنند تأکید اسلام بر نبود رشوه برای این است که کارها مخلصانه و بدون هیچ چشمداشتی انجام گیرد. رضایت خداوند در اطاعت بی چون و چرای بنده است واگر نیت غیر از رضای خدا داشته باشیم هیچ کدام از اعمالمان ارزشی نخواهند داشت. رشوه از محاسبه مالیات مخفی میماند و در قانون اختلال ایجاد میکند. رشوه تمام روزی حلال ما را حرام میکند. باعث گسترش اقتصاد دلالی و بیمار میشود. اینکه دیگر مطیع قانون نخواهیم ماند و از وظیفه شخصی خودمام تجاوز میکنیم و بلکه کار خودمان را بهانهای برای اجرای مقاصد نفسانی خود میکنیم. در رشوه حق الناس ضایع میشود زیرا دزدی آشکاری است که با زیرپا گذاشتن حقی صورت میگیرد.
صابری در یک مقایسه تطبیقی وضعیت رشوه در ایران با سایر کشورها هم اظهارداشت: در چین شدیدترین برخورد را با مفسدین اقتصادی میکنند. در چین اگر رشوه وجود میداشت نمیتوانست اقتصادی که به تمام دنیا صادرات دارد در آن شکل بگیرد. کشورهای اروپایی هم نظارت شدیدی بر کارکنان و مقامات خود دارند و کمتر دراین کشورها رشوه رد و بدل میشود در ژاپن و کره مقامات قبل از حکم برکناریشان با برملا شدن رشوه استعفا و گاهی حتی دست به خودکشی میزنند.
این نویسنده و محقق درمورد راهکار مقابله با رشوه هم تصریح کرد: با الکترونیکی کردن کارها و خدمات میتوان از دخالت نیروی انسانی تاحد زیادی جلوگیری کرد که در این صورت رشوه کمتر اتفاق میافتد. با حمایت از تولید کننده و مالیات بستن بر کارهای دلالی میتوان از رشوه دهندگان کاست. با فرهنگ سازی وبا آموزش آداب هر کاری قبل از ورود افراد به بازار کار و تربیت و تزکیه آنها میتوان عامل درونی برای جلوگیری از رشوه پدید آورد. بطور کلی اگر اقتصاد علمی باشد و با مفسدان اقتصادی برخوردی قاطع صورت گیرد رشوه ریشه کن خواهد شد.
نظر شما