۱۱ مهر ۱۳۹۱، ۱۴:۵۰

واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک:

جنگ با ایران بسیار طولانی مدت، هزینه بر و ناموفق خواهد بود

جنگ با ایران بسیار طولانی مدت، هزینه بر و ناموفق خواهد بود

ایران می‌تواند با اجرای تاکتیک‌های نامتقارن و استفاده ازموشک‌های متعارف، کاشتن مین و آغاز جنگ نیابتی به اهداف و منافع آمریکا و اسراییل حمله کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، واکنش ایران به حمله احتمالی آمریکا یا اسراییل استفاده از تاکتیک‌های غیرمتعارف خواهد بود، هر چند ممکن است در مواجهه با ناوگان پنجم ارتش آمریکا به موفقیت چندانی دست پیدا نکند.

رویکرد و تاکتیک ایران به هر نوع حمله احتمالی در واقع تلفیقی خواهد بود از تجربیات به دست آمده از جنگ هشت ساله خود با رژیم صدام حسین در دهه 1980 و جنگ 33 روزه میان حزب الله و اسراییل در سال 2006.  جنگ هشت ساله ایران با عراق طولانی‌ترین و مرگبارترین منازعه در تاریخ خاور میانه در قرن بیستم به شمار می‌آید. حزب الله لبنان نیز با حمایت ایران توانست طولانی‌ترین جنگ مدرن با اسراییل را مدیریت کند.

اگر چه شاید ایران نتواند در مواجهه رو در رو با آمریکا ارتش این کشور را شکست دهد، اما تجربه جنگ 33 روزه نشان داده که می‌توان با به راه انداختن جنگ روانی شرایط را به سود خود رقم زند. جمهوری اسلامی ایران نیز منابع و زمان قابل توجهی را برای به راه انداختن یک جنگ روانی اختصاص داده است. حزب الله در طول جنگ 33 توانست موشک‌هایی را به سمت شهرهای اسراییل روانه کند و بسیاری را در جهان عرب متقاعد کند که در جنگ با اسراییل به پیروزی رسیده است.

ایران نیز می‌تواند با ایستادگی در برابر حملات نظامی و حفظ دانش و مهارت هسته‌ای خود به همگان نشان دهد که به پیروزی رسیده است. البته اسراییل و آمریکا نیز درس‌های گرانبهایی از جنگ 33 روزه به دست آورده‌اند.  به هرترتیب جنگ با ایران بسیار طولانی مدت، هزینه بر و در از بین بردن دانش هسته‌ای ایران ناموفق خواهد بود.

ایران همچنین در جنگ احتمالی با اسراییل و آمریکا از دکترین نظامی منعطف و دفاعی خود با عنوان دفاع موزائیکی بهره خواهد برد. مقام‌های نظامی ایران با بررسی عملیات‌های پیشین آمریکا در حمله به مراکز فرماندهی و کنترل از جمله دو جنگ این کشور در دهه 1990 و سال 2003 به این نتیجه رسیده‌اند که باید واحدهای عملیاتی خود را در مراکز مختلف تقسیم کنند. از این رو، ایران نیز در 32 استان واحدهای عملیاتی مستقر کرده‌ است.

تهران به دلیل برخی محدودیت‌ها تاکید بسیاری بر دفاع غیرعامل دارد و تاسیسات اتمی کلیدی خود را زیر زمین مخفی کرده است. بسیاری از موشک‌های ایران نیز قابلیت تحرک دارند و همین امر نیز هدف قرار دادن آنها را دشوار کرده است. ایران همچنین سیلوهایی ساخته است که می‌تواند موشک‌های خود را از تیررس حملات هوایی آمریکا و اسراییل دور نگه دارد.

ایران پس از دفع حملات ابتدایی حملات هوایی با استفاده از دفاع غیرعامل می‌تواند با اجرای تاکتیک‌های نامتقارن، استفاده موشک‌های متعارف، کاشتن مین و آغاز جنگ نیابتی به اهداف و منافع آمریکا و اسراییل حمله کند. تهران همچنین می‌تواند با استفاده از توانمندی‌های دریایی نامتقارن خود دست به ایجاد ناامنی بزند.

مهمترین منبع قدرت تسلیحاتی ایران صدها موشکی است که می‌تواند پایگاه‌های اسراییل و آمریکا را در خلیج فارس و افغانستان مور هدف قرار دهد.  حملات سنگین ایران به یکی از متحدان آمریکا در خلیج فارس همچون قطر می‌تواند مجازاتی برای این کشورها باشد. بدون شک، سپاه پاسداران ایران از طولانی شدن جنگ احتمالی استقبال نخواهد کرد؛ چرا که این امر می‌تواند به اقتصاد ایران آسیب وارد کند و روحیه مردم را تضعیف کند.

کد خبر 1710525

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha