رهبر قنبری نویسنده و کارگردان سینما و مدرس انجمن سینمای جوان درباره عملکرد سینمای جوان در طول سالهای گذشته به خبرنگار مهر گفت: اوج شکوفایی انجمن سینمای جوان اواخر دوره فعالیت جعفر صانعی مقدم و اوائل کار هادی آفریده بوده است که در دهه 80 با اساتید حرفه ای و جوائز جهانی که به دست آورد اعتباری خوبی را برای خود کسب کرد.
وی یادآور شد: اما متاسفانه آقای میرزاخانی در برنامه سینمایی هفت همه فعالیتهای گذشته را به پای خود نوشتند و زحمات مدیران قبلی را زیر سوال بردند. این عمل ناجوانمردی و بی عدالتی در قبال مدیران و فعالان قبلی انجمن است.
وی افزود: متاسفانه در این برنامه صحبتهایی مطرح کردند مبنی براینکه وقتی به انجمن آمدند سیستم آموزشی کهنه و قدیمی انجمن را تغییر داده و سیستم دیجیتالی را به جای سیستم سوپر8 جایگزین کردند. باید این نکته را متذکر شوم که سینما در 100 سال گذشته خودش را تکمیل کرده و مجهزبه امکانات به روزتری شده است اما پایه و اساس تئوری های سینمایی همان است که بوده.
قنبری ادامه داد: هرچه که سینما پیشرفت کند بازهم کلوزآپ، تیلت، پن و دیگر اصول اولیه فیلمسازی تغییری نمی کنند چه در فیلم های 35 میلیمتری و سوپر8 چه در فیلم های دیجیتال. بنابراین به لحاظ آموزشی نیز فراگرفتن این پایه و اصول ربطی به امکاناتی که در اختیار هنرجویان قرار می گیرد ندارد. امکانات دیجیتال فقط گسترش دهنده هستند اما ماهیت سینما را نمی توانند تغییر دهند.
وی متذکر شد: سیستم دیجیتال همان به روز شده دوربین های قدیمی است پس در گذشته نیز همین اصول در سینمای جوان به هنرجویان آموزش داده می شده است. من مخالف استفاده از امکانت به روز در انجمن نیستم اما نه به شیوه ای که همه فعالیتهای گذشته زیر سوال برود.
کارگردان"روئیدن در باد" گفت: مسئله مهم دیگر در شیوه آموزش در انجمن سینمای جوان این است. اصولا در انجمن شیوه آموزش آکادمیک و دانشگاهی نیست بلکه همه اصول به صورت میدانی با هنرجویانش کار می شود. چون اصلا شیوه آموزش آکادمیک در انجمن سینمای جوان درست عمل نمی کند. اگر قرار بر این بود پس باید نام دانشگاه سینمای جوان را بر روی این انجمن می گذاشتند و همان شیوه های دانشگاه را تدریس می کردند اما خوشبختانه در انجمن، آموزش ها به شیوه استاد و شاگردی همراه است.
این کارگردان توضیح داد: آقای میرزاخانی در این برنامه بر حضور استادان شاخص در انجمن سینمای جوان تاکید کردند. من هیچ مخالفتی با حضور اساتید برجسته در انجمن ندارم اما کاش استادانی که سالهاست در دانشگاه ها به شیوه های آکادمیک مشغول تدریس هستند انتخاب نمی شدند چون جزوه های این اساتید و کتابهایشان در اختیارهنرجویان قرار دارد بنابراین این بودجه ها را می توان صرف چیزهای دیگری کرد و از حضور این اساتید به عنوان مشاور در کناراساتیدی که بیشتر کارهای عملی می کنند استفاده کرد.
نظر شما