به گزارش خبرنگار مهر، این امر در حالی است که کارشناسان و هنرمندان حوزه نمایش کودک همواره تاکید بسیاری بر استفاده از نمایش در امر آموزش کودکان و نوجوانان دارند و مدام بر این نکته اصرار دارند که نهادهای آموزشی می توانند در پیوندی با هنرمندان حوزه نمایش کودک، کارشناسان و سیاستگذاران در بحث آموزش کودکان و نوجوانان گامهایی بلند و اساسی بردارند.
تئاتر کودکان شاخصههایی دارد که باید به آن توجه شود و برای این منظور میتوان از طریق آموزش و تعلیم و تربیت هنرجویان کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال، این نوع تئاتر را از شکل رخوت و سکوت بیرون آورد.
ناگفته نماند جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان در بخشی با ثبت نام از داوران کودک و نوجوان و برگزاری کلاس های آموزشی برای این کودکان و نوجوان گامی مثبت و حرکتی روبه جلو در این باره داشت و کودکان و نوجوانان را با مقوله تئاتر کودک و نوجوان آشنا کرد، چه بسا در بسیاری از این کودکان و نوجوانان همین امر پله ای برای حضور آنان در هنر نمایش شده و به همین ولسطه هنرمندان قابلی تربیت شده اند.
نتیجه هماهنگی مسئولان فرهنگی رشد تئاتر کودک و نوجوان است
مسئول روابط عمومی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان درباره چگونگی پرداخت بیشتر به تئاتر کودک و نوجوان بر این اعتقاد است: مسئولان فرهنگی و غیر فرهنگی با تعامل و ارتباط با یکدیگر میتوانند به سرمایهگذاری در این نوع تئاتر بپردازند و سیاستگذاری، برنامهریزی، تأمین بودجه و اعتبارات لازم و تبلیغات میتواند در تربیت و آموزش هنرمندان این عرصه و پیامد آن، تولیدات تئاتر کودک و نوجوان مؤثر واقع شود.
بهزاد صدیقی افزود: مسئولان برای آموزش میتوانند با مدارس، مهد کودکها و دانشگاهها ارتباط مستمری برقرار کنند و در این زمینه، صدا و سیما با حمایت از هنرمندان این تئاتر، در آموزش و در تولید به یاری تئاتر کودک بیایند.
تئاتر کودک از مهد کودکها شروع شود
بسیاری از کارشناسان و هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان بر این نکته اتفاق نظر دارند که تئاتر کودک و نوجوان را باید از مهدکودک ها و مدارس مدارس آغاز کرد چرا که مهد کودکها، برای تقویت روح و روان، نشاط و شادابی کودکان با اجرای تئاتر کودک میتوانند هم ساعات مفیدی را برای کودکان فراهم کنند و هم در رشد و پرورش قوای فکری و خلاقیتهای نمایشی کودکان مؤثر واقع شوند.
بدیهی است که مدارس نیز میتوانند در تولید تئاتر کودک و نوجوان به لحاظ نیروی انسانی و مخاطب و حمایتهای مالی از این نوع تئاتر، در این امر سهیم باشند.
نقش تعیین کننده کانون پرورش فکری در تئاتر کودک
قابل توجه است که در این زمینه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می تواند نقش تعیینکنندهای در تولید و آموزش نیروی انسانی داشته باشد که این امر تا کنون صورت نگرفته و این مرکز تنها به فعالیتهای اجرایی پرداخته است.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ارتباط دوسویه و مرتبط با آموزش و پرورش و دانشکدههای تئاتری میتواند گامهای بیشتری برداشته و در راستای رشد تئاتر کودک و نوجوان و پرورش استعدادهای این حوزه نقشی به سزا داشته باشد.
دیگر مبحثی که در رشد تئاتر کودک و نوجوان تاثیری به سزا دارد توجه به آموزش نمایشنامهنویسی کودک و نوجوان است که سطح تئاتر کودکان و نوجوانان را به استانداردهای لازم خواهد رساند و مخاطب نیز در رویارویی با آن اثر را قبول خواهد کرد و تأثیرات مطلوب را خواهد پذیرفت.
در این زمینه آموزش عالی با ایجاد واحد درسی آموزش نمایشنامهنویسی برای کودکان و نوجوانان یا حتی با ایجاد گرایشی با عنوان ادبیات نمایشی کودک و نوجوان یا نمایشنامهنویسی کودکان و نوجوانان در رشتة تئاتر به این مهم توجه کرده و یاریرسان این بخش از آموزش و نیز نمایشنامهنویسی شده است.
توجه کمرنگ نمایشنامه نویسان به حوزه کودک و نوجوان
در این میان نمایشنامهنویسان نیز کمتر به تئاترکودک و نوجوان توجه داشتند زیرا شرایط را برای تولید و اجرای تئاتر کودک فراهم نمیدیدند که در همین خصوص یکی از پیامدهای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در نظر گرفتن سالنهایی مختص به اجرای تئاتر کودک و نوجوان است که این مهم در استان همدان نیز صورت پذیرفت و پس از پایتخت، همدان از معدود شهرهایی است که سالن خاص اجرای تئاتر کودک و نوجوان دارد و اعتبار جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با ثبت جهانی سبب شده است تا نمایش نامه نویسان نیز به این مهم همت گمارند.
درباره نقش آموزشی تئاتر کودک و نوجوان و ارزش آن در ابتدا توجه به این نکته لازم است که کودکان و نوجوانان جامعه که در بسیاری از مواقع از سختی درس های مختلف شکایت دارند به راحتی دیالولگهای سنگین برخی از آثار سینمایی را حفظ کرده و بیان می کنند.
تاثیر تئاتر کودک در آموزش و تربیت کودکان انکار ناشدنی است
تاثیر و نقش آموزشی تئاتر کودک و نوجوان آنقدر مورد اهمیت و توجه کارشناسان و سیاستگذاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است که شعار نوزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان «نقش آموزش در تربیت کودک و نوجوان در قالب هنر» عنوان شده است.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این باره عنوان کرد: بدون شک تئاتر یکی از برترین شاخه های هنری برای آموزش مخاطبان خود است.
حمید شاه آبادی ابراز امیداری کرد: هنرمندان فعال کشور در این زمینه با استفاده صحیح از ظرفیت های هنر نمایش، بارزترین وجوه اخلاقی و آموزشی را برای انتقال به مخاطبان خود به عنوان آینده سازان ایران اسلامی به کار گیرند.
تئاتر نوجوان مورد نگاه تخصصی کارشناسان قرار دارد
حمید شاه آبادی درباره تئاتر نوجوان که در این دوره جشنواره از تئاتر کودک جدا شده و قرار است بیشتر به آن پرداخت شود نیز معتقد است: تئاتر نوجوان به دلیل ویژگی های متمایز خود در حیث نوشتار و سیاق اجرا نیز مورد نگاه تخصصی کارشناسان قرار دارد و برای دستیابی به این نگاه حرفه ای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در یک سال با محوریت کودک و در سال بعدی با محوریت آثار نمایشی نوجوان به حرکت خود ادامه می دهد.
پر واضح است که توجه به تئاتر کودک و نوجوان و نقش آن در آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست و در آخر به این جمله از انیشتین پدر علم ریاضی بسنده می شود که تجربه علمی باید به موازات نیروی تخیل آدمی تکوین یابد، تخیل، سرچشمه تمام آفرینش های هنری و منشا تمامی اکتشافات علمی است.
نظر شما