۲۵ مهر ۱۳۹۱، ۱۰:۴۹

با وجود افزایش تحریم‌ها؛

تولید ایران از خطرناک‌ترین مخزن گاز جهان افزایش یافت

تولید ایران از خطرناک‌ترین مخزن گاز جهان افزایش یافت

با وجود اعمال تحریم‌های خصمانه علیه صنایع نفت و گاز ایران، ظرفیت تولید ایران از خطرناک ترین و اسیدی ترین مخزن گازی جهان افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین فعالیت اکتشاف نفت و گاز ایران در مناطق شمال شرق کشور به سال ۱۳۳۱ شمسی باز می گردد که در نهایت  اولین چاه در سال ۱۳۴۱ شمسی به مخزن گاز شیرین شوریجه رسید.

بر این اساس اولین تأسیسات نم زدایی گاز با تامین خوراک از مخزن گاز شوریجه در سال ۱۳۵۲ شمسی به بهره برداری رسید، با کشف مخزن بزرگ مزدوران گاز در عمق ۳۷۰۰ متری زمین عنوان یک مخزن بزرگ و مستقل گاز بر روی تلکس خبرگزاری‌های جهان قرار گرفت.

مخازن گازی خانگیران شامل ۳مخزن گاز شیرین با استعداد باقیمانده تولید ۱۷ میلیارد مترمکعب و یک مخزن عظیم گاز ترش با استعداد باقیمانده تولید ۳۰۰ میلیارد متر مکعب است.

مخزن گاز ترش مزدوران دارای بیش از پنج درصد گاز بسیار سمی و خطرناک هیدروژن سولفوره و 5.6 درصد گاز دی اکسید کربن بود و از این رو این مخزن در کنار یک مخزن گازی در کانادا در ردیف اسیدی ترین و خطرناک ترین مخازن گاز ترش جهان قرار گرفته است.

از سوی دیگر با وجود افزایش تحریم‌های سرمایه گذاری، تکنولوژی و اخیرا محدودیت در صادرات گاز، ظرفیت تولید گاز ایران از این مخزن ترش و اسیدی در سالجاری با افزایش قابل توجه‌ای همراه بوده است.

گزارش‌های رسمی شرکت ملی گاز حاکی از آن است که هم اکنون با اعمال تغییرات فنی و استفاده از فن آوری‌های جدید ظرفیت تولید گاز ایران از مخزن گاز ترش خانگیران به بیش از 16 میلیارد مترمکعب در سال رسیده است.

به‌عبارت دیگر، هم اکنون ایران معادل 2 برابر صادرات گاز به تکیه از مخزن خانگیران گاز ترش برداشت می‌کند به طوری‌که در حال حاضر 5 واحد فرآورش در پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد فعال بوده که این واحدها با وجود طراحی برای فرآورش روزانه 41 میلیون مترمکعب گاز در مجموع روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه تولید می‌کنند.

افزایش تولید گاز در مخزن خانگیران در حالی در سالجاری حاصل شده است که اخیرا صنعت گاز ایران توسط اتحادیه اروپا مورد شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

ذکر این نکته ضروری است که گاز تولیدی مخزن خانگیران حتی از گازهایترش پارس جنوبی اسیدی و ترش تر بود و در شرایط فعلی گازرسانی به صنایع و مشترکان 6 استان در شمال و شمالشرق کشور همچون خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، گلستان، مازندران و بخشی از استان سمنان توسط گاز این مخزن انجام می‌شود.

کد خبر 1721142

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha