۲۶ مهر ۱۳۹۱، ۱۰:۳۵

لحظات شیرین این پرده جادو / فیلمسازی برای کودک در پیچ مشکلات

لحظات شیرین این پرده جادو / فیلمسازی برای کودک در پیچ مشکلات

اراک- خبرگزاری مهر: هیاهوی بچه ها از کودک گرفته تا نوجوان، حکایت از ایجاد لحظات شیرینی دارد که پرده جادوی سینما برای کوچک ترهای خانه های به ارمغان آورده است لحظاتی که با برنامه ریزی مدیران می تواند بهتر و مستمر باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، دو سالی است که جشنواره فیلم کودک و نوجوان به طور همزمان در چندین استان کشور برگزار می شود که امسال استان مرکزی جزو چند این چند استان بود و کودکان آن از رهاورد جشنواره ملی به نوایی رسیدند.

سال گذشته هشت استان میزبان این جشنواره بودند و امسال علاوه بر 15 استان، 8 اتوبوس سیار در مناطق مرزی به پخش فیلم های جشنواره مبادرت ورزیدند.

تغییر حال و هوای کودکان استان مرکزی با فیلم های جشنواره

اکران فیلمهای جشنواره کودک امسال در استان مرکزی شور و حال دیگری آفرید و پدرو مادرها را به همراه کودکان و نوجوانان برای دیدن فیلم بچه هایشان بر صندلی های سینما نشاند.

استان مرکزی نیز امسال همچون سال گذشته از 20 تا 24 مهرماه  میزبان این جشنواره بود که به گفته علی رضایی دبیر بیست و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در استان مرکزی سال گذشته این جشنواره در سه شهر استان برگزار شد ولی امسال این اتفاق در 8 شهر استان روی داد.

وی افزود: در این جشنواره 10 فیلم برگزیده بیست و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به نمایش در آمد که  40 هزار کودک و نوجوان استان مرکزی از آن ها دیدن کردند. 

 بلیط رایگان و استقبال مردم

نکته قابل توجه در پنج روز اکران این فیلم ها در اراک رایگان بودن بازدید از فیلم ها و حضور فعال آموزش و پرورش در این جشنواره بود که حضور دانش آموزان هر مقطع برای دیدن فیلم مناسب سن می توانست ثمره اکران این فیلم ها را دو چندان کند.

روزانه بیش از هزار کودک ونوجوان فیلم ها رادر اراک وشهرهای استان تماشا کردند .

معلم پایه ششم ابتدایی مدرسه ریحانه شاهد که به همراه بچه های کلاسش در یک سانس مهمان این جشنواره بود گفت: تاثیر فیلم با توجه به دو هدف  پرورشی و تربیتی در بیشتر مواقع منفی است زیرا پرداخت فیلم ها به سویی است که دقیقا ذهن کودک به جایی برخلاف هدف و پیام سازنده می رود.

اشرف السادات طبایی افزود: فیلم سازان باید بدانند که سلیقه کودکان تغییر کرده است و صرفا موزیکال بودن و چند شعر و عروسک نمی تواند کودک را پا به جفت فیلم نگهدارد.

طبایی خاطر نشان کرد: فیلم ها با طرز تفکر بچه ها همخوانی ندارند و باید با نگاه کارشناسی ساخته شوند.

وی در پایان گفت: اهداف تربیتی باید در فیلم ها به طور جدی تر پیگیری شود و هدف فقط امتیاز گرفتن از داوران نباشد و از تماشاگر هم پرسیده شود که راضی سا یا نه؟

استقبال از فیلم های واقع گرایانه

نکته قابل تامل در جشنواره  بیست وششم این بود که فیلم هایی که نزدیکتر به زندگی امروز بودن و فضای واقع گرایانه داشتن بیشتر مورد استقبال بودند.

زهرا لطیفی دانش آموز  ششم ابتدایی گفت: فیلم هایی را دوست دارم که  طنز باشند، من بهترین فیلمی که دیده ام اخراجی ها بوده است و 4 بار تا حالا نگاهش کرده ام، سریال مسافران را هم خیلی دوست دارم. 

 محدثه علیمحمدی دانش آموز پایه ششم ابتدایی نیز گفت: من فیلم های  ترسناک و پرهیجان را دوست دارم مثل سریال فرار از زندان و فیلم خوابگاه دختران.

یک تماشاچی کودک : می خواهم مثل فیلم راننده مینی بوس شوم

مهدی طالبی دانش آموز پیش دبستانی نیز پس از تماشای یکی از فیلم ها گفت: "من از این فیلم یاد گرفتم حرف های خنده دار بزنم، بعدشم اینکه چه شغلی پیدا کنیم من دوست دارم راننده مینی بوس بشم مثل آقایی که توی فیلم بود." 

نباید انکار کرد که سینمای کودک و نوجوان در کشور ما  از مهجورترین ژانرهای سینمایی است و اکتفا به یک جشنواره در طول سال نمی تواند پاسخگوی اوقات کودکان و نیاز آنان باشد و از سوی دیگر غنی سازی فرهنگی این قشر آینده  ساز کشور را در پی داشته باشد.

خاطرات فراموش نشدنی کودکان و نوجوانان دهه 60

افرادی که کودکی خود را در دهه 60 گذرانده اند هنوز هیجان تماشای فیلم های "دزد عروسک ها"، " گلنار " و... به یاد دارند.

دهه ای که به گفته رئیس انجمن سینمای جوانان اراک بهترین سال های تولید و اکران فیلم های کودک و نوجوان در کشور بوده است و پس از آن دیگر شاهد چنین روندی نبوده ایم.

سعید عبدالحمیدی در خصوص وضعیت حال حاضر سینمای کودک و نوجوان در کشور گفت: اصلی ترین مشکل فیلم های کودک عدم اکران عمومی این فیلم هاست. 

 فیلمسازان کودک باید حمایت شوند

وی افزود: قطعا این امر و به تبع آن حمایت نشدن فیلمساز باعث می شود که کمتر کسی به ساخت فیلم کودک و نوجوان توجه کند و  عملا  جشنواره های همچون این جشنواره تها فرصت برای نمایش فیلم های این سازندگان باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر جشنواره تنها فرصتی است که فیلمسازان می توانند به ارائه کارهایشان بپردازند  ولی  همان اکران نشدن فیلم ها پس از حضور در جشنواره باعث نقصان این حرکت می شود .

عبدالحمیدی با بیان اینکه خیلی از خانواده ها مجال دیدن فیلم ها در چند روز برگزاری جشنواره را ندارند، اظهار داشت: قطعا کمبود و نبود این اکران ها باعث می شود که کودکان به فیلم های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی روی آورند و به تبع آن سلیقه و ذائقه  پسند فیلمشان تغییر کند.

سالن مخصوص سینمای کودک نداریم

وی داشتن سینما و سالن مخصوص سینمای کودک را یک راهکار دانست و افزود: تولید و اکران فیلم زنجیره های به هم متصلی است اگر سالن های مخصوص پخش فیلم های کودک باشد قطعا فیلمسازان با تضمین بیشتری برای اکران فیلمشان به تولید خواهند پرداخت و این امر جنبه حمایتی از فیلمساز را خواهد داشت.

عبدالحیمدی با اشاره به اینکه وفاداری به سرمایه های ملی از طریق کودکان صورت می گیرد، یادآور شد: کودکان امروزی به دلیل نوع زندگی و عدم فرصت والدین جهت آشنایی با فرهنگ ایرانی ، از فرهنگ فولکوریکمان تهی هستند و قطعا فیلم می تواند در پر کردن این خلا راهگشا باشد.

با همه حرف ها و حدیث ها جشنواره بیست وششم فیلم کودک و نوجوان نیز به پایان رسید هرچند برگزاری جشنواره به طور همزمان در سراسر کشور سنتی زیباست که بنا نهاده شده است اما آیا این تنها فرصت می تواند جوابگوی کویر اکران فیلم های کودک و نوجوان را آبیاری کند.

از سوی دیگراین تعداد فیلم که فقط تعداد کمی از آن ها سلیقه مخاطب را راضی می کند می تواند درهجمه فیلم های نامناسب برای کودکان و نوجوانان این مخاطبان را تامین کند، یا سرابی بیش نیست.

گزارش: سمیه انصاری فر

کد خبر 1721738

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha