اين نويسنده ومنتقد ادبي با اعلام اين مطلب در نشست بررسي وضعيت كتاب هاي ادبي در نمايشگاه هاي ادواري كتاب كه در خبرگزاري مهربرگزار شد ، افزود : در نمايشگاه هاي بين المللي كتاب در دنيا تبليغات مختلفي صورت مي گيرد كه كتاب هاي را به خوانندگان بشناسانند ومردم بعدا به كتابفروشي هامراجعه كنند وكتاب ها را خريداري كنند.
وي تصريح كرد : در صورتي كه نمايشگاه هاي بين المللي كتاب در ايران كتاب فروخته مي شود آنهم با سوبسيد ويارانه ي دولتي ودربرخي از بروشورها هم مي نويسند بازار فروش كتاب كه كلمه ي درستي است . وقتي سياست نمايشگاه كتاب فروش كتاب است ، جنبه ي اقتصادي به نمايشگاه كتاب غلبه مي كند وناشر وغرفه دارد به سمت كتابهايي ميل پيدا مي كن كه سود بسيار زيادي برايش دارد چراكه بايد اجاره ي غرفه ي متري بيست هزار تومان وغيره را تامين كند ، در نتيجه بايد كتابهايي را در نمايشگاه عرضه كند كه هزينه ي اجاره غرفه وديگر مسائل را تامين كند.
دكتر پژمان در ادامه گفت : يكي از مشكلات از همين مساله پيدا مي شود؛ به همين دليل نمايشگاه بين المللي كه ظاهرا سياستش اين است كه همه ي كتابهارا ارائه بدهد تبديل به يك نمايشگاه تخصصي شده است ؛ بيشترين كتابهايي كه در نمايشگاه عرضه مي شود كتابهاي درسي وكمك آموزشي است .
وي تصريح كرد : با توجه به اين كه خواننده ي آثار ادبي در كل جامعه خيلي كم است خود به خود اين بخش از مخاطبان از نمايشگاه كتاب حذف مي شوند. در بخش كتابهاي خارجي عملا كتاب هاي ادبي حذف شده است ومن امسال شنيدم كه كتابهاي ادبي در بخش كتاب هاي خارجي اصلا وجود ندارد . اين روند سال به سال رو به افول كذاشته است ودر حال حاضر چند ناشري كه در بخش ارزي شركت مي كردند ديگر حضور نخواهند داشت .
دكتر عباس پژمان : مطالعه ي آثار ادبي به خصوص در سالهاي اخير ديگر به عنوان يك ارزش مطرح نيست در صورتي كه در زماني كه ما نوجوان بوديم مطالعه كردن به عنوان يك ارزش مطرح بود . |
پژمان در ادامه گفت : از تعداد 7000 ناشري كه در ايران وجود دارد نود درصدشان صلاحيت كار نشر را ندارند و الفباي كار نشر را بلد نيستند مساله بعدي تبليغ ونقد كتاب است كه اين هم بيمار است ودر حال حاضر بهترين تبليغ براي كتاب به صورت شفاهي انجام مي شود. كه بايد ناشران براي اين مساله هم فكري بكنند وتبليغات را كتاب را به صورت حرفه اي تري انجام دهند.
نظر شما