۳ اردیبهشت ۱۳۸۴، ۱۲:۱۴

در گفت وگو با مهر مطرح شد

مدير موزه هنرهاي معاصر: من خسته هستم، نيروهاي جديد بيايند // اكسپو قدمي بزرگ درجهت حضور نقاشي ايران درعرصه جهاني است

نشست گالري داران تهران با مدير موزه هنرهاي معاصر، پيرامون برنامه ريزي براي برگزاري "اكسپو"ي دوم در محل موزه هنرهاي معاصر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تجسمي خبرگزاري "مهر"، نشست گالري دارها و مديران گالري هاي تهران با رئيس موزه هنرهاي معاصر، روز چهارشنبه 31 فروردين ماه بر گزار شد. در اين گرد همايي همچنين نحوه برگزاري  "اكسپو"ي اول مورد نقد و بررسي قرار گرفت. 

پس ازپايان نشست، "عليرضا سميع آذر" مدير موزه هنرهاي معاصر، در گفت وگويي با خبرنگار تجسمي "مهر" گفت: برگزاري "اكسپو" قدمي بزرگ درجهت حضور درعرصه تجسمي بين الملل است و حضور جدي ما دراين عرصه نياز به اعتبارات و حمايت نهادهاي دولتي و توافق و تفاهم ميان هنرمندان دارد.

وي افزود: تمام گالري دارها و نقاشاني كه دراجتماع هنري فعاليت مي كنند، به اين اصل معتقدند كه "اكسپو" شروع يك چرخه توليد وارائه آثارهنري است .

مديرموزه هنرهاي معاصر درپاسخ به اين پرسش خبرنگار تجسمي "مهر" مبني براين كه برخي گالري دارها معتقدند آثار كپي درجريان برگزاري "اكسپو" به فروش رفته است، نظرشما چيست؟ گفت: اين حرف كاملا مردود است.

تمام تابلوهاي شركت داشته در"اكسپو" سه بارتحت نظر شوراي اكسپو بازبيني شدند . به اين ترتيب قيمت ها نيز بارها مورد بررسي قرار گرفت . ودرهمان مراحل ابتدايي ازورود آثار كپي وتقلبي به اكسپو جلوگيري شد .

"سميع آذر" اظهار داشت : اگر دقت داشته باشيد مي بينيد كه ماركت هنر ماركتي بي رحم است وعوامل تعيين كننده برآن را صرفا هنرمندان و سياست گذاران هنري تشكيل نمي دهند. صرف نظر از داشتن سواد هنري ، هر فردي كه به لحاظ مادي درجايگاه خوبي قرار گرفته باشد مي تواند در اكسپو شركت كرده و تابلو خريداري كند .

وي گفت : برگزاري اكسپو و اكسپوها گرچه نقطه آغازين و شكوفائي درعرصه هنرتجسمي است ، اما اين مسئله نياز به گذشت زمان دارد تا رفته رفته درمملكت ما جاي بازكند. همچنين نهادهايي كه مسئوليت اجرايي آموزش را به عهده دارند، بايد يك اطلاع رساني جامع به منظور ارتقاء دانش و بينش عمومي انجام دهند .

مديرحوزه هنرهاي معاصرتهران درپاسخ به اين سوال كه دراين جلسه ميان شما و گالري دارها چه حرف هايي رد و بدل شد گفت: اين نشست درواقع نوعي مقدمه چيني درباره برگزاري اكسپوي دوم بود. دوهفته ديگر نيز يك جلسه متعاقب اين جلسه برگزار مي شود كه به  دنبال آن و با مشورت و تشريك مساعي اعضاي شركت كننده، تاريخ دقيق ومكان برگزاري اكسپوي دوم مشخص مي شود .

دكترسميع آذر درباره دليل استعفاي خود تصريح كرد: من خسته هستم و با توجه به اين كه درآستانه ورود به دوره جديدي هستيم، تصور مي كنم نيروهاي جديدتر مي بايد درزمينه تجسمي روي كار بيايند.

وي افزود: ازمدتي پيش با توجه به پيدايش خستگي درخود تصميم به استعفا گرفتم و اگرمي بينيد كه تا امروز اين امر ميسر واقع نشده است ، به اين خاطر است كه جمع وسيعي از گالري دارها و نقاشان با نامه هاي رسمي و نيمه رسمي خود، مانع از انجام اين كار و خواهان لغو استعفاي من شده اند.

متعاقب نشست ميان گالري دارها و مديرحوزه هنرهاي معاصر تهران طي  گفت وگويي با تني چند از مديران گالري هايي كه دراين نشست شركت كردند به صحبت پرداختيم.

"فرامرزي" مديرگالري فرامرزي گفت: دوهفته ديگر بنا به راي گيري عمومي اعضاي شوراي برگزاركننده دومين" اكسپو" تعيين مي شوند. در اين جلسه برنامه ريزي هاي كلي براي" اكسپو"هاي جديد انجام مي شود .

وي درپاسخ به اين سوال كه آيا دراين جلسه مبالغي كه بايد به گالري دارها از فروش آثار در"اكسپو"ي اول داده مي شد، وصول مي شود يا نه؟ افزود: پول ها درجريان اداري است و قرار است كه به زودي پرداخت شود. همان طور كه گفتم، فقط سه وزارتخانه كه تحت پوشش وزارت صنايع هستند، بايد اين مبالغ را بپردازند، اين صنايع عبارتند از: سازمان گسترش ونوسازي صنايع، سازمان نوسازي معادن و سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي .

"فرامرزي" در پاسخ به اين سوال خبرنگار تجسمي مهر كه آيا درجريان برگزاري "اكسپو"ي اول تبعيض نيز درفروش آثار به وجود آمده است يا نه؟ اظهار داشت : من اين گفته را كاملا تكذيب مي كنم.

"وحيد ملكي" مديرگالري "پاسارگاد" درگفت وگو با خبرنگار تجسمي مهر كفت: "اكسپو" شروع يك حركت پرثمربوده است كه نتايج مثبت آن درسالهاي بعد آشكار مي شود. توجه داشته باشيد كه در جريان برگزاري يك اكسپوي دولتي اعداد و ارقام درشت هستند. درواقع هويت "اكسپو" دراشل بزرگ تري ارائه مي شود. درنهايت بايد سلسله مراتب دولتي جهت وصول پول ها طي شود كه اين امربه برنامه درازمدت نيازدارد .

 مديرگالري "پاسارگاد" و يكي از اعضاي شوراي برگزاركننده "اكسپو"ي اول، درپاسخ به اين سوال كه دولت در"اكسپو" معمولا به خريداري چه نوع تابلوهاي نقاشي و با چه ويژگي هاي هنري پرداخت؟ افزود: اساسا تابلوهايي كه آوانگارد بودند و به لحاظ هنري ارزش زيادي داشتند، توسط دستگاه هاي دولتي خريداري شد. اين تابلوها در وزارت خانه هاي دولتي نصب مي شوند و بنابراين مردم بايد آنها را دوست داشته باشند و در برقراري ارتباط با اين تابلوها موفق باشند. 

وي افزود: به هرحال "اكسپو" مي تواند درفرهنگ سازي مملكت ما تاثيربسزايي داشته باشد .

"نوري" مديرگالري "نور" نيزاظهارداشت : اكسپو صحنه اي است كه ايران را با هنر معاصر آشنا كرد. من به شخصه با برگزاري اكسپوهايي از اين دست موافقم، زيرا اين يك جريان ملي است.

وي افزود: "اكسپو" يك دكان فروش نقاشي  نيست، بلكه هدفش تنها كمك به اقتصاد نقاشي ايران است .

وي گفت: "اكسپو"ي دوم به احتمال زياد پائيز سال 1384 و درمكان تالاروحدت برگزار مي شود. البته تاريخ ومكان برگزاري اكسپوي دوم هم چنان قطعيت ندارد و قراراست به زودي طي نشستي ديگر ميان گالري دارها و اعضاي شوراي برگزاري اكسپوي دوم اين امر مسجل شود.

خاطر نشان مي شود، "اكسپو" به بازار فروش آثار هنري گفته مي شود كه در مقياس فراگيري ارائه شود.. 

کد خبر 174532

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha