به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته دوشنبه ششم آذر، مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان میزبان تنی چند از خبرنگاران فعال در عرصه فرهنگ و هنر بود و با آنها به گفتگو پرداخت.
وی در ابتدای صحبتهای خود با یادآوری خاطراتش از ورود به عالم مطبوعات گفت و خود را یک فعال فرهنگی که با رسانه آشنایی کامل دارد، دانست.
سرسنگی گفت: متاسفانه در حوزه رسانهها در بحث فرهنگ و هنر آنقدر که به برگ میپردازیم به ریشهها نمیپردازیم. فضای فرهنگی ما مشکلات زیادی دارد و این مشکلات حل نخواهد شد مگر اینکه نگرش رسانههای ما به جامعه فرهنگ و هنر عوض شود.
وی افزود: ما نیاز به آسیبشناسی ریشهای در حوزه فرهنگ و هنر داریم. سی و سه سال از انقلاب میگذرد و ما باید قبول داشته باشیم که در فضای فرهنگی جدیدی که در دنیا و در این صدساله در ایران به وجود آمده است، پیشرفت نکردهایم و این قابل قبول نیست.
وی با طرح این سوال که ما برای نسلهای بعدی چه کردهایم؟ ادامه داد: من نگرانم که نسلهای آینده ما چیزی برای افتخار کردن به آن نداشته باشند. اگر منصفانه قضاوت کنیم چقدر از جشنوارهها و تولیدات هنری برای نسلهای آینده ماندگاری دارد؟
سرسنگی خاطرنشان کرد: اگر به حوزههای فرهنگ و هنر به صورت کلان نگاه کنیم و منصف هم باشیم در عرصههای موسیقی، تجسمی، تئاتر، ادبیات، سینما و ... ما به عنوان نسلی که انقلاب را دیده، جنگ را دیده و نسلی که اعتقاد دارد، چه میراثی برای آیندگان بنا کردهایم که به آن ببالیم؟
وی خواستار پرداخت به زیرساختهای فرهنگی هنری به جای پرداخت به جشنوارههای متعدد شد و گفت: باید فکر کنیم و دریابیم که جشنوارههای ما چه تفکری را قرارست نهادینه کنند و ما را به کجا برسانند.
مدیرعامل خانه هنرمندان در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه شما به خانه هنرمندان چه چیزی اضافه کردهاید؟ گفت: تمام سعی من این است که خانه هنرمندان را به آینده گره بزنم. در دهه آینده نقش سازمانهای مردمنهاد بسیار پررنگ است. آینده در انحصار فعالان بخش خصوصی است و نظام فرهنگی ما باید برای این جریان برنامه داشته باشد.
وی ادامه داد: ما مدلی برای این آینده تعریف نکردهایم. ما در حال ساخت این مدل در خانه هنرمندان هستیم که در 10 سال آینده بتواند در فضای فرهنگی کشور سرپا بایستد و حرف برای گفتن داشته باشیم. فضای خانه هنرمندان را مولف کردهایم. ما خانه هنرمندان را از مرکزی که مقلد بود و تنها سرایدار فرهنگی بود به مرکزی که فکر دارد تبدیل کردهایم.
وی بیان کرد: ما چارچوب فکری را درست خواهیم کرد. دستگاهها و نهادهای فرهنگی ما برنامه خاصی ندارند. هر کشوری یک نظام فرهنگی دارد که یک سری عوامل دارد مثلا نهادهای فرهنگی خصوصی. آن چیزی که ما نداریم داربستی است که عوامل را در کنار هم قرار دهد تا یک فرهنگ متعالی شکل بگیرد.
سرسنگی با انتقاد از اینکه چرا از بودجههای عمومی کشور به خانه هنرمندان چیزی اختصاص نمییابد، گفت: خانه هنرمندان یک تشکیلات مردم نهاد است ولی به شدت به قانون پایبند است ولی در عین حال حتی یک ریال هم از بودجههای عمومی کشور حمایت نشدهایم.
وی ادامه داد: من نسبت به مجموعه فرهنگی کشور احساس وظیفه میکنم. از اول سال تاکنون حتی یک ریال هم به ما کمک نشده است. تولیدات خوبی در حوزه هنر در کشور نداریم که با استانداردهای جهانی همخوانی داشته باشد به عنوان مثال ارکستر سمفونیک ما کجاست و چه میکند؟
وی از برنامههای خانه هنرمندان برای تفکرزایی در حوزه هنر دارد به سلسله نشستهایی که در خانه هنرمندان برپا میشود اشاره کرد و گفت: ما دنبال معاصرنگاری هستیم مثل بحثهای مدیریت هنر و یا اقتصاد هنر و یا مباحث صنفی هنرمندان و یا یک سری جلسه خواهیم داشت در مورد مسائل فکری و تئوریک هنر.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش بیان کرد: متاسفانه فاصله مدیران فرهنگی هنری کشور ما با هنرمندانمان زیاد شده است. مدیران ما با تردید به هنرمندان مینگرند و هنرمندان با شک به مدیران نگاه میکنند. گفتمان من این است که هنرمند باید فکر کند منی که مدیر فرهنگی هستم حافظ منافع او هستم و احساس امنیت کند ولی هنوز به این گفتمان نرسیدهایم.
مدیرعامل خانه هنرمندان از اینکه مدیران فرهنگی کشور سیاسی و خانوادگی انتخاب میشوند گلایه و بیان کرد: من سیاستگذار کلی در فرهنگ و هنر نیستم. خیلی جهاد کنم در چارچوب مدیریتی خودم در خانه هنرمندان اعمال نظر کنم ولی دلیل نمیشود در جلسات مختلف حرفهای درست را نزنم.
سرسنگی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد وضعیت نابسامان حوزه هنرهای تجسمی و باندبازیهای زیادی که در حوزه اقتصادی این حوزه میشود، گفت: اساسا در حوزه هنرهای تجسمی باندبازی زیادی میشود که این افراد کنترل حوزه تجسمی را به دست دارند.
وی ادامه داد: هنرمندان حوزه تجسمی کشور تابعی از سیاستهای اجرایی و اقتصادی کریستی شدهاند. مدیریت هنرهای تجسمی کشور در آنجا که باید باشد، نیست. به خاطر تلاطمی که در مدیریت حوزه هنرهای تجسمی کشور وجود دارد، درست مدیریت نمیشود و سرنخ و نبض هنرهای تجسمی کشور به دست کریستی افتاده است.
وی افزود: جریان هنرهای تجسمی ما توسط چند حراجی خارجی اداره و خطدهی میشود. به جوان هنرمند مستعد ما یک سری دلال خط میدهند که چگونه کار کنند و چه بکشند. به او دیکته میکنند که چه بکند و این برای هنر کشور یک فاجعه است.
این مدیر فرهنگی کشور با انتقاد از هنرمندانی که هویت آثارشان را از دست دادهاند، گفت: ما هنرهای تجسمی کشور را مدیریت نمیکنیم. مدیریتش بر دست کریستی است و دلالانش. وزارت ارشاد مسئول فرهنگ و هنر کشور است و اگر در جایی وارد نشود جای بحث دارد.
وی ادامه داد: ما در حوزه هنرهای تجسمی کشور دو رویکرد داریم. اول برگزاری نمایشگاه برای حرفهایهای هنر و دوم برگزاری نمایشگاههایی برای جوانان هنرمند. در کنار این موضوع سعی کردیم به سهم خودمان ارتباط مستقیمی بین خریدار هنر و هنرمندان ایجاد کنیم. در همین حین بازار هنر را راهاندازی خواهیم کرد.
نظر شما