۱۰ آذر ۱۳۹۱، ۱۰:۳۷

معرفی برنده جایزه کتاب بزرگ روسیه

معرفی برنده جایزه کتاب بزرگ روسیه

دانیل گرانین نویسنده برجسته روسی به عنوان برنده جایزه معتبر ادبی با نام «کتاب بزرگ» در سال 2012 انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وویس آو راشا، این جایزه سالانه برای رمان «دیده بان من» که درباره جنگ جهانی دوم از دید یک سرباز در مرزهای دیده بانی است، به دانیل گرانین تعلق گرفت.

دانیل الکساندرووچی گرانین متولد 1919 است که نویسندگی را از دهه 30 قرن بیستم و زمانی که دانشجوی مهندسی بود، آغاز کرد. او که از دوره سوسیالیستی می‌نوشت در این دوره نیز به فعالیت‌های نویسندگی خود ادامه داده و نویسنده 20 عنوان کتاب است که «لنینگراد در محاصره» در سال 2003 از محبوب ترین آنهاست. 

جایزه دوم (نقره) به آلکساندر کاباکوف و اوگنی پوپوف بری کتابی با عنوان «آکسینوف» تعلق گرفت و جایزه سوم (برنز) به مارینا استپنووا برای «زن لازاروس» رسید.

جایزه کتاب بزرگ از سال 2005 اهدا می‌شود و بزرگ ترین جایزه ادبی روسیه است. گروه داوری این جایزه در اردیبهشت ماه فهرست اولیه رقابت 2012 را با اعلام نام 13 نویسنده منتشر کرده بود که از این میان دو عنوان هنوز منتشر نشده و در دست انتشار بودند. امسال نویسنده برجسته روسی میخاییل بوتوویم ریاست گروه داوری را که متشکل از بیش از 100 تن بود، برعهده داشت. این گروه از میان نویسندگان، روزنامه نگاران، و تهیه کنندگان فرهنگی انتخاب شده بودند.

برندگان منتخب مردم نیز با رای اینترنتی از میان همین فهرست انتخاب شدند و جایزه منتخب خوانندگان به مارینا استپانووا برای «زن لازاروس» تعلق گرفت. ماریا گالینا برای «زنجره» و آرچیماندریت تیخون برای «قدیسان غیرمقدس» دیگر نویسندگان برنده این بخش بودند.

مبلغ کلی این جایزه 5/5 میلیون روبل است و به برنده نخست 3 میلیون روبل تعلق می‌گیرد. برنده دوم 5/1 میلیون و نفر سوم یک میلون روبل به خانه می‌برند.مرکز پشتیبانی از ادبیات روسیه این جایزه را راه اندازی کرده و هر سال برندگان آن را انتخاب می‌کند.  این جایزه شامل کتاب‌هایی که به زبان روسی نوشته شده اند می‌شود و دربرگیرنده مجموعه شعر، داستان کوتاه، آثار مستند داستانی و خاطره نویسی است.

در سال 2006 دیمیتری بایکوف برای کتاب «پاسترناک» این جایزه را دریافت کرد و سال 2007 لودمیلا اولیتسکایا برای رمان «دانیل استاین، مترجم» و سال 2008 ولادیمیبر ماکانین برای کتاب «آسان» که درباره چچن نوشته شده بود این جایزه را از آن خود کردند.

کد خبر 1754555

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha