۲۶ دی ۱۳۹۱، ۸:۵۸

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

طمع داشتن به منابع مالی اندک حوزه فرهنگ دردناک است

طمع داشتن به منابع مالی اندک حوزه فرهنگ دردناک است

مهناز بهمنی نماینده مجلس گفت: اینکه شنیده می‌شود برخی مدیران در وزارت ارشاد دچار تخلفات مالی شدند واقعا دردناک است زیرا مدیران فرهنگی باید سالم‌ترین افراد باشند که منابع مالی را برای فرهنگ خرج کنند نه اینکه به همین منابع محدود هم چشم طمع داشته باشند.

مهناز بهمنی نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر بر لزوم توجه به اقتصاد هنر تاکید کرده و گفت: نمی‌توان از هنرمندان انتظار داشت آثار فاخر هنری و شایسته ایران اسلامی خلق کنند در حالیکه زیرساخت‌های فرهنگی کشور دچار مشکل است و در حوزه اقتصاد فرهنگ مدیریت درستی نداریم.

وی ادامه داد: مساله زیرساخت‌ها که بدان اشاره شد، ناظر بر این مساله است که شاخه‌های مختلف فرهنگ و هنر باید از امکانات کافی برای بروز و ظهور برخوردار باشند. به طور نمونه وقتی در کشور ما سالن‌های کافی و استاندارد برای اجرا نمایش وجود ندارد چطور می‌توانیم از گروه‌های نمایشی انتظار داشته باشیم آثار باکیفیت ارائه کنند. آیا سیاستگذاران و مسئولان فرهنگی شرایط کار را برای آنها فراهم آورده‌اند؟

دولتی که شعار فرهنگی می‌دهد به اقتصاد فرهنگ هم توجه کند

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه نمی‌توان بدون تخصیص بودجه کافی به عرصه هنر انتظار شکوفایی و بالندگی فرهنگی داشت، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولتی که همواره شعار فرهنگی داده است، این است که بودجه‌های کافی در اختیار عرصه‌های مختلف فرهنگی از سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و ادبیات قرار دهد.

بهمنی اضافه کرد: اگر دولت می‌خواهد به شعارهایی که در طول همه این سال‌ها داده است پایبند باشد باید در بودجه کشور، رقم قابل توجهی برای فرهنگ در نظر بگیرد. بسیاری از مشکلات فرهنگی کشور به این دلیل بروز پیدا می کند که مشکلات مالی مانع از فعالیت هنرمندان شاخص شده است و ما می‌بینیم که مشکلات مالی باعث دلسردی و فرار هنرمندان جوان نیز می‌شود.

بودجه تئاتر را زیاد کنید نه اینکه بودجه سینما را به تئاتر بدهید

وی با اشاره به دیدار معاون هنری وزارت ارشاد با تعدادی از نمایندگان مجلس، گفت: این دیدارها خوب است که به طور مستمر دنبال شود. اینکه گفته می‌شود بخشی از بودجه‌های سینمایی در اختیار حوزه تئاتر قرار گیرد، دیدگاه اشتباهی است و نباید یک حوزه را دچار مشکل کرد؛ چراکه می‌خواهیم به عرصه دیگری کمک مالی کنیم.

این نماینده کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اگر حوزه سینما به دلیل جذابیت های بیشتری که برای مردم دارد توانسته است حمایت مالی بیشتر دولت را به خود جلب کند، اتفاق خوبی است و نباید به دنبال کم کردن این بودجه باشیم بلکه باید تلاش شود منابع مالی جدیدی برای دیگر حوزه‌های فرهنگی جلب کرد.

بهمنی همچنین تاکید کرد: دولت موظف است زمانی که لایحه بودجه را تنظیم می‌کند به مساله فرهنگ توجه ویژه داشته باشد و ما در مجلس نیز به این نکات توجه لازم را داریم. انتظاری که ما از عرصه فرهنگ داریم در حال حاضر در حد امکاناتی که در اختیار دست‌اندرکاران هنر است، نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر هنرمندان به ویژه هنرمندان تازه‌کار و جوان برای ارائه کارهایشان با مشکلات مالی رو به رو هستند. در خبرها اعلام می‌شود که گروه‌های تئاتری با کمک هزینه‌های 2 میلیون تومانی اجراهای خود را برای جشنواره تئاتر فجر آماده می‌کنند که این رقم بسیار کم است و نکته مهم‌تر اینکه نحوه ارائه این کمک هزینه ها نیز درست نیست.

به گفته وی، مسئولان فرهنگی به جای ارائه پول به گروه‌های هنری و هنرمندان بهتر است در یک بازه زمانی 5 ساله زیرساخت های فرهنگی را تقویت کنند و با تجهیز سالن‌های نمیاش، سینما، نگارخانه ها، فرهنگسراها و .... امکانات کافی و رایگان در اختیار هنرمندان قرار دهند.

ریشه همه مسایل کشور در فرهنگ است

این نماینده مجلس فرهنگ را مهم ترین عنصر در هر جامعه‌ای دانسته و گفت: هیچ موضوعی در کشور نیست که ریشه آن در مسایل فرهنگی نباشد. همه رفتارهای اجتماعی با مسایل فرهنگی گره خورده‌اند. وقتی جامعه‌ای از لحاظ فرهنگی دچار مشکل می‌شود، رفتارهای ناهنجار اجتماعی و جرم در آن افزایش می‌یابد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی عرصه فرهنگ باید به این سوال پاسخ دهد که بودجه‌های فرهنگی را چگونه هزینه کرده است؟

بهمنی افزود: اگر هم مسئولان ارشاد معتقدند که بودجه کافی در اختیار نداشته‌اند باید از دولت پرسید چرا در همه این سال‌ها به اقتصاد فرهنگ توجه نکرده است. در کشور ما که شرایط بازدهی اقتصادی برای هنر وجود ندارد و حتی یک فیلم در بهترین حالت فروش‌اش در اکران نمی‌تواند سرمایه کافی در اختیار عوامل آن فیلم قرار دهد، این دولت است که باید به کمک هنرمندان بیاید.

وی با اشاره به وضعیت سینمای کشور عنوان کرد: از بین هنرها در کشور ما سینما چرخه مالی بیشتری دارد ولی باز هم در همین عرصه ما تعداد فیلم‌های کمی داریم که فروش قابل توجهی دارند و اینگونه نیست که  اکثر تولیدات سینمایی کشور به بازدهی مالی برسند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عرصه هنر و فرهنگ عرصه ای است که نتیجه سرمایه‌گذاری‌ها و سیاست‌های امروزمان؛ آنهم در صورت استمرار، در سال های آینده دیده می‌شود و به همین منظور باید در این عرصه صبوری کرد و بدانیم که اگر در بلندمدت به اقتصاد این عرصه دقت نظر داشته باشیم و منابع مالی کافی در اختیار فعالان هنری قرار دهیم، می‌توانیم در دهه‌های آینده نتایج مثبت آن را ببینیم. مسئولان فرهنگی در دولت‌ها هم بهتر است تنها دوره مدیریت خود را در نظر نگیرند و به دنبال برنامه‌های استوار برای آینده فرهنگ کشور باشند.

بهمنی در پایان تاکید کرد: برخی خبرها که درباره پرونده‌های تخلفات مالی از مدیران وزارت ارشاد به گوش می‌رسد، واقعا دردناک است زیرا مدیران فرهنگی باید سالم‌ترین افراد باشند که منابع مالی اندکی که در این عرصه وجود دارد برای فرهنگ کشور خرج کنند نه اینکه به همین منابع محدود هم چشم طمع داشته باشند.

کد خبر 1791004

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha