به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره تجسمی فجر دیشب 15 بهمنماه در موزه هنرهای معاصر و با حضور وزیر ارشاد و معاون هنری ارشاد در حالی برگزار شد که برخی از شرکتکنندگان یا از موزه بیرون رفته و یا گشت در گالریها را به حضور در سینما تک موزه هنرهای معاصر ترجیح دادند.
در ابتدای این مراسم اصغر امیرنیا سرپرست امور تجسمی ارشاد، جشنواره تجسمی امسال را پدیدهای برای ترویج هنرهای ایرانی - اسلامی دانست و گفت: این جشنواره می تواند برای هنرمند ایرانی مسلمان الگویی خاص ایجاد کند.
وی افزود: موضوعی شدن جشنواره باعث شده که این جشنواره با دوسالانه ها فرق کند و جشنواره تجسمی فجر که به واقع جشنواره جشنوارههاست تفاوتش با سایر برنامهها همین جا هویدا می شود.
وی همچنین مدعی شد: پیامبر اعظم نوری بر این جشنواره تاباندهاند و هنرمندان برای برکت گرفتن از این نور باید در جشنوارهای شرکت کنند که در پاسخ به معاندان اسلام جایگاهی ویژه دارد.
در ادامه سید عباس میرهاشمی دبیر کل پنجمین جشنواره تجسمی فجر گفت: خدا را شاکرم که توفیق داد تا یک بار دیگر همراه یکی از بزرگترین حرکت ها و برنامه های کشور در عرصه هنرهای تجسمی باشم و برای پویایی و طی این مسیر لذتبخش همراهی همه هنرمندان و عزیزان موثر و قوت قلب بود.
وی از محمود شالویی که از نخستین دوره برای برگزاری باشکوه و استمرار این حرکت فرهنگی تلاش کرده است و در سالن حاضر بود تشکر کرد.
وی ادامه داد: پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در 9 رشته عملی نقاشی، عکس، پوستر، نگارگری، سفال و سرامیک، مجسمه سازی، کاریکاتور، تصویرسازی، خوشنویسی و دو رشته مکمل یعنی مقالات و فیلم مستند هنرهای تجسمی فعالیت خود را آغاز کرد. در رشته عملی بیش از 11 هزار و 500 اثر به دبیرخانه رسید و در رشته های مکمل یعنی مقالات و فیلم های مستند تجسمی بیش از 160 اثر دریافت شد که فیلم های مستند و مقالات در دست بررسی و ارزیابی است که جدول نشر و پخش آنها به اطلاع خواهد رسید.
میرهاشمی افزود: در رشتههای عملی پس از بررسی و انتخاب آثار 663 اثر به بخش رقابتی راه پیدا کردند. آثار راه یافته به بخش رقابتی رشتههای نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، مجسمهسازی، تصویرسازی و کاریکاتور پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در موزه امام علی (ع) و نمایشگاه آثار رقابتی رشتههای عکاسی، پوستر و سفال و سرامیک در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.
وی بیان کرد: بخش ویژه این دوره از جشنواره به موضوع پیامبر اعظم (ص) اختصاص دارد و دراین بخش 125 اثر سفارشی از فعالان و پیشکسوتان رشته های مختلف به نمایش درآمده که به یقین این آثار اندوخته ای بزرگ برای گنجینه های هنری کشور است. بخش ویژه در گالری های چندگانه موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمده است و گالری شماره 2 موزه هنرهای معاصر به منظور نکوداشت استاد محمود جوادی پور که طی دوره های گذشته عضو گروه داوری بودند و ریاست افتخاری جشنواره را بر عهده داشتند به گزیده ای از آثار این هنرمند اختصاص یافته است.
وی به تفاوت این دوره با دوره های قبلی جشنواره تجسمی فجر اشاره کرد و گفت: بررسی و تحلیل آمار جشنواره طی این دوره مشخص می کند که بیشترین آثار از سوی هنرمندان دارای تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد به دبیرخانه ارسال شده است و آثار رسیده به دبیرخانه دوره اول جشنواره فجر 65 درصد از سوی هنرمندان پایتخت و 35 درصد از هنرمندان دیگر استان ها بوده است در حالی که در دوره پنجم 65 درصد آثار از هنرمندان استان ها و 35درصد از هنرمندان تهران بوده است که این بیانگر گسترش و نفوذ جشنواره و هنرهای تجسمی در اقصی نقاط کشور است.
دبیرکل پنجمین جشنواره تجسمی فجر اذعان کرد: همزمان با افتتاحیه جشنواره تجسمی فجر این جشنواره در 11 استان کشور برگزار می شود و امید است دیگر استان ها نیز با توانمندسازی خود در دوره های آتی به این جمع بپیوندند.
وی از دیگر نقاط تمایز این دوره با دوره های قبل را موضوعی بودن جشنواره دانست و گفت: یکی دیگر از نقاط متمایز این دوره جشنواره با دیگر ادوار، برگزاری موضوعی جشنواره است که در این شیوه تلاش شده است تا ضمن تشویق هنرمندان به تولید آثار موضوعی، ژرف نگری در موضوعات مورد توجه قرار گیرد. بنابر وظیفه ای که بود کتاب جشنواره چهارم به چاپ رسیده است و کتاب دوره پنجم تا روز اختتامیه منتشر خواهد شد و در اختیار هنرمندان قرار خواهد گرفت.
وی خواستار برپایی اتاق فکر برای جشنوراه شد و گفت: عرصه هنرهای تجسمی نیاز جدی به اتاق فکر فعال و پویا و برنامه مدون با افق بلندمدت دارد که امیدواریم مورد توجه مسوولان و هنرمندان پیشکسوت قرار گیرد.
میرهاشمی در بخش دیگری از صحبت هایش در مقام پاسخگویی به مدیران فرهنگستان هنر که صبح دیروز طی مصاحبه ای با خبرگزاری مهر دلیل حاضر نشدن این مرکز در جشنواره را بیان کرده بودند، گفت: هنرهای تجسمی نیاز به گالری و دیوار و فضای استاندارد ارائه آثار ارزشمند دارد و در جشنواره پنجم هم با پوست و گوشت و استخوان این موضوع را درک کردیم. فرهنگستان محترم هنر و موسسه فرهنگی هنری صبا که در حال حاضر دارای بزرگترین فضا برای ارائه آثار متمرکز بخش رقابتی جشنواره است به یکباره و علی رغم هماهنگی قبلی با تغییر برنامه آنی ما را وادار به تغییر محل ارائه آثار کرد و بر اساس این تغییرات آثار بخش رقابتی در موزه هنر امام علی (ع) و فرهنگسرای نیاوران ارائه خواهد شد که از مسوولان و همکاران این اماکن تشکر می کنیم.
این هنرمند باسابقه حوزه عکاسی ادامه داد: به اعتقاد من قدوم و آثار هنرمندان برکتی است بزرگ برای تمام خدمتگزاران فرهنگ و هنر که نمی دانم به چه دلیل و با چه قیمتی دوستان ما در موسسه فرهنگی هنری صبا از خیر این برکت گذشتند و این را مطالبه ای می دانم از سوی هنرمندان که بایستی فرهنگستان هنر و موسسه فرهنگی هنری صبا پاسخگو باشند.
میرهاشمی در پایان گفت: امید دارم پی ریزی و ایجاد اتاق فکر و برنامه ریزی مدون و توسعه فضاهای مختلف تجسمی و پی ریزی جشنواره ششم از هم اکنون باعث رونق بیش از پیش در خانواده بزرگ و پرافتخار هنرهای تجسمی شود.
در ادامه وزیر ارشاد به روی صحنه رفت و گفت: طبق آمار ارئه شده امسال بیش از 11 هزار اثر به جشنواره رسیده است و این نشان می دهد که جای این جشنواره فجر در میان سایر جشنواره های فجر خالی بود.
در ادامه وزیر ارشاد به روی صحنه رفت و گفت: طبق آمار ارئه شده امسال بیش از 11 هزار اثر به جشنواره رسیده است و این نشان می دهد که جای این جشنواره فجر در میان سایر جشنواره های فجر خالی بود.
وی افزود: اگر سینما از غرب به ایران وارد شده است هنرهای تجسمی ریشه در تاریخ این کشور دارد. این جشنواره باید زودتر از اینها شروع به کار می کرد. از آثار نقاشی دیواری که حدود 10 هزار سال پیش بر روی غارها کشیده شده است اینگونه به دست می آید که انسان ایرانی همیشه موحد بوده و جلوه جمال یار را در موجودات و طبیعت می دیده است.
حسینی در پایان گفت: هنرمندان ایرانی همیشه آینده رونی را می دیدند و هیچگاه ترسیم ساهیی گام برنمی داشتند. هنرمندان ایرانی بیش از همه زیبایی را درک و آن را به تصیر می کشند.
حواشی جشنواره:
* این مراسم به خاطر دعوت بیش از حد از مردم و هنرمندان به مراسمی تبدیل شده بود که تنها یک سوم مدعوین جایی برای نشستن داشتند و باقی مردم یا ایستاده و یا نشسته به دیدن برنامه پرداختند.
* در طی این مراسم از محمود شالویی با اهدای تابلویی از آثار حسین زمردیان تقدیر به عمل آمد ولی شنیده های خبرنگار مهر حاکی از این است که این تابلو اشتباه بوده و از دکتر شالویی پس گرفته شد.
* مجری برنامه دکتر آذر بود که علی رغم شلوغی سالن و عدم تهویه مناسب در موزه در بین برنامه ها به شعرخوانی مشغول می شد و اعتراض حضار را به دنبال داشت. هرچند که مجری برنامه برخلاف تمام مجریان به جای ایستادن پشت تریبون برای خود صندلی آورد و گوشه دیگر سالن نشست.
* در برنامه افتتاحیه جشنواره تجسمی فجر گروهی به اجرای موسیقی پرداختند که برخلاف همیشه به جای موسیقی ایرانی و دستگاهی ایران به نواختن موسیقی بلوز و کانتری دهه 60 و 70 امریکا پرداختند که یادآور آن دوران می شد.
* کتاب جشنواره چهارم که دبیر کلی آن بر عهده محمدعلی رجبی بود رونمایی شد ولی نکته جالب رنگ موی و محاسن رجبی بود که کاملا سفید شده بود.
نظر شما