به گزارش خبرنگار مهر، مژده لواسانی مجری برنامه رادیویی "سودای سیمرغ" که به طور ویژه به اخبار و اتفاقات سی و یکمین جشنواره فیلم فجر میپردازد، در مصاحبه با محمدرضا شهیدی فرد با او درباره جزئیات و نحوه مدیریت و اجرای این جلسات به گفتگو نشست.
شهیدیفرد گرفتاریهای نقد فیلم در فضای هیجانزده بعد از اکران اول را اصلیترین علت تغییر شکل اجرای این جلسات عنوان کرد.
وی در این باره گفت: جشنواره در طی این سی و یک دوره شکلهای مختلفی از گفتگوهای جمعی این چنینی را تجربه کرده است. زمانی این گفتگوها به صورت موضوعی در دانشکده سینما و تئاتر برگزار میشد. در جشنواره کودک اصفهان هم چندین دوره مشابه این اتفاق افتاد. در چندسال اخیر اما فیلمها از سوی خبرنگاران و هم توسط یک منتقد نقد میشدند که گرفتاریهایی ایجاد میکرد و هم اینکه نسبت به جشنوارههای بینالمللی نیز تفاوتهایی داشت.
مجری برنامه "پارک ملت" افزود: مسئله اصلیای که وجود داشت این بود که در اکران اول و در جشنواره فجر چه ضرورت و الزامی برای نقد فیلم در حضور خبرنگاران و عکاسان وجود دارد؟ این احتمالاً به فیلم یا فیلمهایی ضربه میزند. چون کسانی که فیلم را برای اولینبار دیدهاند هیجانزدهاند، از طرفی گروه سازنده و فیلمسازی که فیلمشان برای اولینبار به نمایش گذاشته شده است هم ملتهباند و رویارویی این دوگروه در شرایط احساسی تنشهایی ایجاد خواهد کرد.
شهیدیفرد یادآور شد: ما به عنوان مخاطب در آن فرصت کوتاه بعد از اکران صرفاً در مقام پرسش قرار داریم نسبت به اینکه چقدر دریافتهایمان دقیق و منطبق با واقعیت بوده است و باید زمانی بگذرد تا بتوانیم تحلیل کنیم.
لواسانی مجری برنامه "سودای سیمرغ" که تا پایان جشنواره هر روز از ساعت 16:30 الی 18 به صورت زنده روی آنتن میرود، ضمن تأیید سخنان شهیدیفرد گفت: ما سالهای گذشته معمولاً با این حواشی روبرو بودهایم که رسانهها تیتر زدهاند "جنجال در نشست فلان فیلم" یا "صحبتهای جنجالی کارگردان فیلم دیگری"، امّا فکر میکنم تا اینجا روزهای کاملاً آرام و کنترل شده و استانداردی را پشت سر گذاشتهایم.
لواسانی صحبتهایش را با این پرسش ادامه داد که: آیا قرار است این شکل از اجرا روشِ متداولِ سالهای آینده هم باشد؟
شهیدیفرد ضمن امیدواری نسبت به ادامه این روش گفت: ما باید گفتگو را تمرین کنیم و سؤالهایمان را مطابق با این نحو از گفتگو مطرح کنیم. این نیاز اصلی ماست و هنوز آن را خوب بلد نیستیم و تا آن را پیدا کنیم خیلی مانده است. امّا اگر آن را یاد بگیریم برکات زیادی خواهد داشت.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در بیان سؤالهای مطرح شده دخل و تصرّفی انجام میشود یا نه گفت: به این معنا که اگر کلمهای به ذهن خودم میرسد نمیگویم، که نه. طبیعتاً من هم به عنوان یکنفر آنجا حق سؤال دارم. به علاوه اینکه میسنجم که سؤالها تنش و التهاب هم ایجاد نکنند. وقتی ما رودرروی یک فرد صحبت میکنیم، حرمت نگه میداریم. بعضی دوستان در نوشتههایشان گاهی خیلی این را رعایت نمیکنند و به من اجازه دادهاند که لحن نوشته را کمی آرامتر کنم. موضوعات مطرح میشوند، ولی همیشه الزاماً با عین نثر نویسنده شاید نباشد.
شهیدیفرد ضمن تشکر از ستاد جشنواره و همکاری و همراهی همه منتقدان، خبرنگاران و اهالی رسانه در برگزاری نشستها، در مورد جنجالیترین نشست احتمالی جشنواره یعنی نشست پرسش و پاسخ فیلم "رسوایی" مسعود دهنمکی گفت: در این جلسه که شلوغترین و طولانیترین جلسه ما هم بود، حتی سادهترین اتفاقاتی که در جلسات دیگر این کارگردان معمولاً رخ میداد هم اینجا رخ نداد و خود آقای دهنمکی در پایان جلسه اذعان کردند که امروز آرامترین وضعیت فیلمسازیام در همه دوران این سالها را داشتم.
"سودای سیمرغ" با اجرای مژده لواسانی، سردبیری پژمان عبادی و تهیهکنندگی فرهاد دهنوی در ایّامِ برگزاری جشنواره هر روز از ساعت 16:30 روی موج اف.ام. ردیف 103.5 از رادیو گفتگو پخش میشود.
نظر شما