به گزارش خبرنگار تجسمي مهر درابتداي اين مراسم "اكبرتجويدي " درباره پيشينه نگارگري درايران گفت : اين همايش درواقع آغازي براي پژوهش درمكتب نگارگري سلطان محمد است وشايد بتواند راه گشاي شناخت آثار اين نگارگر برجسته باشد .
وي افزود : با وجود گذشت سالها ازنگارگري اين هنرمند، هنرشناسان هنوز موفق به شناسايي دقيق آثار وي نشده اند . درمجموع مي توان گفت : اطلاعات ما نسبت به اين نگارگر اندك است .
"تجويدي " گفت : سلطان محمد شاگرد "آقاميوك تبريزي" بود ونگارگري را درمكتب او آموخت بنابراين برخي ازهنرشناسان تعداد آثار سلطان محمد را به استاد او يعني " آقاميوك تبريزي " نسبت مي دهند .زيرا براساس شواهد به دست آمده تعداد آثار به جاي مانده ازسلطان محمد انگشت شمار است و باقي آثار را به نوعي به وي نسبت داده اند .
"تجويدي " درادامه خاطرنشان كرد: ازميان آثار به جاي مانده مي توان به صحنه شكاربهرام گور، صحنه ايستادن مجنون مقابل چادرليلي ، پنج مجلس بزم ، دومجلس ازحضور يوسف وزليخا ، قسمتي ازخمسه نظامي و.. اشاره كرد . با اين وجود مي توان گفت : حال وهواي هنرمندان آن دوره يعني عهد سلطان محمد حال وهوايي عرفاني بود واغلب هنرمندان به ويژه سلطان محمد هنرخود را توام با سيروسلوك پرورش مي دادند .
به گزارش "مهر" وي افزود : هنرمندان آن دوره بيشتر ازعنصر خيال الهام مي گرفتند البته نه به اين معنا كه تماما نقاشي هاي خود را باحالاتي توهم گونه ، همراه كنند بلكه خيالي كه درآثار آنها به چشم مي خورد نوعي باريك بيني ونازك انديشي به شمار مي رفت .هم چنين ازنظر زيبائي شناختي نگارگران عهد سلطان محمد زيبائي را امر حقيقي مي دانستند وازبه كارگيري آن درآثارشان مي كوشيدند . درمجموع مي توان گفت: هنرعصر صفوي به نوعي باعالم قدس سروكارداشته است .
"تجويدي "گفت : يكي ازاهداف اين همايش همان طوركه قبلا هم اشاره كردم بازشناسي شيوه واستيل نگارگري "سلطان محمد " است . به اين ترتيب كه بايد با برپايي اين همايش به بررسي تناسب رنگ ها درآثاروي ، تزئينات وضوابطي كه اين نگارگر ، حين تصويرگري به كارمي گرفت ، بپردازيم .
وي به امضاي "سلطان محمد " كه كناربيشتر آثاروي به چشم مي خورد ، اشاره كرد و گفت : خط شناسان بايد به شكل جدي تري امضاي هنرمند را بررسي كنند . چرا كه ممكن است بسياري ازاين آثار ازآن سلطان محمد و به قلم او نبوده و بعدها منشيان درباري امضاي سلطان محمد را به تقليد ازوي دركناراين آثار قرارداده باشند . به هرحال من فكرمي كنم همايش بين المللي سلطان محمد ، مقدمه اي برسير تحقيقات اصولي درخصوص اين هنرمند ونگارگري هايش است .
دكتر "بهمن نامور مطلق " دبيركل همايش بين المللي "سلطان محمد " وعضو فرهنگستان هنرنيز گفت : هدف اصلي اين همايش بازشناسي آثار اين هنرمند ومكتب نگارگري تبريزاست . همين طور سعي كرديم تا با برپايي اين همايش يك پل ارتباطي ميان هنرمندان قديم و معاصر ايجاد كنيم .
وي افزود : سلطان محمد يكي ازبزرگترين هنرمندان قرن دهم وشايد يكي ازخيال انگيزترين نگارگران ايراني بوده است .نشاطي كه اين هنرمند درتابلوهايش ايجاد كرد .بسيارقابل توجه است علاوه برآن تناسب و چينش رنگ ها و رقص آنها دركنار يكديگر رامي توان يكي ازويژگي هاي نگارگري او دانست .
دكتر "نامور مطلق " نسبت به برگزاري همايشي پيرامون مكتب نگارگري "رضا عبادي " درسال آينده ابراز اميدواري كرد .
مهندس "شريف زاده " دبيرهمايش نيز با اشاره به حضور اعضاي هيات علمي به 25 مقاله كه جهت سخنراني درتهران و تبريز موجوداست ، اشاره كرد وگفت : اين حركت تنها درراستاي شناساندن مكتب نگارگري سلطان محمد بوده است . اولين همايش را با اين هدف در تبريز برگزار كرديم و همايش هاي بعدي را نيز درشهرهايي چون : قزوين ومشهد برگزار خواهيم كرد .
علاوه بر25مقاله پژوهشي دراين زمينه بايد به مكتوبات منتشرشده دراين باره نيزاشاره كنم كه : سيماي سلطان محمد و مكتب نگارگري ، مروري برنگارگري ايران و نسخه هاي مصور مكتب تبريز ازاين دست مكتوبات هستند كه توسط شخصيت هاي علمي - فرهنگي تاليف و ترجمه شده اند وبه زدودن پاره اي ابهامات پيرامون زندگي ، شخصيت و آثار"سلطان محمد" كمك مي كند .
درمراسم افتتاحيه همايش بين المللي سلطان محمد اسلايدهايي ازنگارگري اين هنرمند به نمايش در آمد. هم چنين شخصيت هاي برجسته موسيقي و تجسمي به همراه دكتر ايماني خوشخو معاون فرهنگي ارشاد اسلامي ، استاد محمود فرشچيان و رئيس فرهنگستان هنر و .. دراين مراسم حضور داشتند .
نظر شما