۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۴، ۹:۳۹

در گفت و گو با مهر

امير حسن چهلتن : " ادبيات " ما بايد از فرم دولتي خارج شود

خبرگزاري مهر - گروه فرهنگ و ادب : امير حسن چهلتن - رمان نويس ، گفت : چيزي كه در ادبيات ، مورد اعتناي من است بدنه اصلي ادبيات است ، اتفاقي كه در دنيا در حال رخ دادن است . من اعتقاد دارم كه ادبيات بايد با زبان و مضمون كه دو عنصر اصلي رمان هستند ، معنايي را منتقل كند .

 




اين نويسنده درگفت وگو با خبرنگاركتاب مهر، با اعلام اين مطلب افزود : ادبيات معنا گرا جريان غالب ادبي دردنيا را تشكيل مي دهند ، اگر به نوبل هايي كه در دودهه اخير داده شده ، نگاه كنيد مي بنيد كه اغلب آثاري كه موفق به دريافت اين جايزه شده اند - يا آثاري كه هنوزجايزه نگرفته اند اما جزء آثار پرفروش هستند - همه  به گونه اي جزء  ادبيات معنا گرا هستند واين جريان را بعد از ساراماگو تا امروز مي توان دنبال كرد .

اميرحسن چهلتن تصريح كرد : رمان هاي تفنني هم اشكال زباني وهم اشكال مضموني دارد ، اينها گرايشاتي است كه بعدا ازبين مي رود اما رشد اين جريان به آنجا برمي گردد كه ترجمه آثارادبيات تفنني درجامعه ما گسترش يافته  و بيشترشده است .  بخش ديگري ازاين اشكال به ادبيات روشنفكرانه ما بازمي گردد ؛ ادبياتي كه با تفنن در زبان درخودش بسته  و محدود شده است ، همچنين ادبياتي  كه بازباني ساده ولاجرم قديمي در محدوده آشپزخانه وروابط سطحي اجتماعي متوقف مي شود .

وي تصريح كرد : به هر جهت من فكر مي كنم كه در دهه آينده ادبيات داستاني اصيل ، به مهمترين جريان ادبيات مورد اعتنا در كشور ما تبديل خواهد شد .

چهلتن :  تاريخ براي من يك سكو براي پرواز وجولان تخيل است وداستان من حركت بين دوقطب تاريخ  وتخيل است . براي من هستي ايران معاصرمهم است ، من نمي توانم به اين دوپس زمينه تاريخي واجتماعي بي اعتنا باشم .

نويسنده كتاب سپيده دم ايراني درباره شيوه نگارشي خود دررمان هايش گفت : من دركارهاي آتي بازهم به مسائل معاصرجامعه نگاه دارم وهرگزميانه اي باكارهاي فانتزي ندارم ، به نظرم كارهاي من شناسنامه دارد وهركسي بخواند متوجه مي شود كه نويسنده كتاب ايراني ، معاصر وتهراني است . تهران در آثار من به عنوان يك كاراكتر حضور دارد و بحران هاي اجتماعي ما را به نمايش مي گذارد به خصوص در كتاب " مهر گياه " و" تهران شهر بي آسمان " اين شهر به عنوان كاراكتري كه مدام تغييرمي كند ودر حال عوض شدن است به تصوير كشيده شده است .

چهلتن درباره شيوه داستان نويسي خود ، گفت : براي من نوشتن رمان مثل انجام يك پروژه است ،  وقتي دست به نوشتن مي زنم يكي دوشخصيت درذهن دارم و فقط طرحي مبهم از داستان اما بقيه ماجراها بعدا وبه مرور وحين تحقيق درذهنم شكل مي گيرد ، در همه كارهايم مجبور مي شوم كه تحقيق كنم و به اين دليل رمان هاي من هميشه پس زمينه تاريخي دارد .

وي در ادامه گفت و گو با مهر، ياد آور شد : تاريخ براي من يك سكو براي پرواز وجولان تخيل است وداستان من حركت بين دوقطب تاريخ  وتخيل است . براي من هستي ايران معاصرمهم است ، من نمي توانم به اين دوپس زمينه تاريخي واجتماعي بي اعتنا باشم .

نويسنده كتاب مهرگياه درباره رمان جديد خود گفت : رمان " سپيده دم ايراني " سه شخصيت محوري دارد وهمه ماجراها حول اين شخصيت و وقايع تاريخي چهاردهه اخير ايران شكل مي گيرد ؛ ايرج بعد از پيروزي انقلاب - بعد از 28 سال تبعيد - به ايران برمي گردد تا پدر وهمسرش را بيند اما موفق نمي شود  آنها را بيابد و ازطريق ارتباط ذهني كه با اين شخصيت ها برقرار مي كند ،  وقايع  سه دهه اخير ايران را مرور مي كند . ماجراهاي كتاب سپيده دم ايراني ، تقريبا از دهه بيست آغاز مي شود ، ترور شاه وبعد ترور رزم آرا وقايعي است كه در اين كتاب مرور مي شود ودر مجموع ، من حدود سه سال وقت صرف نگارش اين كتاب كرده ام .

اميرحسن چهل تن درترسيم آينده ادبيات ايران ،  گفت : اميدوارم ادبيات ما هرچه بيشترازفرم دولتي خارج شود ، درحالي كه امروز اجازه چاپ كتاب ، تهيه كاغذ و انتخاب كتاب برگزيده سال ، فقط  دراختيار وزارت ارشاد است .

گفتني است كتاب سپيده دم ايراني نوشته اميرحسن چهل تن ، توسط نشر نگاه درهجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران عرضه شد .

کد خبر 183966

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha