۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۴، ۱۸:۱۲

گزارش ميزگرد "سينماي دفاع مقدس از آغاز تا اكنون" در خبرگزاري مهر (1) // سينماي دفاع مقدس ملك تلق گروه خاصي نيست/ سينماي دفاع مقدس نگين هنر انقلاب اسلامي است

ميزگرد "سينماي دفاع مقدس از آغاز تا اكنون در بوته نقد " با حضور ناصر شفق(تهيه كننده و مدير سابق انجمن سينماي دفاع مقدس)،محسن آقاعلي اكبري(تهيه كننده)، احمد ميرعلايي(تهيه كننده)، سعيد سهيلي(كارگردان)، حواد اردكاني(كارگردان)، حبيب الله بهمني(نويسنده و كارگردان)، عليرضا اسحاقي(نويسنده و كارگردان) در خبرگزاري مهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سينمايي "مهر"،  درنشستي كه صبح امروز (چهارشنبه 28 ارديبهشت ماه ) در خبرگزاري "مهر" با حضور تعدادي از سينماگران و دست اندركاران عرصه سينماي دفاع مقدس برگزار شد، مسايل و مشكلات اين سينما و مساله تعطيلي جشنواره فيلم دفاع مقدس مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

ناصر شفق:
سينماي دفاع مقدس به  گروه خاصي تعلق ندارد

"ناصر شفق"، تهيه كننده عرصه فيلم دفاع مقدس كه در زمينه هاي مختلف مديريتي اين سينما از جمله مديريت انجمن سينماي دفاع مقدس  فعاليت داشته است در اين باره گفت:  دفاع مقدس متعلق به فرد يا گروه خاصي نيست، بلكه اين مساله به تمامي آحاد ملت ايران تعلق دارد. سينماي دفاع مقدس هم چون به پديده 8 سال دفاع مي پردازد به تمامي سينماگران و هنرمندان و علاقمندان سينما مربوط مي شود و هر كس به اندازه توان و دانش خود در اين عرصه مي تواندوارد شود. متاسفانه بچه عرصه سينماي دفاع مقدس كه حق زيادي به گردن سينما دارند، مرغ عزا و عروسي شده اند كه در هنگام ايجاد مشكل نظر آنها پرسيده مي شود. ولي بايد مسايلي كه مربوط به اين عرصه و جشنواره فيلم دفاع مقدس و مشكل تعطيلي آن مي شود به طور صادقانه و شفاف بيان شود تا راه حلي براي اين مشكلات به وجود بيايد.
وي در ادامه خاطر نشان كرد:  دفاع مقدس يك مساله بومي و جغرافيايي نيست. بلكه مي توان از آن به عنوان مهمترين واقعه قرن بيستم ياد كرد كه مردمي براي ظلم ستيزي و با توجه به تمامي صفات بلند بشري كه در تمامي اديان الهي نيز به آن توصيه شده است، عليه دشمن به جنگ برخواستند. به همين جهت، اين حماسه عظيم نه فقط به ايراني ها كه به تمامي مردم و روشنفكران جهان مربوط مي شود. بنابراين بايد اين حماسه را پاسداشت و امور همانند جشنواره فيلم دفاع مقدس را محترم شمرد.
اين فيلمساز عرصه دفاع مقدس تاكيد كرد:  اين جشنواره مهمترين گردهمايي سينماگران و دست اندركاران توليد فيلم اين عرصه به شمار مي رود كه بايد به آن اهتمام ويژه اي شود تا در شرايط مساعدي برگزار گردد. اين جشنواره بايد تبديل به مهمترين دغدغه نيروهاي مسلح تبديل شود و از آن حمايت جدي صورت بگيرد تا در بهترين شرايط برگزار شود. اما به نظر مي رسد اين حمايت اعمال نمي شود. وفاق ملي كه در جشنواره فيلم دفاع مقدس ميان هنرمندان و ساير اقشار اجتماع به وجود مي آيد، مي تواند تفاوت هاي اساسي جنگ تحميلي با ساير جنگ هاي دنيا را مشخص كند. دفاع مقدس با دل اداره شد و بر اساس فرهنگ عمومي جامعه به پيش رفت. تعريف و تمجيدهاي شفاهي و بخشنامه هاي مختلف نبود كه اين دفاع مقدس را به پيش برد. بلكه دل و انديشه مردم و رزمندگان جنگ بود كه توانست بر دشمن پيروز شود. امروز كه نيروهاي مسلح نسبت به عدم برگزاري جشنواره فيلم دفاع مقدس از خود واكنش قابل توجهي نشان نمي دهند، آن زمان كه يك ارگان ديگر برگزاري اين جشنواره را بر عهده بگيرد و آنها بعد از مدتي پشيمان شوند، نسبت به شيوه برگزاري آن گله خواهند كرد و وقتي نسبت به برگزاري دوباره جشنواره به وسيله نيروهاي مسلح ابراز تمايل كنند، من از تبعات آن نگران هستم و از اينكه جشنواره اي كه مايه سرافرازي نيروهاي مسلح است در دست ديگر ارگان ها قرار بگيرد.

محسن آقا علي اكبري:
جشنواره سينماي دفاع مقدس را نظاميان برگزار نكنند

"محسن آقاعلي اكبري"، تهيه كننده با سابقه آثار دفاع مقدس كه در حال حاضر ساخت مجموعه " حضرت موسي (ع) " را در دست دارد، در اين زمينه اظهار داشت:  به عقيده من بهتر است نگاهي به پيش تر بياندازم و مقطع اوايل جنگ تحميلي را مورد بررسي قرار دهيم.

وي گفت: مهمترين تاثير و ويژگي كه توليد فيلم هاي دفاع مقدس داشت بر حضور نيروهاي مردمي در جبهه و حتي تقويت روحيه رزمندان بود. زماني كه دزفول مورد حمله هاي موشكي عراق قرار داشت، ما به عنوان يك گروه حرفه اي راهي اين شهر شديم و در زمان موشك باران در صحنه هاي مختلف حاضر مي شديم. حضور ما باعث شده بود تا حدود يك پنجم از افرادي كه شهر را تخليه كرده بودند، براي ديدن گروه توليد دوباره به شهر بازگردند. يا زماني كه ما فيلم " بلمي به سوي ساحل " را توليد مي كرديم، 24 ساعت از آزاد سازي بستان گذشته بود. حضور يك تيم فيلمساز در آن مقطع به طور محسوسي بر روحيه رزمندگان تاثير مي گذاشت.
وي ادامه داد:  فيلم هاي دفاع  مقدسي كه در زمان جنگ ساخته مي شد، تاثيرهاي زيادي بر بينندگان آن مي گذاشت. اعزام به جبهه ها، نشر مباحث اخلاقي در جهت جلوگيري از رشد مفاسد در جامعه و تحريك روحيه سلحشوري و مقاومت از ديگر تاثيرات فيلم هاي آن دوره بود. بعد از اتمام جنگ بيشتر نهادهاي دولتي كه به توليد فيلم دفاع مقدس مي پرداختند، اين عرصه را رها كردند و به توليدات ديگري توجه و تمايل نشان دادند. براي نمونه حوزه هنري در حدود سال هاي 66 - 67 اين عرصه را رها كرد و به دنبال ساخت فيلم هايي مانند آدم برفي رفت. البته بحث من اين نيست كه بايد فقط به اين مقوله پرداخت. به عقيده من از تمامي ژانرهاي سينمايي بايد فيلم توليد شود، فيلم كمدي يا كودك و نوجوان با ارزش هم بايد ساخته و اكران شود. بحث سر اين است كه عرصه فيلم دفاع مقدس به زنده نگهداشتن روح سلحشوري و فرهنگ ايثار و شهادت در ميان جوانان مي تواند كمك كند و بايد فيلم خوب توليد شود تا به اين منظور دست يابد.
اين تهيه كننده تاكيد كرد:  وظيفه ما هنرمندان اين است كه اين فرهنگ را بهينه كنيم. در حال حاضر وقتي من هر از گاهي براي تدريس در دانشگاه مي روم، هيچ نشاني از جنگ، جبهه، شهادت و جانباز نمي بينم. به عقيده من مقصر يك نفر نيست. بلكه هم متوليان امر و هم هنرمندان مقصر هستند. اگر متوليان امر تصميم بگيرند كه عرصه فيلم دفاع مقدس را بهينه سازي كنند، بايد بودجه مشخص و ثابت براي اين امر به تصويب برسانند و با هزينه كردن براي توليد آثار خوب در ارتقا شرايط اين عرصه گام برداند. در واقع كميسيون فرهنگي مجلس بايد بودجه مشخصي در اين زمينه به تصويب برساند و ارگاني موظف به هزينه كردن اين بودجه براي توليد آثار دفاع مقدس باشد. نيازي هم به نيروهاي مسلح نيست. چون به عقيده من اين جشنواره فرهنگي است و باني اش هم مشخص است.
علي اكبري با تاكيد بر اينكه عمده مشكل عرصه فيلم دفاع مقدس مساله سرمايه و بودجه است، يادآور شد:  ما در اين عرصه هنرمند خود داريم. توليد فيلمي همانند " دوئل " نشان داد ما از نظر هنر و هنرمند مشكل نداريم و اگر پول خوبي اختصاص پيدا كند، توليد هم افزايش مي يابد. مساله بر سر اين است كه بايد بودجه مورد نياز تامين و تضمين شود. هنرمندان هم منتظر نمانند كه ابتدا بودجه اي تصويب شود و سپس به فكر توليد بيفتند. آنها مي توانند طرح هايي را تدوين و به متوليان اين عرصه ارايه كنند و از آنها بخواهند تا در جهت تصويب آثار اقدام كنند. زماني كه ما مجموعه تلويزيوني " اصحاب كهف " را توليد مي كرديم،  با دست خالي كار را پيش برديم. پس از مدتي ما به تلويزيون اعلام كرديم چنين پروژه اي در حال توليد است و از آنها نسبت به تامين بودجه درخواست كرديم. مساله ديگر اينكه من از ابتدا هم مخالف بودم كه يك فرد نظامي كار فرهنگي كنند. در مقوله فرهنگ همه چيز به پول و رياست و قدرت مربوط نمي شود، بلكه عرصه فرهنگ دانش و تجربه هم لازم دارد. براي نمونه نخستين جشنواره پليس با درايت كاسه ساز ( دبير جشنواره ) به عنوان يك هنرمند در شرايط بسيار خوبي برگزار شد. به نظر من جشنواره فيلم دفاع مقدس هم بايد به وسيله هنرمندان و اهالي فرهنگ برگزار شود.

عليرضا اسحاقي:
مشكل اصلي سينماي دفاع مقدس مديران هستند

عليرضا اسحاقي كه به عنوان بازيگر، كارگردان ونويسنده  درعرصه توليد فيلم دفاع مقدس حضور دارد، درباره توجه به مساله توليد آثار دفاع مقدس و برگزاري جشنواره فيلم در اين عرصه گفت:  برگزاري جشنواره همانند كوه يخ است كه ما فقط بخش بالايي آن را مي بينيم. در حالي كه بخش عمده آن در پايين و به دور از نگاه قرار دارد. ما بايد به ارزيابي درستي از جايگاه كنوني خود در عرصه توليد اين گونه سينمايي بپردازيم. به عقيده من عناصر زيادي بر اين عرصه تاثير دارند و دلايل زيادي باعث مي شود تا اين عرصه به بن بست برسد. تعدادي از اين مشكلات دروني است كه به عقيده من اين مساله ناگوار است و برخي ديگر مشكلات بيروني از جمله بودجه است كه مي توان از طريق منابع مختلف اين بودجه را براي برگزاري جشنواره در اختيار گرفت.

وي ادامه داد:  ما هنوز در ضبط تصاوير صحنه هاي جنگي با مشكل امكانات مواجه هستيم. من خاطرم هست حدود 20 سال پيش وقتي در يك فيلم جنگي بازي مي كردم، براي اينكه صحنه ها طبيعي از آب در بيايد، درحالي كه من از زير يك مانع عبور مي كردم، از فاصله كمي تير رسام به طرف من شليك مي شود. متاسفانه در حال حاضر نيز پس از گذشت چندين سال هنوز اين مسايل و مشكلات وجود دارد و هنوز براي ضبط برخي از صحنه هاي جنگ ما تلفات مي دهيم. به عقيده من مشكل توليد در عرصه فيلم دفاع مقدس بايد از جهت مديريتي ريشه يابي شود. مساله اول به وجه مديريتي بر مي گردد كه بايد مديران سطوح مختلف فرهنگي عزم جدي در اين زمينه داشته باشند و از تمامي امكانات موجود بهره ببرند. افزايش امكانات ادوات نظامي و توليد با استفاده از دانش نظاميان مي تواند راه حلي براي رفع مشكلات كنوني در عرصه ساخت فيلم باشد. نكته ديگر اينكه ما طي چند سال گذشته اقدام به تربيت عوامل توليد نكرده ايم. در حال حاضر، تعداد كارگردان هاي شاخص دفاع مقدس به عدد انگشتان دست نمي رسند كه اين مساله به دليل عدم توجه به ورود نيروهاي جوان و با استعداد به اين عرصه است. تحقيقات هم در اين عرصه بسيار كم است.
اسحاقي به مساله كيفيت در توليد اشاره كرد و توضيح داد:  بيشتر اوقات يك جشنواره برپا مي شود و برگزار كنندگان جشنواره به دادن آمار و ارقام مختلف مي پردازند و از توليد 15 - 16 فيلم در طول سال خبر مي دهند. در حالي كه اگر در سال تنها 2 فيلم با ارزش توليد شود، بهتر از ارايه چندين فيلم متوسط است. متاسفانه هنرمندان عرصه دفاع مقدس با عدم انسجام و نوعي بي اعتمادي مواجه هستند و از انجام كارهاي گروهي پرهيز مي كنند و به حركت هاي انفرادي روي مي آورند. مساله بر سر اين است كه متوليان امر توليد اين بخش را جدي نمي گيرند. پتانسيل زيادي در اين بخش وجود دارد، اما اهتمام لازم اعمال نمي شود. ما حتي سينماگراني را داريم كه كار خود را از دفاع مقدس آغاز كردند، اما پس از مدتي به ژانرهاي ديگر توجه نشان دادند. به نظر من اين مساله جالب توجه است كه زماني فردوسي با استفاده از اسطورهاي خيالي دست به ايجاد يك اثر ماندگار زد. اما در حال حاضر با وجود اسطوره هاي زنده ما آثار شاخصي ارايه نمي دهيم.

حبيب الله بهمني:
نظاميان اگر به فرهنگ بي توجه باشند ساده انديش اند

حبيب الله بهمني،نويسنده و كارگردان عرصه فيلم دفاع مقدس با تاكيد بر اينكه بايد تمامي ارگان ها به توليد اين بخش توجه داشته باشند، گفت:  ساده انديشي است اگر طراحان عملياتي دفاع كشور به عنصر فرهنگ توجه و دقت كافي نداشته باشند و دفاع را فقط در توجه به مسايل تسليحاتي بدانند. فرهنگ مقاومت و ظلم ستيزي علاوه بر اينكه در دين ما آمده است، يكي از نيازهاي اساسي و ضروري كشور به شمار مي رود. در دنيايي كه به شكل جنگل درآمده و هر لحظه تهديد و حمله از سوي ابرقدرت ها وجود دارد، ما بايد مراقب امكاناتي باشيم كه طي چندين سال به دست ملت ما آمده است و ما از چپاول و نابودي آن جلوگيري كنيم و اين مهم تنها با توجه به ايجاد فرهنگ سلحشوري در ميان مردم كشورمان ميسر مي شود.
وي تاكيد كرد: توسعه روحيه ظلم ستيزي يك نياز عمومي است كه من به عنوان هنرمند همان اندازه نيازمند آن هستم كه يك ارتشي يا سپاهي بايد از آن بهره ببرد. به عقيده من مشكل از جايي شروع مي شود كه استراتژيست هاي نظامي و فرهنگي كشور به مقوله امور فرهنگي بي توجهي نشان مي دهند و در اين امر برنامه ريزي لازم صورت نمي گيرد. به عقيده من اين نگاه بايد تغيير كند. در زمان دفاع مقدس مردم از طريق مسايل فرهنگي بود كه در جبهه هاي نبرد حضور پيدا مي كردند. شهادت را نمي توان با صدور بخشنامه و دستور نهادينه كرد. روحيه شهادت طلبي بايد در بستر فرهنگي صورت بگيرد تا بتوان كار ماورايي كرد. ما يك فرمانده شجاع در نيروهاي نظامي نداريم كه اعلام كند من پول يك تانك سوخته را براي برپايي جشنواره فيلم دفاع مقدس هزينه مي كنيم. چرا فرماندهان نظامي ما عقب مي كشند. چون به عنصر فرهنگ توجه كافي ندارند.

اين تهيه كننده ادامه داد:  ما با مسايل فرهنگي بود كه با عراق تا دندان مسلح جنگيديم. در زمان جنگ تمامي كشورهايي كه امروز با ايران رابطه دوستي برقرار مي كنند، به حمايت از عراقي ها مي پرداختند. آنچه كه در اين ميان باعث پيروزي ما شد مسايل تسليحاتي نبود. بلكه ما از نظر فرهنگي توانستيم بر دشمن فايق بياييم. در حال حاضر نيز بايد به فرهنگ ايثارگري، شهادت و مبارزه با ظلم توجه كافي صورت بگيرد. برپايي يك جشنواره به خودي خود ملاك نيست. آنچه كه به اين جشنواره اعتبار مي دهد، محصول فرهنگي است كه در قالب آن توليد مي شود و مي تواند با ميليون ها نفر ارتباط برقرار كند. 

"ادامه دارد"

کد خبر 185473

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha