اين نويسنده و پژوهشگر ادبيات در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ، با بيان اين مطلب ، افزود : نقد ادبيات داستاني ، اين سالها در كشور ما عرصه اي فعال بوده است . عرصه نقد ادبي در كشور ما ، از دو بخش مباحث تخصصي نقد - كه به ديدگاه هاي تكنيكي و براساس يك نظريه خاص مطرح مي شود - و ذوقي و تصويري - كه نقدهاي سليقه اي را در بر مي گيرد - برخوردار است .
دكتر سيما وزيرنيا تصريح كرد : به اعتقاد من ، درهردوعرصه ازحيث طرح و امتيازدهي به داستانها تندروي شده است ، من فكرمي كنم داستانهايي كه درمسابقات متعدد مطرح مي شوند و جايزه مي گيرند ، ازجايگاه واقعي برخوردارنيستند و در حدي نباشند كه تا اين اندازه به آنها بها داده شود . به اعتقاد من نقد ، فعال و در عين حال خوب و حرفه اي شده است ، اما در اين حوزه فعال ، بخش نقد تفسيري و بي ذوقي نيز وجود دارد مانند كسي كه در يك نوشته داستان را تعريف كرده و در مورد شخصيتهاي آن توضيح داده و اسم آن را نقد مي گذارد.
وي اضافه كرد : يك سري ازنقدها مربوط به نتايج برگزاري جشنواره ها و مسابقات هستند كه من احساس مي كنم كه اين نقدها خيلي خالي ازغرض نيستند ، يعني برنامه هايي است كه بعضي از اين داستانها بالا برود يعني بعضي از نقدها سليقه اي و گروه گرايي شده است.
دكتر وزيرنيا : تا چه وقت و تا چند چاپ بايد به تصحيح متون بپردازيم ؟ تحقيق هاي ادبي هم خيلي تكراري شده و جذابيتي براي مخاطب ندارد، بنابراين من تا حدي به ناشران حق مي دهم . |
دكتر وزيرنيا از زير بارنرفتن ناشران درانتشارآثار ادبي سخن گفت و خاطرنشان ساخت : به احتمال قوي ، چون اقتضاي جامعه به سمت مسائل سياسي و اجتماعي است ، ناشران بيشتر در اين زمينه فعاليت مي كنند . همچنين كارهاي ادبي خلاق و نو كم عرضه مي شود ، مثلا تصحيح متون ، تا چه وقت و تا چند چاپ بايد به تصحيح متون بپردازيم ؟ تحقيق هاي ادبي هم خيلي تكراري شده و جذابيتي براي مخاطب ندارد ، بنابراين من تا حدي به ناشران حق مي دهم چون بايد دراين زمينه كارهاي نو و خلاق عرضه شود تا ناشران هم با استقبال به چاپ كتابهاي ادبي روي آورند .
نظر شما