به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر"، اين نشست كه به اهتمام رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي وبا همكاري دانشكده فلسفه دانشگاه مسكو برگزار شد ازويژه برنامه هاي چهارمين كنگره سراسري فلاسفه روسيه محسوب مي شود كه با استقبال گرم وكم نظيرفلاسفه وانديشمندان روس مواجه شد.
در آغاز نشست فلسفه معاصر ايران، پروفسورولاديمير ميرونوف رئيس دانشكده فلسفه با تشكر از حضور هيات برجسته فلاسفه ايران اين ابتكار رايزني فرهنگي را مورد تقدير قرارداد وآن را اقدامي ارزشمند در جهت آشنايي فلاسفه روسيه با جريان فلسفه در ايران امروز دانست.
در اين نشست دكتر داوري رئيس فرهنگستان علوم ، دكتر اعواني رئيس موسسه پژوهشي حكمت وفلسفه ايران ، دكتر غلامحسين ابراهيمي ديناني ودكترمصطفي محقق داماد در سخنراني هاي خود سير وجريان فلسفه معاصر وجايگاه فلسفه در ايران امروز را از جنبه هاي گوناگون تشريح كردند .سپس تعداد قابل توجهي از فلاسفه روسيه وساير كشورها پرسش هاي خود را در مورد جايگاه فلسفه وفلسفه اسلامي در ايران وتفاوت رويكردهاي فلسفي ايران امروز مطرح كردند كه پاسخ هاي مناسبي از سوي انديشمندان ايراني به آنهاارائه شد.
بر اساس گزارش رايزني فرهنگي ايران در روسيه ، دكتر محقق داماد در پاسخ به جايگاه فلسفه در ايران امروز اظهار داشت ، انقلاب اسلامي ايران به رهبري شخصي انجام شد كه هم فيلسوف بود وهم فقيه . به نظر من در دوران پس از انقلاب اسلامي ، فلسفه ايران وارد عرصه تجديد حيات و بازسازي خود شده است .
دكتر ديناني نيز در بخشي ازسخنان خود با اشاره به سابقه فلسفه دردوران پيش از اسلام وخدمات ايرانيان به فلسفه اسلامي اظهار داشت بيش از 90 درصد از فلاسفه اسلامي ايراني هستند وافرادي چون فارابي ، ابن سينا،سهروردي وملا صدرا ايراني بوده اند .
وي در ادامه گفت : اسلامي كه فلاسفه اسلامي مانند سهروردي تعريف وتفسير مي كنند اسلامي است معقول ، متفكرانه ، مهربان ولطيف .
در ادامه نشست، دكتر اعواني در پاسخ به سوال يكي ازفلاسفه روسي در خصوص تعامل فلسفه اسلامي با فلسفه غرب اظهار داشت : غرب از طريق ترجمه متون فلسفه اسلامي ايران در قرن 11 به شناخت كاملتري ازارسطو وفلسفه يونان رسيد ، و با وجود اينكه فلسفه ايران وارث فلسفه يونان بوده اما علاوه بر اين وارث حكمت ايران باستان ، حكمت هند وحكمت نبوي نيز بوده است و به همين دليل غرب واسلام دو گرايش فلسفي متفاوت دارند.
وي همچنين افزود : مدرنيته فلسفه دارد ولي اين فلسفه داراي حكمت معنوي نيست . اگر بپذيريم كه جهان امروز به معنويت نياز دارد حكمت اسلامي بهترين سرچشمه اين معنويت است .
دكتر داوري نيز در پاسخ به سوال يكي از شركت كنندگان در خصوص ديدگاه فلسفه به آينده جهان پاسخ داد : در طول تاريخ فيلسوفان طراحي آينده كرده اند اما آنها غيبگو نيستند . به نظر من فيلسوفان ، شاعران و پيامبران آدمي را تعريف مي كنند و اين آدمي است كه آينده را تعريف مي كند.
نشست مذكور به دليل كثرت شركت كنندگان وسوالات بسيار آنان پيش از پاسخ به همه سوالات پايان يافت . در پايان نشست رئيس دانشكده فلسفه از اينكه از طريق سخنان هيات ايراني با دنياي فلسفه ايران آشنا شده اند ابراز خرسندي كرد .
نشست فلسفه معاصر ايران با حضور فيلسوفان ايران ، روسيه و ساير كشورها در محل دانشگاه دولتي مسكو برگزار شد .
کد خبر 189007
نظر شما