۲۰ خرداد ۱۳۸۴، ۱۲:۴۹

"گزارش اختصاصي مهر "

قرارداد صادرات گاز ايران به هند نهايي مي شود

قرارداد صادرات گاز ايران به هند نهايي مي شود

تفاهم نامه صادرات سالانه 5 ميليون تن LNG ايران بين ايران و هند نهايي مي شود و اين در حالي است كه دو كشور سالها است براي امضاي آن انتظار كشيده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي مهر ، بالاخره بعد ازچندين  سال انجام مذاكرات ميان ايران ، هند و پاكستان براي صادرات گاز ايران به اين  كشوها ، انتظارها به سر آمد و قرارداد صادرات گاز ايران به كشوربه مرحله نهايي شدن رسيد .

بيش از ده سال از عمر اين مذاكرات مي گذرد مذاكراتي كه هر بار بعد از ملاقات وزيران اين كشورها به نوعي بي نتيجه مي ماند.

 به طوري كه اين موضوع به تدريج به يك موضوع سياسي تبديل شد كه نه تنها ذهن وزيران سه كشور را به خود مشغول كرد بلكه به دستاويزي براي كشورهاي توسعه يافته براي تهديد كشور هند تبديل شد تا هند به وسيله آن تحت فشار قرار دهند تا قرارداد واردات گاز از ايران به كشورش را فراموش كرده و به فكر منبعي ديگر براي تامين سوخت باشد .

براساس  گزارشات دريافت شده ،  افزايش روز افزون تقاضاي انرژي پاكستان و هند ، علاقه مندي آنها را به اجراي خط لوله انتقال گاز از ايران افزايش داد به طوري كه آمار منتشره نشان مي دهد كه تقاضاي انرژي اين دوكشور از 60 تا 70 ميليون ليتر مكعب گاز به بيش از 110 ميليون ليتر مكعب در روز رسيده است .

معاون امور بين الملل وزارت نفت در اين باره معتقد است : پيش از اين، پيش بيني مي شد كه خط لوله انتقال گاز ايران به هند ، تامين كننده حدود 60 تا 70 ميليون متر مكعب گاز از تقاضاي روزانه هند و پاكستان باشد ولي تقاضاي نهايي اين دو كشور هم اكنون به بيش از 110 ميلون متر مكعب در روز رسيده است .

 با توجه به اينكه رشد  مصرف كشورهايي همچون چين و هند با رشد اقتصاد آنها به طور روز افزون در حال افزايش بي سابقه اي بوده است، برهمين اساس هدف از انعقاد قرارداد ميان هند و ايران تبديل شدن ايران به يك منبع بزرگ تامين كننده گاز مي باشد.

 به عبارت ديگر بدين ترتيب ايران مي تواند امنيت انرژي سوخت اين كشورها را تامين كند و اين در شرايط امروزي كه امنيت انرژي به دليل شرايط بازار به طور مداوم درحال به مخاطره افتادن است ، بسيار مهم است .

معاون امور بين الملل وزارت نفت، صادرات گاز ايران به صورت LNG و با خط لوله را دو محور اصلي مذاكرات دو كشور در روز سه شنبه اعلام كرد و افزود : در اين نشست ها ، برخي از جنبه هاي مربوط به خط لوله صادرات گاز ايرن به هند ، در قالب تفاهم اخير هند با پاكستان قطعي خواهد شد .

از سويي ديگر،هند در نظر دارد ابتدا روزانه 36 ميليون متر مكعب گاز در سال 2009 دريافت كند و سپس اين ميزان را به 48 ميليون و در نهايت به روزانه 60 ميليون افزايش دهد .

به گزارش خبرنگار مهر ، هم اكنون ايران توافق هايي را براي صادرات 10 ميليون تن LNG به چين  و 5 تا 7 ميليون تن به هند را داشته است و توليد 18 تا 20 ميليون تن ال ان جي را در قالب دو پروژه دارد  كه شركتهاي توتال ، شل درحال بررسي آن هستند .

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 193144

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha