۲۰ خرداد ۱۳۸۴، ۱۳:۱۴

ترجمه كتاب "نقد عقل عملي كانت" منتشر مي شود

ترجمه كتاب "نقد عقل عملي ايمانوئل كانت"، فيلسوف آلماني، از سوي دكتر انشاءالله رحمتي منتشر مي شود.

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" كتاب نقد عقل عملي كانت از دو بخش تشكيل شده است. بخش اول به آناليتيك عقل عملي محض اختصاص دارد. كانت در اين بخش به مباني اساسي عقل و قانون اخلاق و اينكه چگونه مباني عملي عقل چيزي جز خود عقل نيست مي پردازد. كانت معتقد است كه تمايلات مثبت و منفي نمي تواند مبناي اخلاق باشد چرا كه مبناي اخلاق فقط مباني عقلاني است.

بخش دوم كتاب ديالكتيك عقل عملي محض است. كانت در اين بخش مفاهيمي مثل خلود نفس و وجود خدا و اختيار بشر را مورد بررسي قرار مي دهد.

كتاب اصلي "نقد عقل عملي كانت" به زبان آلماني است و دكتر انشاء الله رحمتي، استاد فلسفه دانشگاه آزاد، اين كتاب را از دو ترجمه انگليسي و يك ترجمه عربي، ترجمه كرده است.

ايمانوئل كانت در سال 1724 در شهر كونيگزبرگ آلمان متولد شد. بعد از گذراندن دوران مدرسه او در دانشگاه همين شهر به تحصيل در رشته هاى رياضيات، علوم طبيعى، خداشناسى، فلسفه و ادبيات لاتين  مشغول شد. با طى دوره دكترا و دريافت نشان پرفسورى در سال 1781 با چاپ اوليه و در سال 1787 با چاپ دوم كتاب "سنجش خرد ناب" او فيلسوف شناخته شده و معروفى در جهان بود. كانت هشتاد سال در اين شهر زندگى كرد و در همان جا درگذشت. او بعنوان مهمترين نماينده تفكر فلسفى روشنگرى شناخته شده است.

ايمانوئل كانت روشنگرى را در نفى بندگى انسان كه نتيجه عدم توانايى براى كاربرد نيروى عقلانى اوست مى بيند. به همين دليل روشنگرى به نظر كانت در توانايى انسان براى پيروى از عقل خود و شعور آگاهانه و مستقل خود اوست،  در استقلال معنوى انسان از قيود و قوانين محدود كننده كه آزادى انسان را از او سلب كرده و باعث بندگى فكرى او مى شود.

از اين روست كه او روشنگرى را در شجاعت انسان در كاربرد عقل خود  تعريف مى كند. چرا كه تنها در اينصورت است كه انسان از شخصيت و حرمت انسانى خود برخوردار شده و استقلال و آزادى فردى خود را حفظ مى كند.

او معتقد است كه دو عامل باعث مى شود انسان از عقل خود استفاده نكند  يكى تنبلى و ديگرى عدم شهامت. اين موضوعى است كه باعث بردگى معنوى انسان مى شود و به مكانيزم مريد و مراد، به ساختارهاى برده كننده و برده شونده  كشيده مى شود.
از همين جا عنصر اصلى روشنگرى در تفكر كانت بخوبى نمايان مى شود و آن چيزى نيست غير از آزادى.

شايان ذكر است كانت از پرطرفدارترين فيلسوفاني در محافل فلسفي ايران است. برخي از آثار او تا كنون ترجمه و رساله هاي مختلفي نيز درباره آراي وي منتشر شده است. سال گذشته نيز در تهران سه همايش بين المللي درباره كانت برگزار شد. 

کد خبر 193322

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha