۲ اسفند ۱۳۹۱، ۸:۵۹

مهر گزارش می‌‌دهد/

بیشترین سود خرما نصیب دلالان می‌شود/ دست خالی کشاورزان

بیشترین سود خرما نصیب دلالان می‌شود/ دست خالی کشاورزان

بوشهر - خبرگزاری مهر: کشاورزی و نخل‌داری یکی از مشاغل سخت است که با وجود سختی‌های فراوان این کار، به جای اینکه بیشترین سود کار به کشاورزان زحمت‌کش برسد، این دلالان و واسطه‌ها هستند که بیشترین سود را می‌برند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان بوشهر دارای بیش از 4.5 میلیون اصله نخل است که این نخیلات نقش بسیار مهمی در تولید خرمای کشور دارند و بسیاری از مردم استان بوشهر نیز از طریق همین نخیلات و با کار کردن در بخش‌های مختلف باروری و برداشت خرما از نخیلات امرار معاش می‌کنند.

کار کردن در باغات سختی‌های فراوانی را برای کشاورزان دارد. ارتفاع بلند نخیلات باعث می‌شود تا انجام عملیات‌های مختلف بر روی نخیلات نیز با سختی‌های زیادی همراه شود و تنها افراد معدودی می‌توانند در این ارتفاع کار کنند.

عملیات‌هایی مانند شخم‌زدن، کود دادن، آبیاری، هرس‌کردن نخل، گرده افشانی، برداشت و بسیاری از کارهای اینچنینی باید برای به دست آوردن خرما انجام شود که این فعاليتها هزینه‌های بسیاری را برای کشاورزان و نخلداران در پی دارد.

نخل‌داری سختی‌های فراوانی دارد ولی درآمدش کم است

محمدی یکی از نخلداران دشتستانی است که از درآمد خود راضی نیست و با اشاره به سختی‌ها و هزینه‌های فراوانی که برای فرآوری خرما انجام می‌دهد، سود چندانی را دریافت نمی‌کند.

این کشاورز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نخیلات در فصول مختلف سال نیاز به انجام کارهای سخت و طاقت‌فرسایی دارد که متاسفانه علی‌رغم این کارهای سخت، سود مناسبی از این فعالیت‌ها نصیب کشاورزان نمی‌شود.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1391/12/02/IMG01543047.jpg

وی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که ما در این زمینه داریم این است که برخی از واسطه‌ها کل بازار را در اختیار می‌گیرند و با قیمت پائینی خرما را از کشاورزان می‌خرند و با قیمت بیشتری می‌فروشند.

مهرآوران یکی دیگر از کشاورزان نیز با انتقاد از کارهای دلالان بازار خرما، بیان داشت: دلالان بیشترین سود را در بازار خرما می‌برند و خرما را با قیمت پائینی از کشاورزان و نخل‌داران می‌خرند و با قیمتی بس بیشتر به فروش می رسانند.

وی خواستار ساماندهی بازار خرما در استان بوشهر برای حمایت از کشاورزان و نخل داران شد و اضافه کرد: مسئولان باید تلاش کنند تا دست این واسطه‌ها را قطع کنند تا هم مصرف‌کننده نهایی بتواند خرما را با قیمت کمتری بخرد و هم کشاورزان بتوانند به سود واقعی خود دست یابند.

دلالان ظرف سه ماه 5 برابر تلاش یک سال نخل‌داران سود می‌کنند

صابری یکی دیگر از کشاورزان دشتستانی نیز در گفتگو با مهر به سود پائین کشاورزان اشاره کرد و بیان داشت: کشاورزان علی‌رغم تلاش بسیار زیادی که در طول سال انجام می‌دهند، سود زیادی را نمی‌برند.

وی افزود: در حالی که امسال و با افزایش قیمت‌ها و تورم بالای اجناس امیدوار بودیم که خرما نیز با قیمت بالایی به فروش برود، بسیاری از کشاورزان خرمای خود را با قیمتی زیر یک‌هزار تومان به فروش رساندند که با حساب هزینه‌های سالانه تولید هر کیلو خرما سود خاصی نصیب کشاورز نمی‌شود.

این کشاورز ادامه داد: در حالی که هر کشاورز حدود 200 تومان از فروش هر کلیو خرما سود می‌کند، شاهدیم که واسطه در مدت زمان دو تا سه ماه و بدون هیچگونه زحمتی حدود یک هزار تومان بر روی هر کیلو خرما سود می‌کنند که پنج برابر سود یک کشاورز است.

وی افزود: باید شرایطی ایجاد شود که دولت حمایت بیشتری از نخل‌داران داشته باشد و با خرید تضمینی خرما با قیمتی مناسب از کشاورزان، زمینه را برای تلاش بیشتر کشاورزان ایجاد کند.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1391/12/02/IMG01541668.jpg

ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی برای حمایت از نخل‌داران

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اعلام حمایت از کشاورزان و فعالان بخش خرما، اظهار داشت: استان بوشهر یکی از قطب‌های تولید خرما در کشور است که باید تلاش کنیم از فعالان این عرصه حمایت لازم را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد ادامه داد: یکی از راهکارهای مهم برای حمایت از نخل‌داران، ایجاد صنایع تبدیلی در سطح استان است که می‌تواند در خرید خرما از کشاورزان با قیمت مناسب و فرآوری آن هم حمایت از کشاورزان باشد و هم در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان نقش مهمی داشته باشد.

وی با انتقاد از دلالان و واسطه‌های بازار خرما، تصریح کرد: باید تلاش کنیم دست دلالان و واسطه‌ها را از بازار خرما کوتاه کنیم و با ایجاد ارتباط مستقیم بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان، بازاری سالم برای فروش خرما داشته باشیم.

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت توسعه صنایع بسته‌بندی در سطح استان بوشهر، خاطرنشان ساخت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند در افزایش قیمت خرما و سود بیشتر کشاورزان نقش داشته باشد، ایجاد صنایع بسته‌بندی است که متاسفانه به خوبی در استان بوشهر به آنها توجه نشده است.

وی ادامه داد: با ایجاد و راه‌اندازی شرکت‌های بسته‌بندی صنعتی خرما، می توان محصولی با کیفیت‌تر و مناسب‌تر را به بازار ارائه داد و از این طریق هم فروش خرما بیشتر می‌شود و هم قیمت بهتری برای آن ایجاد می شود.

حجت‌الاسلام موسوی‌نژاد با تاکید بر لزوم نظارت مستمر مسئولان بر بازار خرما، اضافه کرد: نظارت مستمر و مداوم می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در بهبود وضعیت نخل‌داران و کشاورزان داشته باشد.

ضرورت مقابله با دلالان خرما/ سود چند برابری واسطه‌ها

نماینده شوراهای اسلامی آبپخش در امور باغداران نیز با اشاره به برخی از مشکلات و نیازهای کشاورزان و نخل‌داران اظهار داشت: مقابله با افراد سودجو که به اشکال مختلف سعی در تضییع حقوق کشاورزان دارد از مسائلی است که باید به‌طور جدی در دستور کار تمامی مسئولان ذی‌صلاح قرار گیرد.

حسن فریبرزی اضافه کرد: حذف یارانه‌های بخش کشاورزی مشکلات و فشارهای فراوانی برای کشاورزان و فعالان این صنعت ایجاد کرده و با وجود اینکه قرار بود سوبسید به سموم و کودهای شیمیای، بذور کشاورزی و ... پرداخت شود ولی حمایتی در این زمینه شاهد نبوده‌ایم.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1391/12/02/IMG01544457.jpg

این مسئول با انتقاد از سیاست‌های کشاورزی اذعان داشت: محور اصلی توسعه کشور را صنعت کشاورزی معرفی می‌کنیم و تبلیغات گسترده‌ای در این زمینه انجام می‌دهیم، ولی بر خلاف تبلیغات گسترده هنوز کشاورزان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

فریبرزی گفت: دلالان بازار خرما پس از خریداری خرما به قیمتی بین 800 تا هزار تومان اقدام به فروش خرما در سه ماهه پایانی سال با قیمتی بین 2 هزار تا 2 هزار و 500 تومان کرده‌اند که این امر سبب شده هزینه‌های جاری باغداران در مراحل داشت تا برداشت بیش از 2 برابر افزایش یابد.

کشاورزان آبپخشی فاقد امکانات بسته‌بندی محصولات کشاورزی

 رئیس شورای اسلامی شهر آبپخش نیز در این زمینه گفت: یکی از نیازها و خواسته‌های اساسی شورای اسلامی شهر آبپخش که در حوزه‌ باغداری شاهد آن هستیم ایجاد واحد‌های صنعتی بسته‌بندی خرما است که تاثیر به‌سزایی در بهبود وضعیت بازار فروش خرمای تولیدی کشاورزان این منطقه دارد.

مصطفی رضائی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشاورزان آبپخشی فاقد هرگونه امکانات در زمینه بسته‌بندی محصولات کشاورزی هستند و به ناچار با امکانات ابتدایی اقدام به بسته‌بندی خرمای خود می‌کنند که سبب کاهش بازده کاری ایشان شده و سرعت تولید‌کنندگان در امر بسته‌بندی را به شدت کاهش داده است.

وی ابراز داشت: راه‌اندازی مجدد شرکت بسته‌بندی خرمای آبپخش از مسائل مهمی است که شورای اسلامی شهر آبپخش پیگیری‌های فراوانی در این زمینه انجام داده و در سال‌های اخیر همواره در راس خواسته‌های کشاورزان این منطقه قرار داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر آبپخش با تاکید بر آنکه راه‌اندازی مجدد شرکت بسته‌بندی خرمای آبپخش از نیازهای کشاورزان دشتستان محسوب می‌شود، افزود: راه‌اندازی مجدد شرکت بسته‌بندی خرمای آبپخش که در سال‌های اخیر به دلیل بدهی‌های بانکی تعطیل شده موجب بهبود وضعیت کشاورزان شهرستان دشتستان و منطقه آبپخش می‌شود.

رضایی با اشاره به نقش این شرکت در ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان منطقه گفت: فعالیت مجدد این شرکت حداقل زمینه‌ساز ایجاد 200 فرصت شغلی در شیفت‌های مختلف کاری در این شرکت و بیش از این میزان در خارج از این شرکت می‌شود.

......................
گزارش: سعید رضائی

کد خبر 2002122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha