۱۰ تیر ۱۳۸۴، ۱۲:۴۶

در جلسه نقد فيلم بي خوابي مطرح شد

جواد طوسي : مي توان پرونده هاي واقعي را به فيلم هاي پليسي موفق تبديل كرد

بهتر است در سينماي پليسي مان از مضاميني استفاده كنيم كه به مخاطب شناسي بهتر منجر شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر "مهر" به نقل از روابط عمومي موسسه فرهنگي هنري ناجي هنر جواد طوسي منتقد سينما پس از نمايش فيلم « بي خوابي» به كارگرداني كريستوفر نولان از سري برنامه هاي كانون فيلم ناجي هنر در جلسه نقد و بررسي اين فيلم ضمن بيان اين مطلب « بي خوابي » را الگوي مناسبي براي سينماي پليسي ايران دانست و گفت: اگر قرار باشد گونه پليسي در كشورمان به درستي تجربه شود اين فيلم مي تواند بستر مناسبي براي شكل گيري آن باشد.

وي افزود: ضمن اينكه بايد بخشي از توليدات خودمان را به پليس ملي اختصاص دهيم در مواردي هم بايد پليسي چند وجهي، آسيب پذير و خاكستري داشته باشيم و با تمهيداتي در متن كار بستر تبديل شخصيتي تخت را به يك فرد باور پذير ايجاد كنيم.

طوسي مجموعه هاي پليسي « سرنخ » و « دايره ترديد » را نمونه هاي موفقي از اين دست دانست و اظهار داشت : اينها توانستند با مخاطبان رسانه ارتباط منطقي تري برقرار كنند و شخصيت هايي طبيعي نشان دهند.

اين منتقد در ادامه فيلم « بي خوابي » را نمونه متفاوتي از سينماي پليسي خواند و از اين اثر به عنوان يك فيلم شاخص نوآور معاصر ياد كرد و گفت: فضاي استريزه شده ، شخصيتي كه خود به نوعي راوي داستان است و نگاه ترديد گرانه حاكم بر فيلم از نمونه هاي اين سينما است كه در اين فيلم به عينه ديده مي شود.

وي يكي از شاخصه هاي اين كار را فيلمنامه آن دانست و تصريح كرد: نمونه اي هم از اين اثر در سال 1977 ساخته شده كه در دوران خودش يكي از فيلم هاي موفق بوده است اما فيلم كريستوفر نولان اوج و فرود و نقاط تعليق خيلي خوبي دارد.

طوسي مجددا با اشاره به سينماي پليسي ايران كارهايي از ساموئل خاچيكيان را به همراه فيلم هاي « صادق كرده» ف « بازجويي يك جنايت » ، « ضيافت » ، « جنايت » ، « تيغ و ابريشم » ، « سايه به سايه » ، و « نسل سوخته » را نمونه هاي موفقي از سينماي پليسي و استفاده از شخصيت پليس دانست و تاكيد كرد: در آثار پليسي مان به لحاظ ضعف و فقدان مالي از نظر تكنيكي و اجرايي موفقيت كمتري داشته ايم پس چه بهتر است به سراغ كارهايي رويم كه منجر به مخاطب شناسي بهتر گردد.

اين منتقد با بيان اينكه مسئله تحقيق در توليداتمان ناديده گرفته شده است با اشاره به ماجراي بيجه قاتل پاكدشت گفت: ما نبايد از واقعيت ها فرار كنيم اين مورد خوبي براي نيروي انتظامي و قوه قضائيه بود و بايد از اين موقعيت به عنوان يك متريال استفاده مي گردند كه مي توانست تجربه خوبي باشد. متاسفانه از اين موضوع نه در سينماي مستند و نه در سينماي داستاني استفاده شد. اين وجوه چند گانه است كه فيلم را در تاريخ ثبت مي كند.

برگزاري جلسه نقد و برسي فيلم " بي خوابي " عصر پنجشنبه 9 تير ماه نخستين جلسه  از سري برنامه هاي كانون فيلم ناجي هنر را پايان داد .

کد خبر 201652

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha