۱۴ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۳۴

گزارش خبری/

لرستان دیار زیبایی های شگفت انگیز طبیعت/ ضرورت توجه به صنعت "اکوتوریسم"

لرستان دیار زیبایی های شگفت انگیز طبیعت/ ضرورت توجه به صنعت "اکوتوریسم"

خرم آباد - خبرگزاری مهر: لرستان به عنوان استانی چهار فصل با طبیعتی شگفت انگیز و پر رمز و راز دارای ثروتی خفته است که می توان با شکوفا کردن صنعت اکوتوریسم این سرمایه خفته را به صورت درآمد وارد رگ های اقتصاد این استان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، لرستانیها در سرزمینی زندگی می کنند که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب با جاذبه های رنگارنگی آذین بسته شده که باید قدردان تمام این نعمت های خدادادی باشیم و از آنها برای توسعه اقتصادی استان نهایت استفاده را ببریم.

لرستان را می توان سرزمین کوه های سربه فلک کشیده، رودخانه های خروشان و آبشارهای سحرانگیز، دشت های بهشتی، دریاچه های منحصر به فرد، تالابهای بکر و جنگلهای انبوه بلوط نامید، جایی که یک قطعه ناب از طبیعت بهشت وار ایران اسلامی را در خود جای داده است.

شاید در کمتر جایی بتوان به فاصله چند کیلومتری تالابهای منطقه گرمسیر پلدختر به رشته کوه پربرف اشترانکوه و تونل برفی ازنا رسید، چهارفصل بودن لرستان فرصتی است که به نظر می رسد کمتر به آن پرداخته شده است.

این در حالی است که امروزه صنعت گردشگری در تجارت جهانی رتبه نخست را به خود اختصاص داده و در حقیقت بزرگترین منبع ارزآوری در صادرات به شمار می رود به طوریکه میلیون ها نفر در جهان را به خدمت گرفته است.

لرستان، موقعیت منحصر به فرد و جاذبه های مغفول

موقعیت منحصر به فرد استان لرستان به لحاظ نقش شاخص ارتباطی از دیگر مزایای این استان زرخیز است. لرستان از شمال به استان های مرکزی و همدان، از جنوب به استان خوزستان، از خاور به استان اصفهان و از باختر به استانهای کرمانشاه و ایلام محدود می شود.

موقعیت ویژه استان در بین استانهای مذکور، لرستان را به عنوان شاهراهی ویژه برای ارتباط شمال - جنوب و شرق - غرب تبدیل کرده است و همین فاکتور می تواند زمینه جذب بسیاری از مسافران عبوری از این استان را فراهم آورد.

وجود جاذبه های طبیعی مانند آبشارها از جمله آبشار بیشه، آبشار نوژیان، آبشار آب سفید، آبشار وارک، آبشار تله زنگ، چشمه های آب معدنی نظیر چشمه گراب کوهدشت، چشمه گراب امامزاده حسن الیگودرز، چشمه گوگردی برآفتاب طلایه چم سنگر و چشمه سراب در دهقان کاکاشرف، دریاچه های دیدنی مانند دریاچه گهر و دریاچه کیو، تالاب های زیبا مانند بیشه دالان بروجرد و تالابهای هفتگانه پلدختر این استان را به لحاظ طبیعت گردی در میان دیگر استانهای کشور شاخص کرده است.

لرستان سرزمین کوه، جنگل، آبشار، رودخانه و دشت

لرستان سرزمینی کوهستانی است و کوهها نیمی از مساحت آن را پوشانیده اند. در این استان 35 قله با ارتفاع بیش از سه هزار متر وجود دارد. این کوهها در سراسر سال پوشیده از برف هستند و از منابع آبی مهم استان به شمار می روند و دریاچه های زیبای این کوهها در حوزه آبریز رودخانه دز قرار دارند.

این در حالی است که لرستان یکی از استانهایی است که دارای دشت های هموار و سرسبز فراوانی برای طبیعت گردان است. از جمله دشت های استان لرستان می توان به دشت سیلاخور، دشت الیگودرز، دشت الشتر، دشت کوهدشت و دیگر دشتهای پراکنده این استان اشاره کرد.

همچنین پر آب ترین حوزه های آبریز ایران در خاک و پهنه جغرافیایی استان لرستان وجود دارد که این امر موجب ایجاد طبیعتی سرسبز و بهشت وار در این قطعه از سرزمین ایران شده است.

در استان لرستان بیش از 33 رودخانه دائمی جریان دارد که بر اساس حوضه آبریز به سه دسته اصلی تقسیم می شوند. رودهای حـوضـه دز و رودهـای حوضـه کـرخه در مجـموع 96 درصـد سطح استـان را دربـر مــی گیرند و رودهای حوضه مرکزی که سطح کوچکی از شرقی ترین قسمت استان را به خـود اختصاص داده اند.

وجود 50 آبشار بزرگ و کوچک در پهنه لرستان

این در حالی است که وجود این رودخانه های بزرگ و پر آب موجب ایجاد آبشارهای منحصر به فردی در مسیر جریان این رودخانه ها در دل صخره های این استان شده است.

در حال حاضر بالغ بر 50 آبشار بزرگ و کوچک در پهنه استان لرستان وجود دارد که بخش عمده ای از این آبشارها در مسیر رودخانه های این استان قرار گرفته اند.

وجود رودخانه ها، تالاب های منحصر به فرد، دریاچه های وسیع، کوههای سربه فلک کشیده، دشتهای فراخ و آبشارهای منحصر به فرد ویژگی های خاص پهنه لرستان است که با گذاشتن قطعه جنگل های انبوه و مراتع بکر پازل این بهشت زیبا تکمیل می شود.

بنابراین گزارش نیمی از مساحت استان لرستان پوشیده از جنگل و مرتع است. بیشتر جنگلهای لرستان از نوع بلوط است. پراکندگی درختان بنه، بادام و بلوط بر اساس ارتفاع از سطح دریا تغییر می کند.

ضرورت توجه به صنعت اکوتوریسم در سال حماسه اقتصادی

با این همه زیبایی هنوز لرستان به لحاظ جذب طبیعت گردان با توفیق چندانی مواجه نبوده است تا از صنعت اکوتوریسم در لرستان به عنوان صنعتی مغفول نام برده شود، صنعتی که در صورت شکوفایی می تواند ضمن درآمدزایی برای مردم منطقه کمتر توسعه یافته لرستان در راستای کاهش نرخ بیکاری در این استان موثر باشد.

شاید یکی از عواملی که بر توسعه و رشد صنعت گردشگری و اکوتوریسم لرستان تاثیر منفی گذاشته است وجود ضعف در زمینه زیرساختها و امکانات مراکز گردشگری استان بوده است، موضوعی که بارها توسط طبیعت گردان به آن اشاره شد تا در این راستا حرکت های خوبی در استان آغاز شود، حرکت هایی که امسال موجب رشد 120 درصدی اقامت گردشگران در استان شد.

و البته همانطور که مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان نیز به خوبی به آن اشاره کرد هنوز در این زمینه با حد مطلوب فاصله داریم، فاصله ای که در صورت توجه به تقویت زیرساخت های این بخش می تواند در مدت زمان کوتاه تری پر شود.

توسعه زیرساخت های حوزه گردشگری، توجه نسبی به عمران شهری در مرکز لرستان، احداث مجتمع تفریحی گردشگری چهارده معصوم که به بام خرم آباد شهرت یافته است، احداث راه دسترسی و زیرساخت های لازم در محل آبشارهای دیدنی لرستان و ... از جمله فعالیتهای انجام گرفته در این حوزه است که به نظر جای کار بیشتری دارد.

و اما در سال "حماسه اقتصادی، حماسه سیاسی" با توجه به تاکیدی که رهبر فرزانه انقلاب بر توجه به قابلیتها و استعدادهای داخلی داشته اند و ضرورت شکوفایی در این بخش به نظر می رسد باید بیش از هر زمان دیگری به ظرفیت صنعت پردرآمد اکوتوریسم توجه شود، صنعتی که در صورت شکوفایی می تواند جذب گردشگران از جای جای کشور و حتی دنیا به لرستان را در پی داشته باشد.

کد خبر 2025268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha