۱۵ تیر ۱۳۸۴، ۱۵:۰۲

در سلسله ميزگردهاي پژوهشي "سينما" مطرح شد:

حيدريان: در ايران چرخه توليد، توزيع و نمايش فيلم برعكس است / آزما: 12درصد جوانان مايلند فيلم خارجي ببينند

حيدريان: در ايران چرخه توليد، توزيع و نمايش فيلم برعكس است / آزما: 12درصد جوانان مايلند فيلم خارجي ببينند

به نظر من تاكنون در سينما حركت هاي بسياري انجام شده است. برعكس بودن چرخه توليد، توزيع و نمايش فيلم در ايران، نسبت به سينماي جهان نياز به تحقيقات گسترده اي دارد و نمي توان به راحتي اين قضيه را رد يا قبول كرد.

به گزارش خبرنگار سينمايي "مهر"، بعد ازظهر روز گذشته، هفتمين ميزگرد از سلسله ميزگردهاي پژوهشي گروه "سينما" با عناوين "مطالعه چگونگي افزايش رغبت تماشاگران به استفاده از سينما و بررسي راه كارهاي انسجام بخشي به چرخه توليد، توزيع و نمايش آثار سينمايي در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد. در اين جلسه  "محمد مهدي حيدريان"، معاون امور سينمايي، محمد "علي حسين نژاد"، مسوول گروه سينما پژوهشكده، "شهرام  جعفري نژاد"، مجري طرح "بررسي راه كارهاي انسجام بخشي به چرخه توليد، توزيع و نمايش آثار سينمايي ايران"، "فريدون آزما" استاد دانشكاه و كارشناس رسانه و ... حضور داشتند.

بعد از تلاوتي آياتي از كلام الله مجيد، "محمد علي حسين نژاد"، مسوول گروه سيما پژوهشكده در اين جلسه عنوان كرد: بيش از يك سال از فعاليت گروه سينماي اين پژوهشكده مي گذرد. اعضاي اين گروه عبارتند از: "شهرام جعفري نژاده"، "محمود اربابي"، دكتر آزما و... است. گروه در طي فعاليتي كه داشته به بررسي اولويت هاي بخش هاي سينما پرداخته است و در اين زمينه با مسوولان، هنرمندان، كارشناسان، اولويت هاي پژوهشي را كه بيش از 80 عنوان مي شد، تدوين كرده است. در بين اين 80 عنوان، 10 محور همچون سينما و مخاطب، شناخت و بررسي وجوه اقتصادي سينما، شناخت وجوه فني، ساختار و تشكيل سينما، بررسي مقوله زيباشناسي، تعاريف سينماي ملي، تعاريف بخشي جهاني شدن سينما و ... از محورهاي اصلي انتخاب شدند.

وي افزود: پژوهش هايي كه عناوين آن ها مطرح شد، بستري را به وجود آورد تا ساير نهادها و ارگان هايي كه علاقمند به استفاده از سينما هستند، بهره ببرند. بنابراين بخشي از اين اولويت ها به اين نهادها و موسسات ارائه شد. البته پژوهش درباره اولويت هاي سينما زياد است، ولي تاكيد اين گروه در پژوهشگاه اين بود كه اين اولويت ها با نيازهاي روز هماهنگ شود.

در ادامه جلسه "شهرام جعفري نژاد"، سردبير مجله صنعت و سينما به ارائه گزارشي پيرامون بررسي راهكارهاي انسجام بخشي به چرخه توليد، توزيع و نمايش آثار سينمايي ايران پرداخت.

وي گفت: ما از ميان اين 80 عنوان سعي كرديم، چند  موضوع كاربردي تر را براي سينما انتخاب كنيم و آن را سامان دهيم. خلاهايي در سينما وجود دارد كه سينما از فقدان آن ها رنج مي برد كه فوق العاده زير ساختي است. خلاهايي همچون استوديو، لابراتوار، سالن هاي سينما، عدم آموزش سينماگران .... در واقع پژوهش در اين زمينه به اين چرخه كمك مي كند كه تسهيلاتي براي ادامه و چشم انداز روشني پيدا شود.

وي با اشاره به اين كه ما بخش توزيع را به فراموشي سپرده ايم، گفت: متاسفانه در بخش توزيع، روند علمي رعايت نشده است. ما اين مساله را بررسي كرديم كه روند چرخه توليد، توزيع و نمايش فيلم بايد چگونه طي شود تا ما به يك نورم برسيم. در واقع در سينماي جهان اين چرخه كاملاً برعكس است و به صورت توزيع، توليد و نمايش در سينماي جهان است. يعني در يك چرخه استاندارد، قبل از ساخت، كار توزيع انجام مي شود و بعد توليد انجام مي شود، ولي در ايران برعكس است. در سينماي جهان قبل از اين كه فيلمي توليد شود از يك يا دو سال قبل فرم هايي را بين كمپاني ها پخش مي كنند و اطلاعاتي را به صورت يك پكيج در مي آورند و در اختيار آنها قرار مي دهند تا سرمايه گذاري كنند. يعني از قبل از توليد، حقوق نمايش را مي خرند و يك بازارسنجي دقيقي را انجام مي دهند. اين كه در چه كشورهايي، چه فصلي و... كار را انجام دهند تا بازدهي مناسب تري داشته باشد. اما ما كار توزيع را به صورت علمي بلد نيستيم و بهره واقعي كه بايد از فيلم گرفته شود، اين كار انجام نمي شود.

وي افزود: يكي از بحث هاي مهمي كه در حال حاضر با آن روبرو هستيم، بحث عملكرد جريان هاي رسانه اي در مخاطب سازي است. يعني بايد سنجش هايي انجام شود كه مخاطبان با ساخت فيلم ها سلايق شان ارتقاء پيدا كند. از سوي ديگر بازاريابي مناسبي انجام شود. در سينماي جهان هر فيلم طبقه بندي مي شود  تا مخاطبان بيشتري را به خود جذب كند. در واقع فيلمسازان سينماي جهان علاوه بر اين كه به ارزش هاي فرهنگي خودشان توجه مي كنند، سود دهي هم مدنظر دارند.

وي خاطر نشان ساخت: برخي ها معتقد بودند كه با رواج يافتن بخش ماهواره اي و اينترنتي، سينما مي ميرد، ولي سينما همچنان زنده است. در واقع تمام اين رسانه ها با هم هماهنگ هستند،  اما در ايران اين طور نيست و هر رسانه اي كار خود را انجام مي دهد، به عنوان نمونه يك رسانه تصويري فيلمي را خريداري مي كند و بعد از اين كه به بازار ارائه مي كند. متاسفانه در اثر عدم هماهنگي كه بين رسانه ها وجود دارد، مي بينيم كه تلويزيون هم بعد از ظهر همان روز فيلم را پخش مي كند. در واقع انسجام وجود ندارد. از سوي ديگر هر فيلمي تبليغات خاص خودش را مي خواهد و مساله توزيع از اهميت فراواني برخوردار است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد.

محمد مهدي حيدريان، معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در ادامه جلسه با تشكر از همكاراني كه پيگيري خوبي در اين رابطه داشتند، گفت: حركت هاي بسياري در سينما انجام شده است. البته از برخي از نكات مي توان به جمع بندي مشخصي رسيد. ما بايد به تعاريف مشخصي برسيم تا آسيب كمتري ببينيم. در ارتباط با برعكس بودن چرخه توليد، توزيع و نمايش فيلم هم بايد اشاره كنم كه اين بحث نياز به تحقيقات بيشتري دارد، البته اتفاق برعكس بودن اين چرخه هم دلايل خودش را دارد. در ابتدا اين چرخه هم راستا با سينماي بين الملل بود، ولي بعد از انقلاب، سينما دوباره متولد شد و ما به دنبال كارگردان مولف بوديم.

وي افزود: ما مي توانيم در بخش خصوصي هم  به يك تعامل برسيم. البته بايد تعاريف مشخص شود و بررسي اين بحث ها مي تواند كمك زيادي در اين رابطه داشته باشد.

در ادامه جلسه "محمد علي حسين نژاد" گزارشي در ارتباط با بررسي قابليت ها، زمينه ها، موانع و راه كارهاي جذب سرمايه خارجي در صنعت سينماي ايران ارائه داد.

وي گفت: علاوه بر اين كه بعد فرهنگي وهنري در سينما وجود دارد، بحث اقتصاد هم مطرح است. سينما مثل يك سه چرخه است كه چرخ جلوي آن هنري است، و دو چرخ بعدي فرهنگي- اجتماعي و اقتصادي است. در واقع توجه به اين سه مقوله خيلي مهم است. بنابراين بحث بازار براي اقتصاد سينما مهم است. از سوي ديگر بايد اشاره كنم كه در زمينه اقتصاد بخش فرهنگي و سرگرمي مبلغي بالغ بر 1/2 تريليون دلار است كه با رشد سالانه 7/3 درصد در سال 2009 به 1/8 تريليون دلار خواهد رسيد. كشور آمريكا به لحاظ اقتصاد، برزگترين بخش فيلم و سرگرمي را به خود اختصاص داده است. از سوي ديگر بايد اشاره كنم كه علاوه بر بخش تبليغات و توليدات، بحث سالن هاي سينما هم وجود دارد كه بايد مورد توجه قرار بگيرد.

وي افزود: وقتي سرمايه گذاري به صورت مشترك انجام مي شود، ريسك متعادل تر خواهد شد. به عنوان نمونه كشور انگلستان با وجود اين كه كشوري پيشرفته است، ولي در بخش سرمايه گذاري خارجي خيلي فعال است و رقابت خوبي در اين زمينه انجام مي شود. البته بايد اشاره كنم كه در ايران ديدگاه هاي موافق و مخالف در زمينه سرمايه گذاري خارجي وجود دارد. از سوي ديگر بايد اشاره كنم كه هزينه بالا، باعث مي شود كه ريسك زيادي هم شود.

وي اشاره كرد:  البته مسائل ديگري در بحث سرمايه گذاري خارجي به چشم مي خورد، همچون كپي رايت، عدم مديران كارآمد و... اين مسائل قابل بررسي است.

در ادامه جلسه دكتر آزما گزارشي از چگونگي افزايش رغبت تماشاگران به استفاده از سينما ارائه داد.

وي گفت: طبيعتاً در بحث رغبت سينما، نگاه ما به سمت مخاطب مي رود. در واقع بحث مخاطب، بحثي است كه تاكنون در حاشيه قرار گرفته است. تمام صحبت هاي ما اين است كه مخاطب به سينما برود و فيلم را ببيند. در مجموعه سينما عوامل زيادي وجود دارد. از سوي ديگر قدرت خريد مردم، طي دو دهه گذشته 42/5 در صد كاهش يافته است.

وي افزود: سبد خانوارها براي بخش فرهنگي، آموزش است. البته طي تحقيقاتي كه انجام شده است، خانواده ها ترجيح مي دهند كه آن بخش از هزينه را صرف بردن بچه ها به كلاس زبان و... كنند تا اين كه اجازه دهند كه بچه ها به سينما بروند. صنعت سينماي ما از ديد مخاطب و بقيه عوامل دچار دور باطل شده است و استقبال كمي از سينما مي شود.

وي خاطر نشان ساخت: با وجود تورم، نرخ دستمزدها هم افزايش پيدا كرده است. همچنين قيمت بليت ها هم بالاتر رفته است، بنابراين مخاطب كمتر رغبت مي كند كه به سينما برود. ازسوي ديگر سياست گذاران فرهنگي زياد مقصر نيستند، چرا كه مي توان اين فيلم ها را به صورت CD و ارزان تر تهيه كرد. حتي طي تحقيقات انجام شده، پدران خانواده مايل بودند كه با تهيه CD ، براي خانواده شان ديدن فيلم ارزان تمام شود.

وي افزود: همچنين صدا و سيما در اين چند سال فيلم هاي ايراني پخش مي كند كه در دو سال گذشته 4 ميليارد نفر مخاطب داشته است. تنها نگراني است كه مردم به دليل اين كه دو يا سه شغله هستند، اوقات فراغت شان كمتر شده است، به همين دليل تعامل خانواده ها كم شده است.


دكتر فريدون آزما

آزما در ادامه با اشاره به اين كه ميان 22 منطقه در 9 منطقه سينما وجود ندارد، گفت: مناطق دو، چهار، پنج، هفده، هيجده، نوزده، بيست، بيست و يك و بيست و دو، جزء مناطقي هستند كه سينما ندارند. در اين صورت بايد حق دهيم كه افراد اين منطقه به سينما نروند. مخاطب ميلي خفته در ضمير ناخود آگاه خود دارد كه قابل ابراز است. نتايج همچنان نشان داده است كه 78 درصد از پاسخگويان معتقد بودند كه سياست گذاران سينما به ميل شان عمل نمي كنند. اصلاً براي كودكان فيلم نمي سازند، شايد در موردشان بسازند، ولي برايشان نمي سازنند. همچنين مطالعات نشان مي دهد كه بيشتر، دانشجويان به سينما مي روند و علاوه بر آن تنها 12 درصد از جوانان مايل به ديدن فيلم هاي خارجي هستند.

کد خبر 203577

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha