۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۸:۲۹

ارجمند در جشن اردیبهشت تئاتر:

همیشه با نداشته‌ها در ستیز بودیم/ واژه تولید را برای تئاتر به‌کار نبریم

همیشه با نداشته‌ها در ستیز بودیم/ واژه تولید را برای تئاتر به‌کار نبریم

داریوش ارجمند در مراسم گشایش جشن اردیبهشت تئاتر ایران گفت: زمانی که ما در شهرستان فعالیت می‌کردیم حتی یک اتاق نداشتیم که در آن تمرین کنیم اما همان زمان گروه تئاتری داشتیم. ما همیشه با نداشته‌ها در ستیز بودیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از پروانه‌های فعالیت گروه‌های نمایشی شهرستان‌های کشور همزمان با گشایش جشن اردیبهشت تئاتر ایران بعد از ظهر امروز چهارشنبه 4 اردیبهشت ماه در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، داریوش و انوشیروان ارجمند، سیاوش طهمورث، حمیدرضا افشار، داوود فتحعلی‌بیگی، اسماعیل عالی‌زاد، قاسم زارع، اردشیر صالح پور، اسماعیل خلج، محمدعلی دشت‌گلی، سید صادق موسوی، آرش زادگر، اعظم بروجردی و روسای انجمن های نمایش شهرستانها از جمله مدیران و هنرمندانی بودند که در مراسم بزرگداشت روز جهانی تئاتر حضور داشتند. اجرای این جلسه نیز بر عهده نیما کرمی بود.

در ابتدای مراسم قادر آشنا مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی عنوان کرد: امروز شاهد رونمایی از پوستر اردیبهشت تئاتر ایران هستیم. تلاش داریم که این مراسم بتواند به صورت مرتب برگزار شود وامیدوارم کارگاه‌های آموزشی با کیفیت مناسبی در طول اردیبهشت تئاتر ایران برپا شود. تشکیل گروه‌های نمایشی از جمله برنامه‌هایی بود که 2 سال قبل از طرف حمید شاه‌آبادی مطرح و با استقبال مناسبی روبه‌رو شد. این استقبال باعث شد اساسنامه بامحتوا و منسجمی در این زمینه طراحی شود که امروز بر اساس همان، پروانه‌های فعالیت 1، 2 و 3 ساله را تدوین کردیم.

وی ادامه داد: در کنار تشکیل گروه‌های نمایشی مسئله ساخت تئاتر شهر برای گردهمایی هنرمندان استانی نیز مطرح شد که خوشبختانه این طرح تا امروز در بسیاری از استان‌های کشور عملی شده است. اردیبهشت تئاتر امسال با افتتاح تئاتر شهر کرمانشاه آغاز خواهد شد. اختتامیه نیز در همین شهر برگزار می‌شود.

این مدیر تئاتری افزود: امروز نیز فراخوان جشنواره تئاتر فجر منتشر شده است و هنرمندان ما 10 ماه فرصت دارند که خودشان را آماده حضور در جشنواره کنند. اساسنامه جشنواره نیز آماده شده که انشاءالله فرایند چهار سال آینده را با این اساسنامه پیش‌رو خواهیم داشت. طرح استقرار گروه‌ها، ساخت تئاتر شهر و اجرای عمومی به پیشرفت تئاتر استان‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

در ادامه این برنامه داریوش ارجمند هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون عنوان کرد: بچه‌های شهرستانی باید قدر امتیازهایی را که امروزه به‌دست می‌آورند بدانند. زمانی که ما در شهرستان فعالیت می‌کردیم حتی یک اتاق نداشتیم که در آن تمرین کنیم اما همان زمان هم گروه تئاتری داشتیم. ما همیشه با نداشته‌ها در ستیز بودیم.

این بازیگر ادامه داد: البته باید پذیرفت که شرایط هم خیلی تغییر کرده است. در آن زمان وزارت فرهنگ و هنر که متولی هنر این مملکت بود هیچ سالنی برای تمرین و اجرای تئاتر در اختیار نداشت در حالی که همه نهادها و ارگانها سالن در اختیار داشتند. امیدوارم همه کسانی که الان امکانات در اختیارشان قرار گرفته قدر این امکانات را بدانند و فکر نکنند که دیگر صاحب تئاتر شده‌اند.

بازیگر "ستایش" عنوان کرد: همیشه افکار و اندیشه های تازه از تئاتر شهرستان‌ها بیرون آمده است. امیدوارم استقرار گروه‌های نمایشی مثل یک سپر فرهنگی از آلودگی روح جوانان شهرستانی جلوگیری کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استقرار گروه‌های نمایشی می تواند روح پاک جوانان شهرستانی را از برخی معضلات اجتماعی محفوظ نگه دارد. همچنین من با کلمه تولید مخالفم. از آفرینش تئاتر نباید به عنوان تولید نام برده شود. تولید متعلق به بستنی است و آفرینش تئاتر به فرهنگ و هنر این مرز و بوم، تفکر و اندیشه افزوده می شود.

در ادامه این جلسه حمید شاه آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استقرار گروههای نمایشی عنوان کرد: در حال حاضر در ماههای پایانی دولت دهم هستیم و با نگاه به وظایف و تکالیفمان باید ببینیم که تا چه حد توانسته ایم وظایفمان را عملی کنیم اما تلاش شده کارهای ماندگاری که در شان تئاتر ایران باشد انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم که بحث تقلید در حوزه تئاتر بخشی از تئاتر کشور را تشکیل می دهد. بازیگری نیز نوعی تقلید است اما معتقدم تقلید معانی دیگری نیز دارد. ممکن است در عرصه فرهنگی کشور ما برای کسانی که کار فرهنگی می‌کنند بخشی از این تقلید مضر باشد.

وی افزود: به بحث های تکنیکی کاری ندارم اما می خواهم به گروه‌هایی که صاحب پروانه فعالیت دائم شده‌اند بگویم که به داشته‌های خودتان نگاه کنید و از تقلید دوری گزینید. زمانی که بر سر کار آمدم متوجه شدم که تئاتر ترجمه در ایران بسیار فراگیر شده است اما من معتقدم که باید دید داشته های ما در این زمینه چقدر است و اگر ما به تقلید از آثار خارجی در حوزه محتوایی روی بیاوریم تئاتر ما به سمت و سوی نامناسبی متمایل می‌شود که متعلق به کشور ما نیست اگر توفیقاتی در عرصه تئاتر صورت گرفته به خاطر خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها بوده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش توضیح داد: واژه دومی که می خواهم در مورد آن صحبت کنم "گروه" است. گروه‌گرایی هر جا بد باشد در تئاتر بسیار مناسب است اما باید در نظر گرفت که قوام یک گروه تئاتر به چه چیزی بستگی دارد.

شاه‌آبادی در پایان متذکر شد: طرح استقرار گروه‌های تئاتر یک فرصت جدی برای بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود است. استفاده از ظرفیت‌ها هم پول نیست. گروهی که در زمان خلق اثر با هم همدل هستند و بر کارشان مداومت دارند یک گروه تئاتری را تشکیل می‌دهد. طرح استقرار گروه‌ها نیز برای شکل‌گیری همین گروه‌ها بوده تا این بدنه تئاتر بتواند تعاملی دوسویه را با مخاطب برقرار کند.

وی در پایان سخنانش عنوان کرد: دو سال قبل به حدود 450  گروه نمایشی پروانه‌های موقت فعالیت داده شد و امروزه با ممارست به این نقطه رسیده‌ایم که برای گروه‌های منسجم در سطح‌بندی متفاوت پروانه‌های دائم صادر کنیم. هر گروهی که دارای پروانه دائم می شود از بودجه ای ثابت برخوردار خواهد بود و دارای یک نام ثابت خواهد شد که همین نام به یک شخصیت حقوقی با اعتبار تبدیل می شود. تلاش می‌کنیم تا پایان دولت دهم این مسیر به صورت کامل شکل بگیرد.

در پایان این برنامه با حضور اسماعیل خلج، داریوش ارجمند، حمید شاه‌آبادی، انوشیروان ارجمند و داوود فتحعلی‌بیگی از پروانه‌های فعالیت گروه‌های نمایشی در سه سطح الف، ب و ج و همچنین پوستر اردیبهشت تئاتر ایران رونمایی شد. همچنین به سرپرست گروه‌های تئاتری نیز پروانه‌های فعالیتشان اهدا شد.

کد خبر 2040208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha