حجتالاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا بهروزیلک، رئیس انجمن علمی مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد حماسه سیاسی گفت: حماسه عبارت از اقداماتی است که نسبت به وضع عادی تمایز دارد.
وی افزود: در حماسه یک ویژگی خاص شور و نشاط وجود دارد، هنگامی که از حماسه سخن می گوئیم همان رفتارهای روزمره عادی گذشته ماست، اما به خاطر شرایط و ویژگیهای خاصی با هیجان و شور و نشاط صورت می گیرد، وقتی حماسه ای شکل می گیرد انسانها با شرایط جدیدی روبرو هستند که لازم است با هیجان و شور و با نشاط با تأکید اقدامات عادی خود را انجام دهند، حتی ممکن است در فرآیند حماسه اقدامات فوق العاده و استثنائی هم صورت گیرد.
این محقق و استاد دانشگاه در ادامه سخنانش اظهار داشت: به عنوان مثال یک بسیجی در هنگام مواجهه با میدان مین ایثارگری انجام می دهد، که این حماسه است. در شرایط عادی باید میدان مین را خنثی کرد اما شرایط جدید اقتضاء می کند که سرعت عمل به خرج داده شود و کسانی جانشفانی کنند تا بقیه نجات پیدا کنند. اینجا هنگام حماسه و مواجهه با مشکل بزرگ است. افرادی باید تصمیم ها و عزمهای جدی داشته باشند تا حماسه سازی کنند. حماسه اقدام ویژه در شرایط ویژه است، البته شاید در شرایط عادی هم همان کارها را انجام دهیم اما وقتی شرایط ویژه شد از آن تعبیر به حماسه می کنیم.
بهروزی لک با اشاره به اینکه در تاریخ معاصر ایران حماسه ها کم نبودند، افزود: حماسه ای که علما با اعلام فتوای جهاد در مواجهه با روسیه آفریدند، نمونه ای از حضور پرشکوه مردم بود یا حماسه ای که میرزای شیرازی با فتوای خود جامعه ایران مسلمان را علیه استعمارگران بسیج کرد حماسه ای اقتصادی و سیاسی بود. در طول تاریخ معاصر انقلاب اسلامی هم ما حماسه های بسیار زیادی داشتیم در خلال اعتراض عمومی و راهپیمایی ها و تظاهرات مردم مسلمان، حماسه سازیها بسیار بوده است.
وی اذعان کرد: مردمی که در شرایط عادی اموال خود را به راحتی در اختیار کسی نمی گذاشتند در فرآیند انقلاب با ایثارگری به پذیرایی و اهدای لوازم مورد نیاز مردم می پرداختند. در خلال جنگ تحمیلی هم این فرآیندها بوده است. حماسه هایی زیاد دیگری را هم می توان مثال زد. در خلال بمباران می دیدیم که پیش بینی دشمن این بود که مردم دیگر پای صندوقهای رأی حضور نخواهند یافت در حالی که مردم با شجاعت این توطئه دشمن را خنثی می کردند و حماسه می آفریدند.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تأکید کرد: در موارد مختلفی آمریکا خیال می کرد اگر اقدام نظامی انجام دهد می تواند حماسه تسخیر لانه جاسوسی را شکست دهد، اما مردم با مقاومت خودشان نشان دادند که این حماسه جاودان خواهد ماند. در موارد مختلفی می توان این حماسه ها را مثال زد؛ حماسه سال 88 و حضور نزدیک به 80 درصد از مردم پای صندوقهای رأی حماسه ای بود یعنی شرایط ویژه ای در دنیا ایجاد شده بود، دشمن به رغم تلاش خودش برای مأیوس کردن ملت ایران مأیوس ماند و حماسه آفریده شد. در دوره معاصر ایران می بینیم که مردم شریف ایران با هدایت و رهبری انقلاب اسلامی در صحنه های مختلف حماسه های بزرگی آفریدند.
وی در مورد فرق حماسه با جهاد هم گفت: معروف ترین جهادها، جهاد نظامی است که در جبهه آشکار و رو در رو و اقدام مسلحانه است، اما حماسه در شرایط عادی است. حماسه در شرایط جنگی نیست اما در موقعیتهای ویژه ای رخ می دهد. به عنوان مثال تحریمهایی که دشمن علیه ما ایجاد کرده و قصد دارد استقلال و عزت ما را نشانه بگیرد و هدف قرار دهد و مردم و مسئولان را وادار کند که از استقلال کوتاه بیایند، اما مردم با وجود همه این مشکلات در صحنه باقی ماندند و راهپیمایی کردند که اوج حضور حماسه بود.
وی تأکید کرد: پس فرق حماسه با جهاد این است که در جهاد شرایط رو در رو و وضعیت نظامی است، در حالی که حماسه شرایط متمایز و متفاوتی دارد. در حماسه شاید جبهه رو در رو و آشکار نباشد، اما همراه با سختی ها همراه خواهد بود و ایثار و رشادت و جانفشانی مردم شاخصه حماسه خواهد بود.
نظر شما