۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۷:۵۴

مهر آسیب شناسی می کند؛

تنها سالن استاندارد تئاتر گلستان در قرق غیرهنرمند/ زمستان گذرانی تئاتریها

تنها سالن استاندارد تئاتر گلستان در قرق غیرهنرمند/ زمستان گذرانی تئاتریها

گرگان - خبرگزاری مهر: تالار فخرالدین اسعد گرگانی در مرکز شهر گرگان تنها سالن استاندارد تئاتر گلستان است که بیشتر میزبان همایشهای بی فاید و بی نتیجه و افراد غیرهنرمند است.

به گزارش خبرنگار مهر، درحالی تالار فخرالدین اسعد گرگانی به عنوان تئاتر شهر استان گلستان معرفی شد که بیشتر چراغهایش برای همایشها و سمینارهای غیر هنری روشن می شود و نورافکن هایش برای تئاتریها کم سو است و حال و روز این روزهای تئاتریهای گلستان، خزان و زمستانی است.

جشن اردیبهشت تئاتر ایران درحالی در مناطق مختلف گلستان برگزار می شود که نداشتن سالن مناسب و استاندارد، مهمترنی دغدغه هنرمندان عرصه تئاتر است.
 
هنر نمایش یکی از هنرهای با قدمت و ریشه دار در جهان بوده و در کشور ما نیز این هنر دارای پیشینه ای دراز است، گلستان در دهه های گذشته به عنوان مهد تئاتر ایران بود اما پس از انقلاب اسلامی و در سالهای اخیر با وجود تشکیل گروه های مختلف و استعدادهای فراوان شاهد کمرنگ شدن این هنر غنی در استان بودیم.
 
کارگردان، نویسنده و بازیگر تئاتر گنبدی درباره هنر نمایش اظهار کرد: هنر نمایش دارای قدمت زیادی بوده و با توجه به اثر بخشی این هنر به خاطر اخلاق مداری و تعهدی که در دل آن نهفته است و همچنین به دلیل اینکه فن مخاطب شناسی را به نسل جوان آموزش می دهد، هنر تئاتر و نمایش می تواند تاثیر گذار باشد.
 
حمیدمیرزایی گفت: تئاتر مادر هنرها بوده و بیش از 15 هنر در دل این هنر مقدس نهفته است و دریغی که دارم اینست که چرا آموزش این هنر از پایه آغاز نمی شود و جای کتاب تئاتر و آموزش آن برای کودکان از دوران مهد کودک و ابتدایی تا مقاطع بالاتر خالی است، چراکه تئاتر بسیاری از آموزش ها را به نسل جوان و نوجوان بسیاری می تواند بدهد.
 
وی ادامه داد: بسیاری از نابسامانی هایی که امروز در جامعه کنونی خود داریم به خاطر اینست که فن ارتباط را بلد نیستیم و تئاتر هنری است که فن ارتباط را آموزش می دهد.
 
پیام فجر در حد شعار مانده است
 
وی درباره مشکلات تئاتر بیان کرد: یکی از مهم ترین مشکلات تئاتر اینست که این هنر در دل مردم رخنه نکرده است، تئاتر فجر سال ها شعارش این بوده که " تئاتر برای همه " ولی این شعار تنها در حد یک شعار باقی مانده و تئاتر هنوز هم در دل مردم رخنه نکرده است.
 
میرزایی افزود: در رسانه ها نیز برای فیلم های سینمایی تبلیغات مختلفی را می بینیم اما تبلیغات تئاتر کمتر به چشم می خورد و این امر موجب شده تئاتر مهجور بماند و مردم با آن ناآشنا باشند و در این بین هیچکس به اندازه خود ما ضرر نمی کند. 
 
وی گفت: قدمت تئاتر در جهان به پنج هزار سال قبل از میلاد می رسد و در تئاتر یونان مردم را جمع کرده و در مذمت صفات بد، تئاتر اخلاقی اجرا می کردند، یعنی این هنر اخلاق مدار است و ما در کشور اخلاق مدار زندگی می کنیم ولی متاسفانه تئاتر نتوانسته حتی در بین قشر فرهیخته نفوذ کند و همه ما و متولیان وظیفه داریم برای رخنه کردن تئاتر در دل مردم فکری بکنیم.
 
وی با اشاره به پیشینه تئاتر گنبد اظهار کرد: شهر گنبد با توجه به منطقه اقلیمی که دارد از نظر فلکلوریک و وجود ترکمنان، دارای قصص مختلف و ریشه داری بوده اما این مسئله مهجور و کم نام مانده است. 
 
میرزایی افزود: مشکلات کلانی که در تئاتر می بینیم در گنبد نیز وجود دارد و گاهی تک صدایی هایی شنیده می شود اما به صورت ثابت و ادامه دار نیست، در استان استعداد وجود دارد ولی این بذرها باید در زمین حاصلخیزی قرار بگیرند تا بارور شوند اما استعدادهای استان به صورت بالقوه بوده و متاسفانه به فعلیت نمی رسند.
 
اقتصاد تئاتر دغدغه هنرمندان
 
این کارگردان تئاتر درباره بودجه تئاتر بیان کرد: در این زمینه بحث اقتصاد در تئاتر مطرح است و متاسفانه همان مبلغ بودجه ای که در مرکز هنرهای نمایشی برای گروه ها در نظر گرفته می شود بسیار دیر پرداخت شده و کفاف کار هنری را نمی دهد.
 
حمید میرزایی تصریح کرد: کار هنری به ویژه تئاتر که چندین ماه باید کار کنند و هزینه های مختلفی مانند دکور و لباس دارند این میزان بودجه کفاف کار آن ها را نمی دهد و گروه ها با جان سختی و هزینه شخصی خود کار می کنند.
 
تالار فخرالدین اسعد در قرق غیرهنرمندان
 
وی ادامه داد: از لحاظ مکانی نیز تنها یک سالن تالار فخرالدین اسعد گرگانی وجود دارد که بیشتر در آن کارهای غیر تئاتری انجام شده و این امر موجب دلزدگی بیشتر بچه های تئاتر می شود. 
 
وی گفت: گلستان استان هنر دوستی است و به هنر و به ویژه تئاتر نگاه خیلی خاصی دارد، وجود تالار فخرالدین اسعد گرگانی یک برکت بوده و موجب می شود همدلی در گروه های تئاتری ایجاد شود، اما آن توجه ای که باید به این هنر شده و فضای که باید در اختیار گروه ها قرار داده شود تا گروه ها بتوانند در یک فضای با آرامش کار کنند کمتر است.
 
میرزایی تاکید کرد: این کم توجهی باعث شده گروه هایی تشکیل و چند کار انجام دهند و بعد به دلیل مشکلات این استعداد ها هرز رفته و به دست فراموشی سپرده می شوند و این آجرها روی هم قرار نگیرد و بنای هنر ساخته نشود.
 
وی گفت: بنابراین ما باید بسترهای آموزشی تئاتر را گسترش داده و به بحث اقتصاد در تئاتر و در اختیار گذاشتن سالن های مناسب توجه کنیم.
 
بازیگر تئاتر گرگانی در زمینه مشکلات تئاتر گرگان گفت: در مقوله تئاتر مشکلات بسیار است و همیشه هم باید به نحوی با مشکلات جنگید ولی این روزها مشکلات آنقدر زیاد شده که همه اعتراض دارند و اگر قرار است با عشق کار شود بالاخره تا کجا این عشق دوام می آورد. 
 
مهدی حکیمی بیان کرد: ما به لحاظ مکان و بودجه با مشکل روبرو هستیم و تمام گروه ها اعتراض دارند که چرا یک گروه باید با عشق و علاقه و از هزینه شخصی خود کار کند اما در آخر چیزی عایدش نشود و یا در جشنواره ها در زمان اختتامیه به خاطر مسائلی رای ها برعکس شود. 
 
وی ادامه داد: تئاتر گلستان زمانی در کشور زبانزد بود و حداقل سالانه یک گروه تئاتر نمایشی در جشنواره بین المللی فجر حضور داشت و حتی بازیگر برتر نیز از استان ما انتخاب می شد ولی الان این مسائل کمرنگ شده است. 
 
وی گفت: مسئولین در راستای سیاست های کلان کشور پیش رفته و برای تئاتر کار می کنند اما گله ما اینست که چرا حمایت ها آن طور که باید و شاید نیست. 
 
حکیمی تصریح کرد: تالار فخرالدین اسعد گرگانی مکانی است که فقط برای تئاتر ساخته شده و چرا سازمان ها و ادارات دیگر باید همایش ها و برنامه های خود را آن برگزار کنند و یک گروه تئاتر به خاطر این مسئله نتواند تمرین خود را برگزار کند.
 
تئاتر گلستان رو به افول
 
وی افزود: مشکلات تئاتر بسیار است و مسئولین امر بایید توجه بیشتری به تئاتر داشته باشند چراکه تئاتر در کشور و استان ما در حال از بین رفتن است و بسیاری از افراد حس علاقه و اشتیاق قبلی برای کار کردن را ندارند و امیدوارم این کم لطفی ها در سال جدید از بین برود و شاهد رشد و شکوفایی دوباره تئاتر در استان باشیم.
 
یکی از پیشکسوتان تئاتر گرگان درخصوص وضعیت هنر نمایش در گرگان اظهار کرد: همه چیز از عدم شناخت به وجود می آید و شناخت یعنی معرفت و شادمانی، فرهنگ، هنر و یکی از چراغ های زیبای آستان هنر شادمانی است. 
 
احمد رضا اسعدی گفت: هنر نمایش و گروههای بزرگ گرگان در گذشته همیشه برای تهرانی ها معتبر بودند ولی الان این گونه نیست و درحال حاضر حدود 15 گروه در استان داریم اما بازتاب کشوری آن صفر است و دلیل آن اینست که صاحت هنر و فرهنگ در حاشیه قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: این امر برمی گردد به خود هنرمندان و من مسئولین را چندان مقصر نمی دانیم و دلیل آن عدم قابلیت است. اگر هنرمندان همدیگر را دوست داشته و به کار هم احترام بگذارند هیچ مسئولی نمی تواند در برابر هنرمندان کم کاری کند.
 
وی گفت: ما همانند حریم یک خانواده هستیم و زمانی که خانواده از هم پاشیده است نتیجه آن وضعیت کنونی می شود و هنرمندان چون به کار هم احترام نمی گذارند مقصر هستند. 
 
اسعدی بیان کرد: امروز نگاه پیشکسوتان تغییر کرده و از طرفی دانشکده و چند جایزه و دیپلم افتخار موجب غرور جوانان شده و حرمت های گذشته از بین رفته و چون نسبت خانواده بین هنرمندان از بین رفته بنیان خانواده هنر سست شده و برخی مسئولین از این مسئله سو استفاده می کنند.
 
وی تصریح کرد: نتیجه این امر اینست که تالاری که مخصوص تئاتر بوده بیشتر چراغ هایش برای همایش ها و سمینارها روشن می شود. 
 
اسعدی یادآورشد: تیرک چادرهنر، شادمانی است و شادی و خرد وابسته هم هستند و زمانی که شاد نیستی، خرد و روح و روان آدمی کار نمی کند و نبود شادی در جامعه موجب شده حال همه ما بد باشد.
 
وی گفت: هنرمندان باید همدیگر را باور کرده و در تمرین ها و نمایش های هم شرکت کنند و به هم احترام بگذارند چراکه با استقبال هنرمندان از هم و حفظ بنیان خانواده هنر می توان به رشد و شکوفایی رسید.
کد خبر 2049834

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha