۲۸ خرداد ۱۳۹۲، ۹:۲۴

جدالهاي خانوادگي؛ آفت هاي زندگي مشترك

جدالهاي خانوادگي؛ آفت هاي زندگي مشترك

زن و شوهري كه با يكديگر درگيري و اختلاف شديد دارند و دائما در كشمكش و نزاع هستند، نمي توانند به سكون و آرامش دست پيدا كنند، چه بر اثر درگيري ها اعصاب هر دو فرسوده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، يكي از آفت هاي زندگي خانوادگي كه در مواردي موجب فروپاشي خانواده مي گردد، جنگ و جدال زن و شوهر با يكديگر است. منظور از جنگ و جدال، اختلاف نظر بين زن و شوهر نيست، زيرا همه بايد اين حقيقت را پذيرا باشيم كه زن و شوهر با در نظر گرفتن معيارهاي همانندي، بالاخره هر يك داراي ويژگي هاي خاصي است كه موجب مي گردد بين آن دو اختلاف نظر وجود داشته باشد. در ضمن ناگفته نماند كه اين گونه اختلاف نظرها به صفا و صميميت خانوادگي لطمه اي وارد نمي سازد، به طوري كه زندگي هر دوي آنها را تباه كند.

بررسي ها و مطالعات انجام شده حاكي است كه ظهور و بروز اين گونه اختلافات عميق از تفاوت هاي ماهوي زن و مرد نشات مي گيرد. به عبارت ديگر بين زن و شوهر اصول همانندي و كفويت رعايت نشده است و چون از اول ازدواج بين آن دو اختلاف ماهوي وجود داشته، نتوانسته اند يكديگر را درك كنند. همچنين بايد توجه داشته باشيم كه موجب و عامل اصلي اختلافات و درگيري هاي بين زن ومرد مرد موضوعات خارجي نيست، بلكه موضوعات خارجي زمينه ساز درگيري و جدال بين زن و مرد هستند.

بنابراين براي اينكه خانواده ها دچار جنگ و جدال و هيجان نگردند، دختران و پسران جوان بايد قبل از ازدواج عوامل همانندي را درباره يكديگر دقيقا رعايت كنند، زيرا دانشمندان اعتقاد دارند كه هر قدر عناصر تركيب شونده از نظر هويت به يكديگر نزديكتر باشند، تركيب آنان از استحكام بيشتري برخوردار خواهد بود. جوانان بايد بكوشند همسراني براي خود انتخاب كنند كه در ابعاد ايماني، علمي، فرهنگي و خلقي همانند آنان باشند.

زيان هاي جدال و درگيري

بدون ترديد ازدواج همانند ساير امور نمي تواند فاقد هدف غايي باشد. بر طبق مفاد برخي ازآيات قرآن، هدف از ازدواج وصول زن و مرد به آرامش و سكون است. بنابراين زن و شوهري كه با يكديگر درگيري و اختلاف شديد دارند و دائما در كشمكش و نزاع هستند، نمي توانند به سكون و آرامش دست پيدا كنند، چه بر اثر درگيري ها اعصاب هر دو فرسوده خواهد شد. بررسي ها همه حاكي است كه محيط چنين خانواده هايي همانند جهنم سوزان در التهاب و سوزش است.

جدال و مراء از نظر اسلام

اسلام دين اخلاق، سازش و الفت است. درباره مومن گفته شده است كه شخص مومن الفت پذير و جذب شونده است، همچنان كه الفت مي ورزد و جذاب است. بزرگترين ضرر و زيان جدال اين است كه صفا و صميميت را از بين مي برد و به جاي آن كه كينه و دشمني و بغض و عداوت را جايگزين مي سازد و سينه ها را آكنده از نفرت و انزجار مي گرداند.

رسول اكرم(ص) درباره مرا و جدال مي فرمايد: اترك المرا و ان كنت محقا؛ يعني از بحث و گفتگوي زياد بپرهيز، گرچه حق با تو باشد. اجتناب از جدال و مرا در محيط خانوادگي ضرورت بيشتري دارد، زيرا كانون خانوادگي به خاطر مهر و محبت و آرامش و سكون تشكيل يافته است، لذا بر زن و مرد واجب است كه از جدال و مراء جدا پرهيز كنيم، زيرا در زير يك سقف با دلهايي مالامال از كينه و عداوت نمي توان به زندگي ادامه داد. از همه اينها گذشته جنك و جدال بيشترين لطمه را به اعصاب افراد وارد مي سازد.

رفتار دوستانه، ايمني بدن را در مقابل هيجانات محافظت مي كند، مي توان تصور كرد كه جدال و مناقشه چه تاثير نامطلوبي بر روي سيستم ايمني بدن دارد. محققين اعتقاد دارند كه نحوه حل اختلافات زناشويي بر روي سيستم ايمني زن و شوهر موثر است.

در نتيجه براي حفظ سلامت بدن و افزايش توان جسمي از جدال و مناقشه بايد پرهيز كنيم و بدانيم كه برطبق فرمايش امام صادق(ع) مجادله و منازعه دردي است بسيار سخت و در انسان هيچ خصلتي بدتر از جدال نيست.

کد خبر 2079143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha