۱۷ تیر ۱۳۹۲، ۹:۴۳

دو نمابنده آمریکایی:

زمان تجدیدنظر درباره ایران فرارسیده است

زمان تجدیدنظر درباره ایران فرارسیده است

دو نماینده کنگره آمریکا در یادداشتی، خواستار تجدیدنظر در روابط با ایران و تعامل با رئیس جمهوری منتخب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پولیتیکو، این دو نفر با غیرمنتظره خواندن پیروزی روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران، آن را بهترین فرصت در سال‎های اخیر برای آمریکا جهتِ تجدیدنظر در روابط فیمابین دانست.

کیت اِلیسون و جیم مک-درمونت، نمایندگان مینه‎سوتا و واشنگتن در کنگره، دلیل خوشبینی خود را از تغییر فوق، تفاوت گفتمان روحانی با احمدی نژاد دانست که در تبلیغات انتخاباتی "خواستار بهبود روابط با غرب شده بود... و حتی از افراط دولت احمدی نژاد انتقاد کرده بود". علاوه بر این، به سوابق وی در پرونده روحانی اشاره شده است.

در ادامه آمده است: "انتخاب روحانی، فرصت مناسبی برای تنظیم مجدد سیاست آمریکا درباره ایران فراهم کرده است. تعداد روزافزونی از مقامات امنیت ملی آمریکا از هر دو حزب -از جمله مایکل هایدن (رئیس سابق سیا)- اعتقاد دارند آمریکا باید با استفاده از تعامل سیاسی، تعادل با تحریم‎های کنونی را ایچاد کند."

آنها اعمال تحریم های جدید علیه ایران را قبل از دادنِ فرصت به روحانی برای عملیاتی کردنِ گفته‎هایش، اشتباه دانسته اند زیرا باعث رنجشِ مردم می‎شود و فرصت ایجاد شده برای پیگیری خط مشی میانه روها را به خطر می اندازد.

"این پیام را به آنها خواهد رساند که هر کاری که انجام دهید، تنها پاسخ آمریکا، فشارهای فلج کننده بیشتر خواهد بود."

دو نماینده جمهوری‎خواه از آمریکا خواستند که سه گام بردارد تا جدی بودن خود را در تعامل دیپلماتیک به اثبات برساند: "در مرحله اول جان کری -وزیر خارجه آمریکا- باید "سیاست عدم داشتن ارتباط" وزرات خارجه را که مانع از ارتباط دیپلمات‎های آمریکایی با همتایان ایرانی خود می‎شود را لغو کند. با صحبت چیزی از دست نمی دهیم."

دریاسالار مایکل مولن، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا پیش از این گفته بود: "حتی در تاریک‎ترین روزهای جنگ سرد، با شوروی در ارتباط بودیم" و آمریکا باید "از هر کانال باز" برای تعامل با ایران استفاده کند.

نمایندگان، گام دوم را موافقت دو طرف برای مذاکره مستقیم و بدون پیش شرط در زمینه تمام مسائل فیمابین -از بحث هسته‎ای تا سوریه- می دانند.

آنها گام اخر را گسترده‎تر کردنِ بحث در کنگره در زمینه ایران و خارج کردنِ آن از انحصار بحث هسته ای دانسته‌اند: "یک فرستاده ویژه برای مدیریت مذاکرات دوجانبه و چند جانبه با تهران تعیین شود تا انچام مباحث را تسهیل کند و سیاست دو وجهی دیپلماسی و تحریم را تسهیل کند. مردم آمریکا این حق را دارند که بدانند نمایندگان خود چه می کنند تا هم کشورمان ایمن بماند و هم مانع از تحمیل جنگی گران در خاورمیانه بشوند."

کد خبر 2092345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha