۱ مرداد ۱۳۸۴، ۱۱:۳۹

سازمانها، نهادها، انجمنها، موسسات و مراكز اسلامي در سراسر جهان (1)

نگاهي به فعاليت انجمنها، سازمانها و شوراهاي اسلامي در ايالات متحده آمريكا

نگاهي به فعاليت انجمنها، سازمانها و شوراهاي اسلامي در ايالات متحده آمريكا

خبرگزاري "مهر" - گروه دين و انديشه : اسلام، ديني كه در ايالات متحده از سرعت گسترش چشمگيري برخوردار است، پس از حملات تروريستي يازدهم سپتامبر در معرض بدفهميها و باورهاي نادرست قرار گرفت كه اين روند منجر به اسلام هراسي شد. سازمانها، انجمنها و شوراهاي حامي مسلمانان در اين راستا اقدامات قابل توجهي انجام داده اند كه در بسياري از موارد موفقيت آميز بوده است. اين گزارش علاوه بر چگونگي ورود اسلام به آمريكا به معرفي سازمانهاي اسلامي در اين سرزمين پرداخته و فعاليتهاي آنها را تبيين كرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" ،  تاريخ اسلام همانند بسياري از جوامع ديني در ايالات متحده با مهاجرت آغاز شده است. گفته مي شود 30 درصد بردگاني كه به اجبار به ايالات متحده انتقال يافتند مسلمان بوده اند. دو تن از نامي ترين بردگان مسلمان عبدالرحمان ابراهيم ابن سور و عمر ابن سعيد بودند. در سال 1888 الكساندر راسل وب اولين آنگلو - آمريكايي بود كه به دين اسلام روي آورد. امروزه، تاريخ مسلمانان آفريقايي- آمريكايي در بافت سازمان «ملت اسلام» (سازمان ديني و فرهنگي سياهپوستان كه در سال 1930-1975 تأسيس شد) شناخته مي شود.

جمعيت مسلمانان در ايالات متحده

به گزارش "مهر" ، از آنجا كه دفتر آمار ايالات متحده اطلاعاتي درباره تعيين هويت ديني اين كشور جمع نكرده است، تعداد واقعي مسلمانان در ايالات متحده نامشخص است و گروههاي گوناگوني اقدام به ارائه آمارهاي متفاوتي درباره تعداد مسلماناني كرده اند كه در ايالات متحده زندگي مي كنند. گروههاي اسلامي همچون «شوراي روابط اسلامي- آمريكايي» متهم به ارائه تعداد مسلمانان بيش از آنچه هستند شده اند تا نفوذ اجتماعي و سياسي بيشتري بدست آورند. «شوراي روابط اسلامي- آمريكايي» و ديگر گروه هاي اسلامي حامي مسلمانان، سازمانهاي ديگرمتهم كرده اند كه تعداد مسلمانان را كمتر از آنچه كه هستند ارائه مي كنند تا از طريق كم جمعيت جلوه داده مسلمانان بتوانند آنها را به سادگي به حاشيه رانده و مانع نفود مسلمانان در آمريكا شوند. اكنون آمار موثق تعداد مسلمانان در ايالات متحده آمريكا را بين 8/1 ميليون (6/0 درصد جمعيت ملي اين كشور) در كمترين حد و 7 ميليون (3/2 ميليون كل جميعت آمريكا) در بيشتري حد خود برآورد شده است. در حدود يك سوم جمعيت مسلمانان ايالات متحده، آفريقايي - آمريكايي هستند كه اجداد آنها به اجبار به آمريكا منتقل شده بودند.

براساس گزارش موسسه «تحقيقات جوامع ديني امروز» (FACT) قوميت افرادي كه اكثراً در مساجد ايالات متحده حضور مي يابند بدين شرح است : 33 درصد آسياي جنوبي، 30 درصد آفريقايي آمريكايي، 25 درصد عرب، 4/3 درصد آفريقاييهاي جنوب صحراي آفريقا، 1/ 2 درصد اروپايي، 6/1 درصد آمريكايي سفيد، 3/1 درصد آسياي جنوب شرقي، 2/1 درصد كارائيبي، 1/1 درصد ترك، 7/0 درصد ايراني، و 6/0 درصد اسپانيولي لاتين .

 اين سازمان همچنين گزارش داده است كه افرادي كه به دين اسلام روي آورده اند 30 درصد نمازگزاران مساجد ايالات متحده را تشكيل مي دهند. از كساني كه به دين اسلام روي آورده اند 64 درصد آفريقايي- آمريكايي، 27 درصد سفيد پوست، 6 درصد اسپانيولي و سه درصد از قوميت هاي ديگر هستند.

موج مهاجرت مسلمانان به آمريكا

برخي از مسلمانان معقدند كه آنها نقش مهمي در كشف قاره آمريكا داشته اند زيرا عنوان مي شود كه كريسف كلمب از نقشه دريا پيمايي كه توسط جغرافيدان عرب - اپادريسي- تهيه شده بود استفاده كرده است

برخي از مسلمانان معقدند كه آنها نقش مهمي در كشف قاره آمريكا داشته اند زيرا عنوان مي شود كه كريسف كلمب از نقشه دريا پيمايي كه توسط جغرافيدان عرب - اپادريسي- تهيه شده بود استفاده كرده است. همچنين اين نظر نيز توسط برخي مطرح شده است كه مسلمانان اولين مهاجراني بودند كه بعد از ركانكويست (Reconquista ) وارد آمريكا شدند. بنابراين ريشه هاي حضور اسلام در آمريكا كهن و سابقه دار مي باشد و حتي ادعاي مبني بر تأسيس اولين پايگاه دائمي در آن قاره توسط مسلمانان مطرح است.

به گزارش "مهر"، نخستين مسلمانان در دهه 1870 به ايالات متحده مهاجرت كردند. پس از آن موج مهاجرت مسلمانان به آمريكا فروكش كرد و سپس در دهه 1960 (با الغاي قانون ممنوعيت ورود آسيايي ها به آمريكا) موج جديد از مهاجرتهاي مسلمانان به اين كشور آغاز شد. مسلماناني كه در دهه 1870 به آمريكا مهاجرت كردند اكنون در جامعه اين كشور ادغام شده اند و هويتي آمريكايي پيدا كرده اند. اما آنهايي كه در دهه 1960 و پس از آن به اين كشور رفتند كماكان هويتي غير از هويت آمريكايي براي خود قايلند و كماكان نسبت به حفظ دين و فرهنگ خاص خود توجه نشان مي دهند. حتي فرزندان اين افراد كه در آمريكا به دنيا آمده و آمريكا را وطن خود مي دانند حاضر نيستند دين اسلام را فراموش كنند. آنها اگر چه فرهنگ آمريكايي را پذيرفته اند اما كماكان نسبت به حفظ دين خود حساس هستند.

اسلام هراسي

 اسلام هراسي واژه جديدي است كه نشان دهنده ترس يا انزجار غيرعقلاني از اسلام، مسلمانان يا فرهنگ اسلامي است

در بررسي و مطالعه روند رو به رشد گسترش اسلام در ايالات متحده نمي توان  پديده اسلام هراسي را ناديده گرفت. پديده اي كه بسياري از سازمانها و انجمنهاي اسلامي فعاليت هاي خود را بر آن متمركز كرده و اين فعاليت ها از زمان حملات يازدهم سپتامبر به واسطه افزايش اسلام هراسي و ستادهاي تبعيض نژادي و انزجار عليه مسلمانان گسترده تر و جدي تر دنبال شده است. واژه اسلام هراسي واژه جديدي است كه نشان دهنده ترس يا انزجار غيرعقلاني از اسلام، مسلمانان يا فرهنگ اسلامي است. نتايج يك تحقيق كه در سال 2003 در آمريكا از سوي «مركز تحقيقاتي پيو» درباره دين و زندگي عمومي انجام شد نشان مي دهد تعداد آمريكاييهايي كه ديدگاهاي نامطلوبي درباره اسلام دارند به 37 درصد افزايش يافته است. اين تعداد در سال 2002 ، 33 درصد بوده است. شايان ذكر است اين تعداد از اسفند ماه 2002 تا تيرماه 2004 از 25 درصد به 46 درصد افزايش پيدا كرده است.

سازمانهاي اسلامي در ايالات متحده آمريكا

مسلمانان همانند پيروان اديان مسيحيت ويهوديت و همچين آيينهاي ديگر در ايالات متحده آمريكا به تشكيل سازمانهايي روي آوردند تا از جامعه مسلمانان و جوانان معتقد به آموزههاي دين اسلام حمايت كنند. اولين سازمان حمايتي در ايالات متحده « فدراسيون انجمنهاي اسلامي» نام داشت كه در سال 1945 سازماندهي شد و شامل 52 مسجد ومركز ديني در ايالات متحده و كانادا مي شود كه به نوبه خود نشان دهنده كيفيت جامعه مسلمان در آن زمان بود كه عمدتاً شامل مسلمانان سني از كشورهاي لنبان، سوريه و اروپاي شرقي و  يك مسجد شيعي در يوان مي شود. « فدراسيون انجمنهاي اسلامي» در اوايل دهه 1990 به موجوديت خود پايان داد زيرا كه فدراسيون مذكور تحت الشعاع سازمانهايي قرار گرفته بود كه توسط مهاجراني كه بعد از سال 1965 وارد آمريكا شدند ايجاد شده بودند.

بزرگترين گروه مسلمانان «انجمن آمريكايي مسلمانان» (ASM)  است كه مي توان آن را جايگزين سازمان « امت اسلام » و همچنين مسلمانان سياهپوست ناميد. « انجمن آمريكايي مسلمانان» به رياست "واريث دين محمد" پسر عاليجاه محمد موسس سازمان « امت اسلام» اداره مي شود. تعداد مسلمانان سياهپوست آمريكا نيز مشخص نيست. به صورت تخميني تعداد آنها را مي توان بين صدها هزار نفر و 2/1 ميليون نفر برآورد كرد.

دفتر مركزي انجمن مسلمانان شمال آمريكا

اهداف استراتژيك « انجمن اسلامي شمال آمريكا»  آموزش امامان و پيشرفت رهبري جامعه اسلام، به فعاليت واداشتن جوانان، اقتصاد سالم، بهبود تصوير عمومي ازاسلام و مسلمانان، برگزاري گفتگوهاي بين اديان و توسعه جامعه اسلامي است

دومين گروه بزرگ مسلمانان در ايالت متحده « انجمن اسلامي شمال آمريكا» (ISNA) است. « انجمن اسلامي شمال آمريكا» انجمني متشكل از سازمانها و افراد مسلمان است كه سكوي مشتركي را براي ارائه اسلام فراهم كرده است. از جوامع مسلمان حمايت كرده برنامه هاي آموزشي و اجتماعي آنها را توسعه مي دهد و رابطه خوبي با ديگر جوامع ديني و سازمانهاي مدني برقرار كرده است. اعضاي اين سازمان را اكثراً مهاجران  و عده اي تازه مسلمان سفيد پوست، آفريقايي آمريكايي و اسپانيولي تشكيل مي دهند. همايشهاي سالانه « انجمن اسلامي شمال آمريكا» بزرگترين گردهمايي مسلمانان در ايالات متحده به شمار مي رود. اين انجمن سال 1963 تشكيل شده و دبيركل آن هدف از تأسيس آن را ايجاد پلي بين جامعه مسلمانان و جامعه آمريكايي عنوان كرده است. اين سازمان با هر سازمان ديني ديگري كه داراي چنين هدفي باشد ارتباط دارد. در ميان اهداف استراتژيك « انجمن اسلامي شمال آمريكا» مي توان به آموزش امامان و پيشرفت رهبري جامعه اسلام، به فعاليت واداشتن جوانان، اقتصاد سالم، بهبود تصوير عمومي ازاسلام و مسلمانان، برگزاري گفتگوهاي بين اديان و توسعه جامعه اسلامي اشاره كرد. رئيس انجمن اسلامي شمال آمريكا "محمد نورعبدالله " است كه دكتر "ايگريد ماتسون" در ايالات متحده و دكتر "سيد ايمتاز احمد" در كانادا در سمت مقائم مقام وي قرار دارند.

آرم محفل اسلامي شمال آمريكا

به گزارش "مهر"، سومين گروه بزرگ اسلامي در آمريكا «محفل اسلامي شمال آمريكا» (ICNA) است. «محفل اسلامي شمال آمريكا» سازماني مستقل غير قومي است كه هر فرد درهر قوميتي كه باشد مي تواند به عضويت آن سازمان درآيد. اين سازمان يكي

 محفل اسلامي شمال آمريكا از اعضاي خود انتظار دارد هر روز قرآن را مطالعه كرده و درراستاي درك آن بكوشد، دست كم يك بار در هفته به مطالعه و تعمق درباره احادث بپردازد، ادبيات اسلامي را مطالعه كرده و با ديگر مسلمانان به بحث بپردازد و از غير مسلمانان دعوت كند تا از « محفل اسلامي شمال آمريكا» بازديد كند

از زير مجموعه هاي « انجمن اسلامي شمال آمريكا» به شمار مي رود. در حال حاضر اعضاي اين محفل را مهاجران و عده اي از سفيدپوستان ، آفريقايي آمريكاييها و اسپانيوليهاي تازه مسلمان شده تشكيل مي شوند. شيوه عمل و فرآينده هاي «محفل اسلامي شمال آمريكا» در اساسنامه اي براساس قرآن و سنت تدوين شده است. اين سازمان از اعضاي خود انتظار دارد هر روز قرآن را مطالعه كرده و درراستاي درك آن بكوشد، دست كم يك بار در هفته به مطالعه و تعمق درباره احادث بپردازد، ادبيات اسلامي را مطالعه كرده و با ديگر مسلمانان به بحث بپردازد و از غير مسلمانان دعوت كند تا از « محفل اسلامي شمال آمريكا» بازديد كند. هدف از تأسيس اين  سازمان اسلامي رضاي خداوند به واسطه جهد در تأسيس نظام اسلامي و زندگي به نحوي است كه در قرآن و سنت حضرت پيامبر(ص) آمده است.

اين سازمان در راستاي حمايت از مسلمانان عليه اقدامات غير اخلاقي و متخاصمانه و تلاش در جهت حفظ آزاديهاي مدني و عدالت اجتماعي اقتصادي در جامعه، تقويت پيوند بشريت با كمك به نيازمندان در سراسر دنيا و تمركز بر نيازمنداني كه در نزديك اين جامعه اسلامي قرارداد، همكاري با ديگر سازمانهاي اسلامي براي انجام و اجراي برنامه هاي خود و وحدت با امت اسلامي فعاليت مي كند. پايگاه اينترنتي اين مجمع اسامي مديران اجرايي  را در اختيار كاربري كه از اين پايگاه بازديد مي كند قرار نداده است.

آرم شوراي روابط اسلامي- آمريكايي

 

 « شوراي روابط اسلامي- آمريكايي» (CAIR) بزرگترين گروه مدافع حقوق و آزاديهاي مدني مسلمانان در سراسر آمريكا به شمار مي رود. اين سازمان مستقل اسلامي در راستاي ترويج چهره مثبت اسلام و مسلمانان در آمريكا فعاليت مي كند

به گزارش "مهر"، « شوراي روابط اسلامي- آمريكايي» (CAIR) بزرگترين گروه مدافع حقوق و آزاديهاي مدني مسلمانان در سراسر آمريكا به شمار مي رود. اين سازمان مستقل اسلامي در راستاي ترويج چهره مثبت اسلام و مسلمانان در آمريكا فعاليت مي كند. شوراي روابط اسلامي آمريكايي خود را صداي جريان تفكر اسلام ميانه رو درعرصه هاي سياسي در ايالات آمريكا مي داند. شوراي روابط اسلامي آمريكايي حامي عدالت و درك متقابل است و رسالت خود را افزايش درك اسلام، ترويج گفتگو، حمايت از آزاديهاي مدني، قوي كردن مسلمانان آمريكايي، و ايجاد ائتلافهايي كه صلح و درك دوجانبه را ترويج مي كند توصيف كرده است. بزرگترين گروه اسلامي مدافع آزاديهاي مدني، سراسر آمريكا و كانادا دفاتر اداري دارد و دفتر مركزي آن در واشنگتن دي سي واقع شده است.

اين شوراي كه از سال 1994 تأسيس شده است در جهت ترويج چهره حقيقي دين اسلام و مسلمانان در آمريكا فعاليت كرده است و به واسطه روابط با رسانه ها، گروه هاي سياسي، آموزش و وكالتي ديدگاهاي اسلامي را براي تضمين حضور مسلمانان در تمام عرصه ها ارائه داده است. «شوراي روابط اسلامي- آمريكايي» در راستاي تحقق اين اهداف خود تلاش مي كند جامعه مسلمانان آمريكا را تقويت كند و آنها را ترغيب كند در عرصه هاي سياسي و اجتماعي حضور داشته باشند. رياست اين شورا برعهده دكتر "پرويز احمد" است كه دكتر "احمد الخراس" در سمت قائم مقامي وي قرار دارد. "ابراهيم هوپر" مدير روابط عمومي و ارتباطات  و "ناهيد اعواد" از فعالان شوراي روابط اسلامي آمريكايي همواره در دفاع از مسلمانان ديدگاه هاي اين شورا را منعكس مي كند.

يكي ديگر از نهادهاي اسلامي ايالات متحده  «شوراي عالي اسلامي آمريكا» (ISCA) است كه بزرگترين مرجع حقوقي و قانوني حامي مسلمانان ايالات متحده به شمار مي رود . اين شورا نماينده بسياري از مسلمانان در اين كشور محسوب مي شود و هدف خود را فراهم كردن راه حلهاي عملي براساس قوانين حقوقي اسلامي براي مسلمانان آمريكايي مي داند. بسياري از اعضاي هيئت مديره اين سازمان اسلامي را علماي عالي رتبه اسلامي از سراسر دنيا

"شوراي عالي اسلامي آمريكا" قصد دارد با همكاري نزديك با افراد و سازمانهاي غير مسلمان ، اسلام را به عنوان ديني داراي تساهل، ميانه رو، صلحجو و عدالت طلب معرفي كنند

تشيكل مي دهند. اين سازمان ديني مستقل و غير دولتي كه قصد دارد مرجع سازمانها و افراد مسلمان در زمينه توصيه هاي حقوقي از علما و موسساتي دين سراسر جهان باشد. اين شوراي قصد دارد با همكاري نزديك با افراد و سازمانهاي غير مسلمان تا اسلام را به عنوان ديني داراي تساهل، ميانه رو، صلحجو و عدالت طلب معرفي كنند. اسلام ديني كه از بيشترين سرعت گسترش در آمريكاي برخوردار است اغلب به حاشيه رانده شده و ويژگيهاي آن بد تعبير مي شود. شوراي عالي اسلامي آمريكا با تأكيد بر ميراث مشترك دين اسلام، مسيحيت و يهوديت تلاش مي كند درك دوجانبه را ميان تمام فرهنگها واديان حفظ كند. اين شورا همچنين معتقد است مي تواند به واسطه دانش و آموزش ديدگاه غربيان را نسبت به اسلام و مسلمانان دوباره شكل دهد. شيخ " هشام كعبي" موسس و رئيس شوراي عالي اسلامي آمريكا است.

به گزارش "مهر"،  «مجمع اسلامي شمال آمريكا» (IANA) يكي ديگر از از ديگر سازمانهاي برجسته اي كه در شمال آمريكا در راستاي متحد كردن مسلمانان فعاليت مي كند به شمار مي رود. در ميان اهداف اين سازمان مي توان به  راهنمايي مسلمانان در راستاي روش شناسي مناسب اسلامي اشاره كرد. «مجمع اسلامي شمال آمريكا» براي تحقق اهداف خود از ابزار و وسائلي همچون گفتگو، ديدارهاي عمومي، دعوي  استفاده مي كند. اين سازمان كه در سال 1993 تأسيس شد گسترش دانش صحيح از اسلام گسترش افق هاي درك درباره اسلام را در ميان اهداف خود قرار داده است. مديريت اين مجمع را "محمد الاهرامي" برعهده دارد كه پيشتر رياست سازمان انتشاراتي دارالمكه را برعهده داشت  كه نشريه اي را با عنوان گزارش جمعه در زمينه فتواي عالماي اسلامي ارائه مي كرد.

آرم انجمن دانشجويان مسلمان آمريكا

«انجمن دانشجويان مسلمان آمريكا» (MSA) بزرگترين انجمن اسلامي كه به صورت اختصاصي  فعاليتهاي خود را در رابطه با دانشجويان آمريكا و كانادا بسط داده است. انجمن دانشجويان مسلمان آمريكا يكي از باسابقه ترين و بانفوذ ترين سازمان ديني در شمال آمريكا به شمار مي رود. در سال 1963 بسياري از شخصيتهاي برجسته اسلامي امروزه در دانشگاه ايلينويي گردهم آمده و تصميم بر تأسيس انجمن دانشجويان مسلمان ايالات متحده گرفتند. از آن زمان تا كنون سازمانهاي دانشجويان مسلمان در سراسر آمريكا شكل گرفت كه اكثريت آنها را دانشجويان مسلمان از كشورهاي سراسر دنيا تشكيل مي دهند. بسياري از اين دانشجويان پس از اتمام دوره تحصيلي خود به سرزمين خود بازگشتند، اما بخش قابل توجهي از آنان دريافتند كه به عنوان دانشجو وظيفه تبليغ و ترويج اسلام در آمريكاي شمالي برعهده آنها است. اين انجمن تا سال 1982 هر سال همايشهاي بزرگي برگزار مي كرد ، اما از سال 1982 تا كنون همايشهاي خود را به صورت مشترك با «انجمن اسلامي شمال آمريكا» برگزاري مي كنند كه به عنوان بزرگترين گردهمايي هاي مسلمانان از آن ياد مي شود. "محمد شيباني" رئيس انجمن مسلمانان آمريكا ، "احمد سيدكي" و "زينب خان" نائب رئيس وي در ايالات متحده و كانادا محسوب مي شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" ، گروهي از شيعيان مقيم آمريكا كساني هستند كه از كشورهايي چون عراق ، لبنان ، هند و پاكستان به اين آمريكا مهاجرت كرده اند ، تعداد كمي هم آمريكايي بوده و بقيه شيعيان نيز سياه پوستان و آمريكايي هايي هستند كه مسلمان شده اند و خوب است بدانيم كه قديمي ترين شيعيان آمريكايي ، لبناني ها هستند.

به طور معمول، اين گروهها  براي ايجاد انسجام و برقراري ارتباط با يكديگر ، مراكز اسلامي و يا مسجد را بنا كرده و آنجا را محل اجتماع خود قرار مي دهند و پس از اين اقدام معمولا اقدام به تأسيس مدرسه مي كنند كه فرزندان را با زبان و تعليمات ديني مربوط به خود  تربيت كنند .

 متاسفانه شيعيان آمريكا به طور معمول ارتباط زيادي با يكديگر ندارند . اين عدم برقراري ارتباط به گونه اي است كه ايرانيان مقيم آمريكا از مسلمانان لبناني بي خبر هستند و به موازات آن ، لبناني ها از پاكستاني ها خبر ندارند ، در واقع مسلمانان و شيعيان آمريكايي  كاملا جدا از هم هستند . براي مثال ، در كانادا ساختمان بزرگي است كه آن را نصف كرده اند و نصف آن را شيعيان ايراني و نصف آن را نيز شيعيان عراقي در اختيار گرفته و هركدام نيز برنامه خاص خود را دارند ، هيچ ارتباطي بين اين دو گروه شيعه غير از ديوارهاي مشترك نيست .

اغلب شيعياني كه به آمريكا رفته اند اهدافي غير از تبليغ دين اسلام و تشيع داشته اند ، اين ها رفته اند تا در جاي بهتري زندگي و تجارت كرده ،  پول در آورند ، به طوري كه اغلب ايراني هاي ساكن آمريكا پزشك و مهندس ، پاكستاني ها و آفريقايي ها در كار تجارت بوده و لبناني ها نيز از قديم در كارخانه هاي ماشين سازي فعال بوده اند . 

 متأسفانه شيعيان آمريكا انسجام نداشته و ارتباط مناسبي بين آنها برقرار نيست . در مقابل ، سني هاي آمريكا بيشتر سازماندهي شده هستند به طوري كه تا كنون چند سازمان ملي براي تمام آمريكا احداث و فعال شده كه به شكل هاي مختلف در راستاي سازماندهي و هماهنگي اقدامات و خواسته هاي سني ها فعال هستند

به گزارش "مهر"، متأسفانه شيعيان آمريكا انسجام نداشته و ارتباط مناسبي بين آنها برقرار نيست . در مقابل ، سني هاي آمريكا بيشتر سازماندهي شده هستند به طوري كه تا كنون چند سازمان ملي براي تمام آمريكا احداث و فعال شده كه به شكل هاي مختلف در راستاي سازماندهي و هماهنگي اقدامات و خواسته هاي سني ها فعال هستند ، سازماندهي به برخي فعاليت هاي سياسي و دفاع از حق مسلمانان از جمله برنامه هايي است كه تشكل هاي سني به آنها مي پردازند . ولي در ميان شيعيان چنين تشكل هايي وجود ندارد ، البته چند بار سازمان هايي شكل گرفته اما به دليل عدم استقبال از سوي شيعيان ، موفق نبوده اند .
 

بعد از حادثه 11 سپتامبر اين وضعيت بدتر نيز شده است ، شيعيان خود را جدا از سني ها دانسته و مي گويند ما با بن لادن كه يك سني و تروريست است كاري نداريم ، ما شيعه هستيم ، در اين ميان سني ها نيز از اين برخورد و عكس العمل شيعيان ناراحت شده و فاصله ها بين شيعه و سني بيشتر شده است .

 بيش از 40 درصد مردم آمريكا كه اكثر آنها مرد، سفيد پوست و كم سواد هستند فكر مي ‌كنند مسلمانان خطرناك هستند و تفاوت بين شيعه و سني را نمي‌ دانند ، اغلب طرفداران بوش نيز بر اين باور هستند و گفته هاي دولت را قبول مي كنند ، شك نيست كه تنها راه رفع مشكلات فعلي برقراري ارتباط بين مسلمانان است .

کد خبر 209357

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha