۲۶ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۴۸

معاون وزیر بهداشت:

زندگی سالم با سبک زندگی اسلامی محقق می‌شود

زندگی سالم با سبک زندگی اسلامی محقق می‌شود

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به ارتباط میان سبک زندگی اسلامی و سبک زندگی سالم، با نام بردن از چهار پیش نیاز رسیدن به سبک زندگی اسلامی گفت: جسم سالم، روح سالم، جامعه سالم و ارتباط معنوی سالم با خدا چهار ضرورت برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر مصطفی قانعی با حضور در سالن شماره 3 بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، افزود: اگر بخواهیم برای سبک زندگی سالم یک شاخص بگذاریم و آن را اندازه‌گیری کنیم، باید بدانیم که معیار سبک زندگی سالم، انسان سالم است. اگر انسانی در جامعه ای بیمار بود، نشان دهنده این است که سبک زندگی‌اش مشکل دارد.

وی با تقسیم سلامت به دو جنبه جسمی و روحی، گفت: زمانی که می بینید، مثلا در ایران مردم در سنین پایین دچار سکته قلبی می‌شوند، این یعنی سلامت جسمی تامین نشده است. اما اگر دیدید در جامعه ای افسردگی و خودکشی زیاد است، این یعنی آن جامعه از سلامت روان برخوردار نیست.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درباره پیش‌نیاز رسیدن به سبک زندگی اسلامی، گفت: اگر روح و جسم سالم باشد، وقتی فرد به اجتماع می‌آید، باید با جامعه سالمی مواجه شود. رفتار اجتماعی می تواند یکی از نشانه‌های سبک زندگی سالم باشد، سازمان جهانی بهداشت می گوید انسان سالم به این معنی است که روح و جسم انسان و جامعه سالم باشد و در این میان ارتباط معنوی هم داشته باشد که البته سالم بودن این ارتباط معنوی هم اهمیت دارد.

قانعی با اشاره به برخی مراسم عرفانی فرقه‌ها و نحله‌های منحرف با ذکر مثالی گفت: مدتی پیش یکی از این فرقه‌ها، زیباترین دختر قبیله‌شان را برای خدای خودشان در مراسمی قربانی کردند و با وقاحت فیلم آن را در اینترنت منتشر کردند، این معنویات ناسالم است. هر ارتباطی با ماوراء نمی تواند ارتباط معنوی سالم باشد و منجر به حیات سالم نمی‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ارتباط معنوی سالم میان انسان و خدا در دین اسلام به درستی شکل گرفته است، افزود: وقتی به قرآن رجوع کنیم، می‌بینیم که حضرت عیسی می گوید سلام به روزی که متولد شدم، سلام به روزی که مردم و سلام به روزی که دوباره مبعوث شدم. یعنی انسان وقتی به دنیا می‌آید باید سالم باشد، وقتی می‌میرد باید در امتداد همین سلامتی باشد و تا رستاخیز باید سالم بماند تا دوباره مبعوث شود. دین اسلام برای هرکدام از این مراحل، یک پیوست ارائه کرده است. سبک زندگی سالم، جز در اسلام جای دیگری پیدا نمی‌شود.

قانعی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری، ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند که تمام چیزها در سبک زندگی خلاصه می‌شود. اگر در جامعه‌ای فقر باشد، انسان‌های آن جامعه یا مضطرب و افسرده هستند، امید به زندگی‌شان پایین می‌آید، مرگ‌و‌میر زیر پنج سال بالا می‌رود. پس برای اینکه انسان سالم داشته باشیم باید اقتصاد و معیشت درستی داشته باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: قرار نیست ما کشوری با اقتصاد مسلط داشته باشیم اما آدم‌های جامعه ما افسرده باشند. باید ببینیم چه مدل اقتصادی جامعه ما را سالم و آرام نگه می دارد و همان را تجویز کنیم. 

کد خبر 2098580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha