۱۳ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۲۷

مهر بررسی می کند؛

گرمی اهدای زندگی در گلستان/ نقش اهدای خون در سلامت

گرمی اهدای زندگی در گلستان/ نقش اهدای خون در سلامت

گرگان - خبرگزاری مهر: نهادینه شدن فرهنگ اهدای خون در گلستان، شعار "اهدای خون، اهدای زندگی" را در نگارستان ایران زمین عینیت بخشیده و هر روز تعداد زیادی را برای انجام این کار خیر به پایگاههای انتقال خون می کشاند.

به گزارش خبرنگار مهر، روند اهدای خون در گلستان در سالهای اخیر رشد یافته و گلستان را نظر خون مورد نیاز به استانهای دیگر بی نیاز کرده است.
 
سالجاری بیش از 18 هزار گلستان به پایگاههای انتقال خون استان مراجعه کرده که 14 هزار نفر موفق به اهدای زندگی به دیگران شدند و همزمان با شبهای پر فضیلت قدر، استقبال گلستانیها در این امر خداپسندانه بیشتر شده است.
 
مدیرکل انتقال خون گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه فرهنگ خون در استان جا افتاده است، گفت: هزار و 507 نفر از مردم استان در شبهای قدر با مراجعه به پایگاههای انتقال خون اقدام به اهدای خون کرده اند.
 
میرمحمدعلی حسینی ضمن اعلام استقبال خوب مردم استان درشب های قدر از اهدا خون خاطرنشان کرد: فرهنگ اهدا خون در استان و جامعه جا افتاده و افرادی داریم که بین سه تا چهار بار در ماه خون خود را اهدا می کنند. 
 
افزایش روزانه شمار اهداکنندگان خون
 
دکتر حسینی گفت: ۲۴ درصد اهدا کنندگان ما با سابقه هستند که حداقل سالی یکبار خون می دهند که همین در طبقات خون موثر است و افرادی هم هستند که برای بار اول خون می دهند.
 
وی اظهار داشت: آمارها نشان می دهد ۲۱ درصد از اهدا کنندگان ما بار اولی بودند و این خود نشان دهنده آن است که هر روز به جمع اهدا کنندگان خون اضافه می شود.
 
15 هزار گلستانی خون اهدای کردند
 
وی اشاره داشت: تا چهار ماهه اول سال حدود  15 هزار و 643 هزار نفر به پایگاه انتقال خون مراجعه کردند که توانستیم خون مورد نیاز مراکز درمانی استان را تامین کنیم.
 
مدیر کل انتقال خون استان گلستان با اشاره به اهمیت اهدای خون یا (فصد خون )گفت: فصد خون یارگ زدن یا خونگیری از یک "رگ بزرگ" که روش نوین آن اهدای خون است از دیر باز وجود داشته است.
 
پیشینه قصد خون در جهان
 
دکتر حسینی افزود: اهدای خون علاوه برکمک به بیماران نیازمند به خون، برای خود اهداکننده هم مفید بوده و باعث حفظ تندرستی او می شود.
 
وی با اشاره به پیشینه تاریخی فصد خون تصریح کرد: فصد خون از لحاظ تاریخی از قبل از میلاد مسیح ( ع) انجام می شده و پس از ظهور اسلام نیز روایات زیادی از پیامبر اکرم (ص)وهم چنین ائمه معصومین ( ع) درباره مفید بودن ان ذکر شده است. 
 
به گفته وی طبق روایات ائمه معصومین (ع) یا خود فصد خون انجام می دادند و یا برای بیماران، انجام آن را توصیه می کردند.
 
آموزش قصد خون توسط ائمه اطهار
 
وی تصریح کرد : درکتاب " دراستانه غیبت" که درباره زندگانی امام حسن عسکری ( ع) نگارش شده است، آمده است که این امام همام (ع) فصد خون را به یکی از شاگردان پزشک دربار دولت عباسی آموزش می داده است . 
 
حسینی همچنین با اشاره به روایاتی درباره فصد خون که از امام محمد باقر (ع) درکتاب ارمغان تندرستی نقل شده گفت : ایشان شخصی را خواست تا فصد خون را از دست ایشان انجام دهد ، همچنین امام جعفر صادق (ع) نیز برای درمان دو بیماربه آنها سفارش فصد خون از پا را دادند. 
 
مدیر کل انتقال خون گفت یادآور شد: علاوه بر این، ابوعلی سینا فیلسوف و پزشک حاذق کشورمان درکتاب قانون بیان کرده است، در صورتی که پزشک حاذق حاضر، وسایل و امکانات مهیا باشد، فصد خون کنید که این عمل به درمان نزدیک تر است. 
 
وی ادامه داد : ابوعلی سینا در روش فصد خون، به رگ بزرگ دست بیمار نیشتر می زد و درصورتی که دست بیمار را در داخل تشت قرار می داد حدود 150 سی سی خون می گرفت.
 
دکتر حسینی درادامه با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی بیشتر درباره اهدای خون درکشور تاکید کرد: با توجه به آثار و فواید فصد خون ( اهدای خون ) در سلامت افراد، لازم است این کارخداپسندانه بیشتر درجامعه گسترش یابد. 
 
تامین نیاز بیماران با اهدای خون
 
وی خاطر نشان کرد : با اهدای خون در واقع هم به حفظ سلامت و تندرستی خودمان کمک کرده و هم در راستای تامین خون مورد نیاز بیماران نیازمند به خون تلاش کرده ایم. 
 
وی با بیان اینکه اهدای خون در واقع همان اهدای زندگیست، وظیفه هر مسلمان کمک به همنوع خود بوده، تصریح کرد: همه کسانی که در سنین بین 65-18 سالگی هستند و از سلامت کامل برخوردارند می توانند درسال حداقل دوبار خون اهداء کنند.
 
مدیرکل انتقال خون گلستان، نیاز روزانه استان به خون را 200 واحد اعلام کرد.
 
به گزارش مهر، به رغم استقبال مطلوب گلستانی ها برای اهدای خون، هنوز بسیاری از شهرستانهای گلستان از داشتن پایگاه ثابت و سیار برای اهدای خون محروم هستند که برنامه ریزی برای افزایش این پایگاهها در افزایش جذب اهداء کنندگان خون حائز اهمیت است.
 
هم اینک در گرگان، علی آبادکتول و گنبدکاووس مراکز و پایگاههای انتقال خون فعال است.
 
فواید اهدای خون در سلامت
 
درعلم پزشکی نقش اهدای خون در سلامت و تندرستی افراد به اثبات رسیده است و تحقیقات نشان می دهد مردانی که خون اهدا کرده اند کمتر درمعرض خطر ابتلابه بیماری های قلبی قراردارند.
 
علاوه بر نقش اهدای خون درسلامت  افراد، از اهدای خون به عنوان یک کار خدا پسندانه در فرهنگ دینی ما یاد می شود و در قرآن مجید نجات یک انسان مترادف با نجات همه مردم است، فرد با اهدای خون خود، جان بسیاری از بیماران نیازمند به خون رااز خطر مرگ نجات می دهد.

 

کد خبر 2109733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha