۲۶ مرداد ۱۳۹۲، ۸:۵۶

موسوی در مهر تشریح کرد/

شرکت‌های بزرگی که نفعی برای خوزستان ندارند/ نبود وحدت بین افراد شاخص استان

شرکت‌های بزرگی که نفعی برای خوزستان ندارند/ نبود وحدت بین افراد شاخص استان

اهواز – خبرگزاری مهر: نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی شرکتهای بزرگ هیچ نفعی برای خوزستان ندارد و تنها بله قربان گوی تهران هستند. استاندار باید با این شرکتها برخورد می کرد که نکرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید شکرخدا موسوی با حضور در دفتر خبرگزاری مهر در استان خوزستان اظهار کرد: جدی‌ترین مسئله‌ای که امروز مردم اغلب و شاید تمام شهرهای خوزستان از آن رنج می‌برند، کیفیت پائین آب شرب است که مردم را در زندگی عادی با چالش جدی مواجه کرده است.

وی افزود: برای این کار پیگیری‌های فراوانی صورت گرفت و حتی وزیر نیرو برای این کار به خوزستان سفر کرد و در جمع نمایندگان استان و برخی مسئولان متولی تامین آب مردم حضور یافت که عنوان شد. کسری بودجه و کمبود اعتبار برای اجرای طرح های بزرگ آبرسانی از جمله طرح غدیر یکی از مشکلات اساسی حل نشدن مشکل آب شرب مردم خوزستان است.

موسوی با اشاره به اینکه در صورت تامین اعتبار، طرح آبرسانی غدیر تا دو سال آینده به شهرهای اهواز، شادگان، دشت آزادگان و… می‌رسد، عنوان کرد: ما امیدواریم با این کار، مشکل کیفیت پائین آب شرب در شهرهای خوزستان حل شود.

وی افزود: ما در خوزستان کمبود آب نداریم زیرا هفت رودخانه بزرگ کشور در این استان جاری هستند که کمتر استانی از این موهبت خدادادی برخوردار است ولی ما در استان مشکل سوء‌مدیریت در بخش آب شرب و کشاورزی داریم که نمایندگان و مدیران ارشد استان باید برای این کار فکری عاجل کنند تا نگاه وزارت نیرو به استان خوزستان تغییر کند به گونه‌ای این استان نباید تنها تامین کننده برق و انرژی باشد و مردمش در بی آبی به سر ببرند.

فاضلاب در خوزستان در مرز بحران

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی همچنین به مشکل فاضلاب در استان اشاره کرد و گفت: تصفیه‌خانه‌ها و تاسیسات آب و فاضلاب در استان خوزستان بسیار فرسوده و در حال رسیدن به یک بحران  هستند.

وی افزود: در چند سال گذشته وامی از سوی بانک جهانی برای این کار به شرکت فاضلاب اهواز اختصاص یافت که به علت سوء‌مدیریت از بین رفت و مشکلی از مردم رفع نکرد. پیگیری‌های ما در مدت اخیر باعث حساس شدن دولت به این موضوع در خوزستان شد که حاصل این کار، انتشار 90 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای آب و فاضلاب خوزستان شد که امیدواریم این پول، بخش عمده‌ای از مشکلات خوزستان را مرتفع کند.

موسوی گفت: هم اکنون فاضلاب در مناطقی از اهواز از جمله کوت عبدالله، کوی آل‌صافی، کوی سیاحی، ملاشیه و شهرستان باوی بسیار بحرانی است که انتظار داریم با این اعتبارات مشکل این مناطق حل شود.

مسئولان کاردان در خوزستان نداریم

موسوی با اشاره به اینکه کسی در خوزستان شهامت انجام کارهای بزرگ را ندارد، عنوان کرد: تاکنون اغلب کارهای بزرگ صورت گرفته در خوزستان ملی بوده‌اند و در بخش استانی کارهای قابل توجهی صورت نگرفته است.

وی افزود: شرکت‌های توسعه نیشکر، نفت و فولاد و… با عزم ملی انجام شده‌اند ولی در پروژه‌هایی که کارهای استانی به حساب می‌آیند هیچ کار بزرگی در خوزستان انجام نشده است. این یک واقعیت تلخ است که ما در خوزستان به مسئولان کاردان احتیاج داریم که اکنون نداریم و مسئولان فعلی عاملی برای عقب ماندگی خوزستان بوده اند. مردم خوزستان هم نجیب و کم توقع هستند و مرکز نشینان حق آنها را ضایع می‌کنند.

نگاه تبارگرایی در خوزستان

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در خوزستان نوعی نگاه تبارگرایی در بین مدیران حاکم است، تاکید کرد: این نوع نگاه نامطلوب برخی مدیران در خوزستان یکی از عوامل جدی عقب ماندگی استان در سال های اخیر بوده است و باید مسئولان ارشد استان و نمایندگان مجلس با قاطعیت جلو گسترش این تفکر نابخردانه را بگیرند ولی من با قاطعیت اعلام می کنم که نگاه قومی و تبارگرایی موجود در خوزستان، نظر نظام نیست چون خوزستان استانی خاص در بین استانهای کشور به شمار می رود. جمعیت این استان همه شیعه هستند و در هشت سال جنگ تحمیلی، رشادتهای بی‌شماری خلق کردند و لقب کربلای ایران را به خود اختصاص دادند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نبود وحدت بین افراد و مدیران شاخص خوزستان را یکی از دلایل عقب‌ماندگی خوزستان برشمرد و گفت: اگر نمایندگان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، مدیران خوزستانی در سطح ملی و نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی را سه قطب اصلی افراد شاخص استان حساب کنیم باید عنوان کنم که این افراد هیچ اتحادی برای حل مشکلات استان ندارند و تاکنون حتی یک جلسه مشترک برای حل برخی مشکلات استان نداشته اند در حالیکه در سایر استانها این افراد بسیار کارگشا هستند. 

موسوی تأکید کرد: اگر این افراد حتی یک جلسه برگزار کنند و برخی مشکلات استان در این جلسه طرح شوند اخبار این جلسه مثل بمب در کشور صدا می کند و این امر باعث می شود مسئولان ارشد دولتی و نظام نگاه خاصی به خوزستان داشته باشند.

جنگ و عقب ماندگی 20 ساله خوزستان

موسوی با اشاره به اینکه هشت سال جنگ تحمیلی در کنار تمام برکاتش، باعث عقب ماندگی 20 ساله خوزستان شد، تاکید کرد: هشت سال جنگ تحمیلی و سال‌های بعد از آن هیچ کار خاصی در خوزستان صورت نگرفت؛ ولی استانهای دیگر با دلارهای نفتی حاصل از فروش نفت در خوزستان و به برکت انقلاب اسلامی به توسعه و رشد رسیدند ولی خوزستان به سرعت از جایگاه و استعدادهای بالایی که داشت فاصله گرفت و سقوط کرد به همین دلیل ما انتظار داریم در توزیع اعتبارات این مسئله در خوزستان نیز لحاظ شود به همین دلیل برای توسعه و عمران خوزستان یک نگاه اورژانسی لازم و ضروری است.

بهره نبردن مردم افزایش اعتبارات خوزستان

وی با اشاره به این صحبت استاندار خوزستان که همواره عنوان کرد اعتبارات خوزستان با رشد بیش از 10 برابری در دولتهای نهم و دهم مواجه شده است، عنوان کرد: بله این را قبول دارم ولی این اعتبارات برای پروژه‌های ملی بوده که کمتر مردم خوزستان از آن بهره برده اند و حتی در برخی موارد مثل سد گتوند مردم خوزستان از آن متضرر نیز شده اند. اگر استانهای دیگر اعتبار کمتری دریافت کرده اند ولی همان اعتبارات اندک به نفع مردم و خدمت به منافع مردم همان استان رسیده است به همین دلیل در این مقطع نیز این مردم سایر استانها بودند که نفع بیشتری از اعتبارات دولتی برده اند.

موسوی با انتقاد از مدیران شرکتهای بزرگ در خوزستان عنوان کرد: شرکتهای بزرگی در استان فعالیت دارند که در سطح کشور هم بی‌نظیر هستند ولی مدیران این شرکت‌ها هیچ خدمتی به استان نمی کنند و حتی حاضر نیستند در جلسات شورای اداری استان نیز شرکت کنند و مدیران درجه چندم خود را به این جلسات اعزام می‌کنند.

وی افزود: این شرکت‌ها در حالی اعتبارات و امکانات رفاهی کلان در اختیار دارند که جوانان خوزستان برای رفتن به یک اردوی تفریحی ساده با تنگنا مواجه هستند. این مدیران صرفا از تهران دستور می گیرند و کاری به منافع استان ندارند؛ استاندار خوزستان باید گوش این مدیران با بپیچاند و حتی آنها را از کار برکنار کند ولی متاسفانه در دولت اخیر این کار را نکرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما انتظار داریم این شرکتهای بزرگ پروژه‌های عام‌المنفعه برای مردم خوزستان احداث کنند و از این همه اعتبار و امکاناتی که در اختیار دارند مردم خوزستان را نیز متنفع کنند. مثلا در مسیر بقایی در اهواز چند شرکت بزرگ صنعتی فعالیت می‌کنند که کسی کاری به کارشان ندارد و با مبالغ میلیاردی معلوم نیست چه کارهایی انجام می‌دهند؛ فقط وقتی به بحرانی مالی می رسند عواقب اجتماعی مثل تحصن‌ها و اعتصابات کارگران آنها را باید استان خوزستان با جان و دل بخرد.

موسوی تاکید کرد: اگر تنها یکی از شرکتهای بزرگی که هم اکنون در خوزستان فعالیت می کنند در استانی دیگر بودند آن استان را احیا می کردند ولی در خوزستان این اتفاق رخ نمی دهد و این نشان از ضعف مدیران ارشد خوزستان دارد. این شرکتها حتی نیروهای خود را از سایر استانها استخدام می کنند در حالیکه ما در خوزستان این همه نخبه و باسواد بیکار داریم.

وی با اشاره به برگزاری همایش‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در استان خوزستان عنوان کرد: در تبریز یک همایش برگزار شد که 180 سرمایه گذار خارجی در آن حضور داشتند ولی در خوزستان تنها به برگزاری همایشهای بی حاصل اکتفا می کنیم.

موسوی تأکید کرد: واقعا اگر مدیران استان همانگونه که برای این همایشها در جلسات مختلف تبلیغ می کنند و این موارد واقعیت دارد؛ تنها 10 پروژه که در شش سال اخیر از سوی سرمایه گذاران خارجی در خوزستان اجرایی شده اند (نه پروژه های ملی) را برای مردم نام ببرند تا ما هم باورمان شود در این استان نتیجه ای از این همایشها عاید استان شده است.

کد خبر 2116810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha