علی قربانی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: تا تئاتر خصوصی نداشته باشیم و تولید تئاتر در کشور خصوصی و درآمد زا نباشد، تئاتر کشور رشد نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه جشنواره نقش مهمی در پویایی تئاتر کشور دارند، اظهار داشت: این جشنواره ها به هنرمندان ما در شهرستانها کمک می کند تا با امید به اینکه در جشنواره ها حضور یابند، جایزه بگیرند و اندیشه و توانمندی خود را ثابت کنند، اقدام به تولید تئاتر نمایند.
این کارگردان تئاتر کشور همچنین بیان کرد: فاصله بین تئاتر تهران و شهرستانها اجتناب ناپذیر است اما به طور قطع آنچه در تهران است ماحصل زحماتی است که شهرستانیها می کشند.
وی افزود: بچه های تئاتر شهرستانها هستند که در تئاتر تهران حضور دارند و موجب رونق و پویایی تئاتر شده اند.
قربانی بیان داشت: در تهران به دلیل بده و بستان اطلاعات و کسب تجربیات و انتقال آن و همچنین امکانات بیشتری که دارد، احساس می کنیم تئاتر پربارتر و بهتری است.
تئاتر تهران در تهران متولد نشده است
وی با بیان اینکه تئاتر تهران به خودی خود در تهران متولد نشده است، گفت: هنرمندان شهرستانی هستند که این تئاتر را ساخته اند و سرپا نگه داشته اند.
قربانی تصریح کرد: اگرچه تئاتر تهران تئاتر حرفه ای تری و دارای ساختار منسجم تری است اما اتفاقات خوبی در سالهای اخیر در تئاتر شهرستانها افتاده است.
وی اظهار داشت: از نظر سخت افزاری هم می توان گفت تئاتر شهرستانها وضعیت بهتری نسبت به تهران دارد و اگر سرانه را در نظر بگیریم، در شهرستانها سالنهای تئاتر بیشتری وجود دارد.
مدیر مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری کشور گفت: البته این امکانات کافی نیست و باید مسئولان به دنبال افزایش زیرساختها نمایش در شهرستانها باشند.
وی تاکید کرد: اگر تئاتر در جامعه ای رونق یابد، خیلی از مشکلات اجتماعی در آن حل خواهد شد.
قربانی تماشاگر گریزی را یکی از مشکلات کنونی تئاتر دانست و گفت: برخی گروههای نمایشی با اجرای نمایش گونه های مضحک سطح سلیقه مخاطبان را پایین آورده اند.
وی افزود: اینگونه نمایشها باعث شده کار خوبی که نیاز به اندیشه و تامل بیشتری دارد، کمتر مورد استقبال برخی تماشاگران قرار گیرد.
قربانی بیان کرد: البته تماشاگران فهیمی این نمایشها را می بینند و اگر حمایت ها از گروههای نمایشی حرفه ای بیشتر شود، این گروهها به خاطر کسب درآمد بیشتر به سمت تولید تئاترهای سطحی نمی روند.
نظر شما